actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th February 2007, 22:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Veel steun voor Amerikaanse gewetensbezwaarde

Veel steun voor Amerikaan die weigert naar Irak te vertrekken

Verschillende Amerikaanse vredesbewegingen hebben opgeroepen om manifestaties te organiseren voor de eerste officier die weigert naar de oorlog in Irak te vertrekken. Het proces tegen Ehren Watada start vandaag voor een militaire rechtbank. In totaal wordt een twintigtal betogingen verwacht in onder meer New York, Los Angeles en aan het Witte Huis.

Gewetensbezwaren

De 28-jarige Ehren Watada riep in 2006 gewetensbezwaren in om niet naar het Midden-Oosten te vertrekken. Hij wordt zowel vervolgd voor zijn weigering als voor zijn openlijke kritiek op de oorlog. "Ik ben gechoqueerd door het aantal leugens dat de regering Bush heeft verspreid om de oorlog te rechtvaardigen", verklaarde Watada. "Als Bush het recht heeft mijn vertrouwen te schenden, dan mag ik zijn orders in vraag stellen."

Straf

Watada riskeert tot vier jaar gevangenisstraf. Hij is de eerste Amerikaanse officier die het bevel weigert om naar Irak te gaan. Eerder werden al drie soldaten veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen 12 en 15 maanden.

De luitenant beroept zich op de Amerikaanse grondwet, die hem zou toelaten een illegaal bevel te negeren. De rechter heeft al aangekondigd dat hij zich niet zal uitspreken over de legaliteit van de oorlog. De debatten zullen enkel over de feiten en over de strafmaat gaan.

Watada krijgt intussen de steun van verschillende beroemdheden. Onder meer de Zuid-Afrikaanse nobelprijswinnaar Desmond Tutu en de Amerikaanse actrice Susan Sarandon hebben zich achter de luitenant geschaard.

Blog HLN, 05/02/07 20u44
Oud 6th February 2007, 22:13
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Ik kan best begrijpen dat deze officier niet wil gehoorzamen aan orders van bovenaf. Zeker in de huidige context is het heel moeilijk om deel te nemen aan die oorlog.

Anderzijds ga je wel bij het leger om het 'vaderland' te dienen. Het 'dienen van het vaderland' staat in principe gelijk aan het opvolgen van de bevelen van bovenaf. Resultaat: hij moet doen wat hem gevraagd wordt.

Volgens mij kan de oplossing ook heel simpel zijn, maar natuurlijk door deze gemediatiseerde wereld niet zo gemakkelijk: Dank die officier af.

(waarmee ik mij enkel baseer op het feit dat je job je job is)
(natuurlijk zou ik zelf ook niet graag daar op de bevolking staan schieten in een unfaire oorlog enzo!)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:54.