actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2014, 14:30
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
CD&V wil bij elke echtscheiding een ouderschapsplan

CD&V wil bij elke echtscheiding een ouderschapsplan
23/10/2014

CD&V wil ouders verplichten om in een plan duidelijk te maken hoe ze voor de kinderen zullen zorgen na een echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting. Bedoeling is minnelijke schikkingen en bemiddeling te stimuleren.

Deze week riep de jeugdbeweging KAJ nog op om kinderen bij een echtscheiding meer inspraak te geven. De jeugdbeweging bundelde verschillende getuigenissen van haar leden die kind zijn van gescheiden ouders tot een kortfilm. Op die manier willen ze ‘de 35.000 kinderen die ieder jaar de gevolgen ondervinden van een nieuwe scheiding, de stem geven die nooit wordt gehoord’, zo zegt Els Michiels van KAJ vandaag in Het Nieuwsblad.

Volksvertegenwoordiger Sonja Becq (CD&V) heeft nu een wetsvoorstel uitgewerkt dat kinderen meer gewicht moet geven in de echtscheidingsprocedure.

Zo moeten ouders die willen scheiden verplicht een ouderschapsplan uitwerken, zoals nu al in Nederland het geval is. Ook wie in onderling overleg scheidt, doet dit nu al. ‘Vechtscheidingen kunnen echter worden uitgesproken nog voor er ook maar één maatregel over de kinderen op papier staat. Dankzij ons ouderschapsplan komt de zorg voor de kinderen van bij de inleiding van de scheiding reeds aan bod’, zegt Becq.

‘Vandaag kan men zeer snel uit de echt scheiden zonder vooraf iets te regelen. Snelheid is één factor, maar de kwaliteit van het echtscheidingsproces waarin over een goede regeling van de gevolgen van de scheiding wordt nagedacht, is van nog meer belang.’

Alternatieve oplossingstrajecten

Volgens de plannen moet het ouderschapsplan worden toegevoegd bij het verzoekschrift tot echtscheiding. Blijkt een akkoord onmogelijk, dan moet de eisende partij of elk van de echtgenoten een voorstel formuleren en de rechter vragen uitspraak te doen. ‘Dat verzoek kan echter niet gebruikt worden om de echtscheiding te blokkeren’, zegt Becq.

Volgens CD&V ging de nieuwe federale regering alvast het engagement aan om alternatieve oplossingstrajecten buiten de rechtbank te promoten.

‘Niet de kinderen, maar de ouders kiezen om hun huwelijk niet meer voort te zetten. Goede afspraken in het belang van het kind zijn dan enorm belangrijk. Het ouderschapsplan biedt een goed kader om beslissingen te nemen, en kan toekomstige conflicteren vermijden’, besluit Becq.

Vorige jaar zijn 25.000 koppels gescheiden ons land. Vaak hebben de kinderen het daar moeilijk mee. Bij de klachtenlijn van het Kinderrechtencommissaris kwamen dit jaar al 222 dossiers binnen over echtscheidingen, dat is een vijfde van het totale aantal.

BRON: De standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141023_01337333

Mening: Ik ben het er zeker en vast mee eens dat het belangrijk is om bij een scheiding een goede regeling te treffen voor de kinderen. In vele gevallen is dit volgens mij nog voor verbetering vatbaar. Voor de kinderen is het ook een allesbehalve aangename ervaring. Ondanks het feit dat het voor de ouders een emotioneel zware periode is, denk ik dat je toch steeds je kinderen centraal moet stellen. Je kinderen hebben geen schuld aan de scheiding. Daarnaast hebben kinderen volgens mij ook recht op contact met beide ouders, hoe moelijk dit misschien ook kan zijn voor de andere ouder.

Naar mijn mening kan het dus zeker wel nuttig zijn om mensen te verplichten om een ouderschapsplan op te stellen en duidelijke afspraken te maken. Dit is in het belang van het kind. Daarnaast geeft men in dit artikel aan dat kinderen bij een scheiding voldoende inspraak moeten krijgen. In het belang van het kind denk ik dat dit een goede zaak zou zijn.

Laatst aangepast door j*nthe.vermeiren : 23rd October 2014 om 15:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.