actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2012, 12:43
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Zet 3 meter hoge muur rond speelplein

ASSE - De kinderen van een speelplein in Asse spelen binnenkort binnen 3 meter hoge muren, als het van een gerechtelijk expert afhangt. De muur moet ervoor zorgen dat het lawaai dat de kinderen produceren niet meer storend is voor de buren, waaronder ex-sportjournalist Ivan Sonck.

ALLES OVER

Asse
Ivan Sonck en zijn buren in Asse hebben het al een hele tijd gehad met het lawaai dat de spelende kinderen van het speelplein Spinibo er maken. Het kwam zelfs tot een rechtszaak, waarin nu een geluidsexpert aangesteld werd om een oplossing te zoeken. De Assenaren hielden ook een stille mars om begrip te vragen van de betrokken buren.

De oplossing die de expert aanreikt, is een geluidsmuur van 3 meter hoog. ‘De gemeten waarden liggen 15 decibel hoger dan de normale waarden in een woonbuurt', zegt Elke Cornelis, de advocate van Ivan Sonck en de andere buren, in Het Laatste Nieuws. ‘Op sommige momenten is een normaal gesprek in de tuin onverstaanbaar.'

Toch lijkt de muur niet voldoende voor de buren. ‘We hebben dat in het verleden al voorgesteld, maar de buren willen het speelplein liever weg', zegt burgemeester Koen Van Elsen (CD&V).

‘Waanzin'

‘Zo'n geluidsmuur is pure waanzin', zegt pedagoge Claire Wiewauters van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in Brussel. ‘Zijn we als volwassenen echt zo onverdraagzaam geworden? Kinderen maken heus niet meer lawaai dan vroeger.'

Bron:
De Standaard
20/12/2012

Mening:
Ik vind het niet kunnen dat men het speelplein wil omsluiten met een muur van drie meter hoog omwille van buren die niet kunnen verdragen dat kinderen buiten spelen. Als men dit zou doen, kunnen de ouders eigenlijk beter hun kinderen opsluiten in huis en hen het zwijgen opleggen. Kinderen groeien al spelend op, het hoort er nu eenmaal bij. Misschien moeten de buren eens terug denken aan hun kindertijd. Zij speelden vroeger toch ook graag buiten met heel de buurt? Wat ik helemaal niet snap is dat de buren het zelfs tot een rechtzaak laten komen hebben en dat ze eigenlijk willen dat het speelplein verwijdert wordt. Moeten de kinderen dan op straat spelen? Misschien hebben ze dan nog meer last van de kinderen dan wanneer het speelplein gewoon blijft zoals het is …

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 20th December 2012 om 13:10.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd December 2012, 15:29
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
Veel spelende kinderen samen produceren veel decibels. Dat is een feit. Wat ook al meermaals bewezen is, is dat mensen steeds minder en minder verdraagzaam worden. Meestal zijn dat mensen van een zekere leeftijd die inderdaad hun kindertijd vergeten zijn of mensen die aan het dikke-ik sydroom lijden. Wat mij opvalt is dat kinderen hoe langer hoe meer als een last worden aanzien en niet meer als een deugd. Kinderen worden tegenwoordig ook al uit hotels en restaurant geweerd. In een reactie aan de krant zei iemand: de buurtbewoners die de kinderen nu wegwillen, zijn later misschien afhankelijk van diezelfde kinderen als ze verzorging nodig hebben het rusthuis.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th December 2012, 20:36
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Steeds vaker zie je zo'n berichten verschijnen. Voor mij is dit echt onbegrijpelijk. De ene dag klagen mensen dat kinderen te veel tijd binnen voor de computer en/of televisie doorbrengen, te veel gamen, te weinig sporten, niet sociaal zijn, ... en de andere dag klagen ze over het lawaai dat ze maken wanneer ze net datgene doen wat men wil dat ze doen... De logica is voor mij ver zoek. Kinderen zijn de toekomst. Zoals Suzy al zei, op een dag kan (zal!) je zo nodig hebben. Laat hen alsjeblieft opgroeien tot gelukkige en gezonde mensen. Als we kinderen verbieden om buiten te spelen (in mijn buurt maar na een tijdje zijn ze nergens meer welkom), ben ik bang voor de toekomst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.