actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th March 2012, 11:20
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Vlaamse Onderwijsraad is spijbelen op laatste schooldagen meer dan beu

Vlaamse Onderwijsraad is spijbelen op laatste schooldagen meer dan beu

Onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) heeft zijn buik vol van het spijbelgedrag vlak voor de vakantie. *De Vlaamse Onderwijsraad heeft de reissector daarom voorgesteld om enkele dagen voor de vakantie geen kortingen meer aan te bieden. Absurd', zegt Claude Pérignon van de vereniging van touroperators. Ouders houden hun kinderen thuis, nog vóór ze hun rapport kregen. Om dat tegen te gaan, werkt de minister aan nieuwe maatregelen. *Het luxeverzuim is een probleem.'


De uittocht voor de paasvakantie is al lang begonnen. Liefst 31.000 reizigers vertrokken gisteren al gepakt en gezakt op Brussels Airport. Opvallend veel ouders , zo bleek uit VTM-beelden, plukten hun kinderen iets te vroeg van de schoolbanken. 'We kunnen niet ontkennen dat het luxeverzuim een probleem is', geeft ook Chris Smits, hoofd van het katholiek secundair onderwijs, toe.

Onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) wil daar nu paal en perk aan stellen. De afgelopen weken hield de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) gesprekken met onderwijskoepels, vakbonden, ouderverenigingen, artsensyndicaten en zelfs de reissector. Voorstellen werden gelanceerd om het spijbelgedrag aan te pakken.

Vooral touroperators zouden hun duit in het zakje kunnen doen. 'De reissector zou, enkele dagen voor de vakantie, geen kortingen mogen aanbieden. Want die lage prijzen zouden ouders overtuigen om vroeger te vertrekken', zegt Claude Pérignon van de vereniging van touroperators (ABTO). *Een absurd voorstel, omdat het niet eerlijk is tegenover onze andere klanten. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod: tijdens de week, buiten de schoolvakanties, is het sowieso goedkoper. Zorg er gewoon voor dat die laatste schooldagen boeiender zijn. Het kan toch niet dat er dan geen activiteiten meer zijn?'

In het lager onderwijs worden er nog uitstappen georganiseerd. In het secundair wordt de kinderen gevraagd thuis te blijven. 'Scholen kunnen beslissen om gedurende dertig dagen geen les te geven', vertelt Chris Smits. *En die dagen hebben de leerkrachten nodig om te delibereren en te evalueren.'

Ingedekt door doktersbriefjes

Concrete cijfers van het aantal afwezigen bestaan er niet. 'Het is heel moeilijk om daar zicht op te krijgen. Kinderen worden ingedekt door ouders en doktersbriefjes', vertelt Smits. 'Maar er is nog altijd leerplicht', vult Marc Van den Brande van het katholieke basisonderwijs aan. 'In principe kan er opgetreden worden. Als de leerlingen tien halve dagen ongewettigd afwezig zijn wordt het CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) ingeschakeld. Zijn het dertig halve dagen, kan hun getuigschrift in gevaar komen.'

Pascal Smet verwerkt alle voorstellen en wil nog voor de zomer nieuwe afspraken. *Concrete maatregelen zijn er nog niet, maar we gaan sowieso de afwezigen beter opvolgen en registreren', besluit zijn woordvoerder.

Bron:
http://standaard.be/artikel/detail....DMF20120329_302

Mening:
Persoonlijk vind ik ook dat men hieraan iets moet doen. Leerlingen tussen 6 en 18 jaar hebben nog altijd leerplicht en dit moet gerespecteerd worden.
Deze manier van spijbelen doet zich volgens mij al vele jaren voor. Toen ik zelf nog in het secundair onderwijs zat, merkte ik dat dit probleem zich wel eens voordeed. Een aantal leerlingen kwamen de laatste dagen voor de vakantie gewoon niet meer opdagen, omdat ze vroegtijdig op vakantie vertrokken. Ik vraag me echt af hoe het komt dat hier nog niet geen maatregelen tegen zijn genomen.
Het vervelende in deze situatie is dat het probleem in dit geval meestal niet bij de leerlingen ligt, maar bij de ouders. Zij zijn degene die hun kinderen in feite doen spijbelen.
Begrijpen de ouders dan niet dat ze het diploma van hun zoon of dochter hiermee in gevaar kunnen brengen?!
Men moet dus om het probleem op te lossen niet de leerlingen aanpakken, maar de ouders.
Verder moet men ook heel wat dokters ook een tik op de vingers geven. Zij mogen echt geen dokterbriefjes uitschrijven aan leerlingen als ze niet echt ziek zijn.
In het artikel was er al een eventueel voorstel om de kortingen voor het begin van de vakantie af te schaffen. Dit vind ik net zoals Claude Pérignon eigenlijk een absurd voorstel. De touroperators moeten hiervoor niet boeten vind ik persoonlijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2012, 12:02
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik sluit me aan bij de mening van Kristof, er moet inderdaad verandering komen wat betreft het spijbelgedrag. Het aantal spijbelaars blijft immers stijgen. Er zijn zelfs al plannen om ouders een boete te geven wanneer hun kind spijbelt. Brazilië gaat nog een stapje verder, de leerlingen krijgen voor hun schooluniform T-shirts waarin chips zijn genaaid die ouders waarschuwen als hun kind spijbelt. Deze waarschuwing krijgen de ouders via sms. Het heeft de gemeente ruim 500 000 euro gekost om deze T-shirts te testen, te ontwerpen en te maken. (bron: de standaard, 22 maart 2012)
Enerzijds is het goed dat Brazilië zich echt engageert om spijbelaars tegen te gaan, maar anderzijds vind ik het te ver gaan.

Het is inderdaad een taak van de ouders, maar ook van de school, om hun kind/leerling wat beter op te volgen en (indien nodig) te controleren. Het is belangrijk dat leerlingen beseffen dat je niet zo maar mag/kan spijbelen.
Het kind laten spijbelen voor misschien 100 euro die ze kunnen uitsparen door vroeger op vakantie te vertrekken... Dat vind ik egoïstisch.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2012, 22:28
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Door je kind enkele dagen te laten spijbelen, breng je zijn/haar diploma niet in het gedrang. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er ouders zijn die hun kind 30 halve dagen ongewettigd afwezig laten zijn om vroeger op reis te vertrekken. Pas dan kan hun getuigschrift in het gevaar komen.
Het is een problematisch gebeuren waar zeker een oplossing voor gezocht moet worden. Maar ik kan er ergens wel begrijpen dat de ouders dit doen. Je kind één dag school , waarop hij/zij geen les krijgt, laten missen om heel wat geld te besparen... Niet onbegrijpelijk, lijkt mij. Dat wil niet zeggen dat ik er begrip voor heb. Maar als je de voor- en nadelen voor hen op een rijtje zet, kan je hen moeilijk ongelijk geven. De voordelen moeten kleiner worden of de nadelen groter... Ik vind ergens dat de reisbureaus wel een aanpassing kunnen doen. Uiteraard gaat het om vraag-aanbod en mag er zeker zoiets bestaan als hoog- en laagseizoen maar eenzelfde reis die een pak duurder is als je vandaag vertrekt tegenover als je gisteren al op het vliegtuig gestapt was... Dat vind ik echt absurd en ik kan mij zeer goed inbeelden dat dit een frustrerend gegeven is voor die ouders.
Ouders beboeten voor het spijbelgedrag van hun kinderen, lijkt in deze situatie wel oké aangezien het hier echt om een beslissing van de ouders gaat. Maar dan zouden alle ouders die dit doen beboet moeten worden. Maar hoe ga je dat doen? Hoe ga je de mensen beboeten die het "geluk" hebben dat hun arts hiervoor een briefje wil schrijven?
Daarnaast is spijbelen niet altijd de schuld van de ouders. Bij sommige jongeren is hun spijbelgedrag een uiting van een problematiek waarmee ze worstelen. Moeten de ouders dan nog extra beboet worden?
Spijbelgedrag niet zomaar aan je voorbij laten gaan, op zoek gaan naar de oorzaak en tijdig ingrijpen, lijkt me veel slimmer en efficiënter.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2012, 09:41
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Ik ben ook van mening dat de reisbureaus hier iets aan moeten doen. Maar of ze dit kunnen, dat is de vraag. Ik heb gisteren op de radio een gesprek gehoord waarbij een touroperator zei dat ze er niet veel aan kunnen doen. Elke periode buiten de vakantie zijn periodes waar reizen minder duur zijn. Als je dit telkens de week voor een vakantie afschaft, is het voor de reizigers, maar ook voor de reisbureaus, nadelig. Mensen die geen kind vroegtijdig van school moeten halen, kunnen niet voordeliger op vakantie.
Je kan tenslotte ook niet nazien bij boeking hoe oud de kinderen zijn, je kan dit ook niet bij elke boeking controleren. Meestal zijn het de ouders die boeken en zo lang de reisbureaus meer reizigers hebben, betekent dat meer winst.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2012, 10:19
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik denk dat de "fout" ook vaak bij de scholen moet gezocht worden omdat ze geen (aantrekkelijk) aanbod hebben op die dag. Als leerlingen al vanaf dinsdagmiddag thuis zijn en op vrijdag alleen maar naar school moeten om examens in te kijken, ... dat vraagt erom volgens mij. Als ze de examens anders zouden indelen/organiseren en de deliberaties en rapportuitreiking pas enkele dagen na de paasvakantie zouden plaatsvinden zou er denk ik al veel opgelost zijn want van een examen ga je je kind niet thuis houden. De reisbureau's/touroperators zouden de prijzen al een week voor de vakanties kunnen laten stijgen maar dan ga je ook andere mensen in hun portefeuille raken Dan zijn er nog altijd achterpoortjes: je boekt bijvoorbeeld via een Nederlandse reisorganisatie of rechtstreeks want niet alle vakanties vallen hetzelfde in onze buurlanden wat dan ook te zien is aan de prijzen.

Laatst aangepast door p4u12767 : 31st March 2012 om 10:24.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 2nd April 2012, 11:00
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Vaak is de laatste schooldag voor de vakantie nogal 'nutteloos'. Hiermee wil ik zeggen dat de leerlingen deze dag perfect kunnen missen zonder enige leerstof te missen. Ik begrijp de ouders van die kinderen maar al te goed. Het is veel goedkoper om bijvoorbeeld op vrijdag al op vakantie te vertrekken en de kinderen hebben toch recht op enkele dagen (ik geloof 3 of 4) dat ze afwezig mogen zijn. De ouders sparen op die manier toch veel geld uit en de kinderen missen nagenoeg niets op school. Ik vind dat hier rekening mee moet worden gehouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.