actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2006, 11:29
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Partnergeweld

Onderstand artikel heb ik vandaag (zat. 25/11/2206) gelezen op: www.standaard.be. Bij het lezen stelde ik mezelf de vraag bij de volgende uitspraak: 'De politie moet ook de bevoegdheid krijgen om meteen te reageren bij partnergeweld en de dader uit het huis te zetten'', zegt De Graeve'.

Het kan een oplossing zijn, maar zelf geloof ik eigenlijk nauwelijk in effecitiviteit van deze aanpak. Want eerder deze week kopte de krant nog met: 'Helft mishandelde vrouwen keert terug naar haar man'. Volgens mij zullen veel mannen snel opnieuw terug bij hun vrouw zitten...'. Bovendien zal het vaak het woord van de vrouw tegen dat van de man zijn. Wat dan? Gaat de vrouw altijd geloofd worden? Dan is het wel erg gemakkelijk als je van je man wil afzijn eh! Geloof je de vrouw niet dan kan dat psychische en fysieke gevolgen voor haar hebben. Wanneer ze zich niet begrepen of geloofd voelt, zal de moed haar snel in de schoenen zoeken. Volgens mij zal ze snel de hoop op hulp opgeven. Het gevolg kan zijn dat ze niet meer zal praten, wel ondergaan.

Verder stel ik me de vraag bij het feit dat nergens in het artikel wordt gesproken van preventie van dit probleem. Moeten we niet starten met het voorkomen en het bespreekbaar maken van dit wat nog altijd taboe is. (Dit geldt tevens (misschien zelfs nog meer) voor mannen die door hun vrouw worden mishandeld).




Eén Belgische vrouw op vijf slachtoffer van partnergeweld

BRUSSEL - Wereldwijd is een op de drie vrouwen het slachtoffer van partnergeweld. In ons land is dat een op de vijf vrouwen. Jaarlijks overlijden in België zeventig vrouwen aan de gevolgen van het geweld.
Dat zegt Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee (VOK). De organisatie vraagt dringend maatregelen om familiaal geweld aan te pakken. Het is vandaag de internationale dag tegen het geweld op vrouwen.

Het VOK baseert het cijfer op een rapport van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Volgens De Graeve gaat het vooral om fysiek en seksueel geweld. ,,De cijfers over psychisch geweld zijn moeilijk te registreren'', aldus De Graeve op VRT-radio.

Slachtoffers van partnergeweld kunnen terecht in vluchthuizen, maar het VOK vindt dat niet voldoende. ,,De vluchthuizen zitten al vol. Wij vinden dat het slachtoffer thuis zou moeten kunnen blijven. De politie moet ook de bevoegdheid krijgen om meteen te reageren bij partnergeweld en de dader uit het huis te zetten'', zegt De Graeve.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2006, 13:48
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
partnergeweld

Dit artikel gaat dan ook niet over het bespreekbaar maken van het onderwerp, dit artikel gaat over dat het gebeurd en wat de gevolgen zijn. maar dit ter zijde. Sarah heeft gelijk wanneer ze zegt dat het niet de vrouwen zijn die terug naar hun man gaan nadat ze mishandeld zijn, zoals het in het artikel vermeld staat, maar dat het de mannen zijn die terug naar hun vrouwen gaan. Ik denk niet dat vrouwen de moed vlug in de schoenen laten zakken. Dat zal inderdaad bij sommigen zo zijn, maar zeker niet bij allemaal. We moeten niet alle vrouwen over dezelfde kam scheren. Er zijn vrouwen die sterk in hun schoenen staan, en als vrouwen mishandeld worden, kunnen ze naar de politie stappen, want mishandeling is zoals iedereen wel weet strafbaar. Ik schrik wel van de hoeveelheid vrouwen die mishandeld worden. Uit deze cijfers blijkt wel dat er veel vrouwen zijn die niet naar de politie stappen en dat zullen dan inderdaad de vrouwen zien die minder sterk in hun schoenen staan of die bang hebben gekregen van hun man. Maar we mogen ook niet vergeten dat de emotionele band met hun man hen ook parte kan spelen wanneer ze naar de politie willen stappen. Het ligt emotioneel zwaar om iemand aan te geven bij de politie voor een misdaad wanneer die persoon je nauw aan het hart ligt. Nu mag die persoon een moord gepleegd hebben, ik denk dat je mensen waar je een sterke emotionele band mee hebt steeds gaat proberen te verdedigen, om het even wat ze gedaan hebben, en dat is het probleem bij veel mishandelde vrouwen. Dit probleem is vergelijkbaar met mishandelde kinderen door ouders. Die kinderen blijven hun ouders ook dikwijls verdedigen. Het is sterker dan henzelf. Kijk maar naar het meisje een aantal maanden geleden dat na zoveel jaren opsluiting bij haar ontvoerder is kunnen ontsnappen en die uiteindelijk haar ontvoerder is beginnen verdedigen t.o.v. de pers en politie. Zij had een band opgebouwd met haar ontvoerder en die band was zo sterk geworden dat ze tegen de politie vertelde dat hij haar goed verzorgd heeft. Dat kan waar zijn, dat hij haar goed verzorgd heeft, maar hij heeft haar uiteindelijk toch ontvoerd en jarenlang gevangen gehouden, afgesloten van de buitenwereld, familie, vrienden, ... En toch verdedigde het meisje hem. Dat is een fenomeen wat regelmatig voorkomt, en dat is ook hetgene wat de mishandelde vrouwen doormaken denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.