actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th January 2007, 01:27
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Toch liever geen hoofddoek aan loket

Toch liever geen hoofddoek aan loket


56 procent van de lezers van De Standaard wil aan het loket liever niet geholpen worden door iemand met een hoofddoek.


De lezers van De Standaard reageerden op het nieuwsforum massaal op de vraag: Hebt u er een probleem mee als de persoon die u helpt aan het loket, een hoofddoek draagt? En waarom? Een meerderheid (56,29 procent) antwoordde van wel, 43,71 procent zegt van niet. Er kwamen tot gisteravond 3.365 reacties.

Aanleiding voor de vraag in De Standaard was een actie gisteravond in Antwerpen van verschillende allochtone en autochtone vrouwenverenigingen. Ze vormden een vrouwenketting van solidariteit rond de Groenplaats. Ze protesteerden tegen het nieuwe bestuursakkoord van het Antwerps stadsbestuur. Daarin wordt het dragen van 'uiterlijke symbolen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke of andere overtuiging' verboden voor stadspersoneel dat 'rechtstreeks klantencontact' heeft. Met andere woorden: een vrouw met een hoofddoek aan het loket kan niet meer. Wie niet aan het loket zit, mag wel een hoofddoek dragen.

,,De overheid moet neutraal zijn'', verdedigt burgemeester Patrick Janssens (SP.A) de beslissing. ,,Die neutraliteit zal ook het draagvlak voor een grotere diversiteit van het stadspersoneel en voor meer allochtone ambtenaren vergroten.'' Dit nieuwe bestuursakkoord vervangt een collegebesluit van 1999 waarin een hoofddoek voor loketfuncties wel was toegelaten. De stad Gent heeft niet het voornemen om Antwerpen te volgen. ,,De hoofddoek is toegelaten, behalve bij de politie, brandweer en stadswachten'', zegt de schepen van Personeelsbeleid, Marina Hoornaert (SP.A). Bij de stad Brussel is een hoofddoek voor alle ambtenaren verboden, ook voor back office functies.

Voor de ambtenaren van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is een nieuw arbeidsreglement in de maak waarin wel duidelijk standpunt zal worden ingenomen. ,,Tot nu werken er geen allochtone vrouwen met een hoofddoek in loketfuncties. Achter de schermen weet ik het niet, maar er zijn geen problemen gemeld. Behalve dit: allochtone mannen die in de administratie werken, zetten allochtone vrouwen onder druk om opnieuw hun hoofddoek te dragen'', zegt de woordvoerder van minister van Gelijke Kansen Brigitte Grouwels (CD&V).

De federale en Vlaamse overheid hebben geen officiële richtlijn over het dragen van een hoofddoek. Elk afdelingshoofd beslist daar autonoom over. Alleen de VDAB nam wel een duidelijk standpunt in. ,,Werknemers mogen een hoofddoek dragen'', zegt Nancy Vercammen. ,,Daar zijn soms klachten van cliënten (werkzoekenden) over, maar dan leggen we uit dat wij alle vormen van directe of indirecte discriminatie moeten vermijden. Als werkzoekenden een hoofddoek dragen, dan staan onze trajectbegeleiders wel even stil bij de problemen die ze kunnen ondervinden bij werkgevers. Maar we zeggen ook dat we hen maximaal zullen ondersteunen om werk te vinden en dat ze moeten weten dat veel werkgevers er geen probleem van maken.''


DS, 16-01-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th January 2007, 10:23
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Onbekend maakt nog altijd onbemind, volgens mij.

Ik ben er zeker van dat dezelfde vraag gesteld werd nadat mensen aan het loket waren geholpen door een persoon met een hoofddoek, de resultaten van het onderzoek heel anders zouden zijn.

Voor de moslimgemeenschap is het volgens mij daarom de boodschap om (indien ze hun hoofddoek openbaar willen blijven dragen) om hun hoofddoek op een positieve wijze, dagdagelijks (niet met een éénmallige actie), voor te stellen aan de rest van de samenleving.

Aan alle niet hoofddoekdragende mensen wil ik zeggen: sta open voor mensen en situaties die anders-zijn!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th January 2007, 16:55
Sara Sara is offline
Sara Bosman
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Brasschaat
Posts: 64
Ik vind het argument van neutraliteit van de overheid wel steek houden - en dat heeft dan niets te maken met "onbekend maakt onbemind", denk ik.
In Belgie is scheiding van Kerk en Staat al lang een feit, en dat maakt dat tonen van religieuze overtuigingen in overheidsinstellingen niet kan...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th January 2007, 19:20
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Ik kan akkoord gaan met het argument van de overheid, maar ik denk niet dat het grotendeel van de bevraagden van dit onderzoek rekening hebben gehouden met dit argument.

Ik interpreteer het onderzoek waarover sprake is in het artikel als een persoonlijke keuze. (wil ik geholpen worden door iemand met een hoofddoek: ja of nee?)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th January 2007, 16:54
Hanne Van Ginneken Hanne Van Ginneken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Brecht
Posts: 76
Uitgaande van de scheiding Kerk en staat zou men zich moeten houden aan de zaken die voorop werden gesteld.
Dat steden hier hun eigen regels over gaan stellen gaat ons niets vooruit helpen. Daarom zou het gemakkelijker zijn voor beide partijen dat hier uniform regels over gesteld worden zodat hier geen discussie over moet zijn.
De uitzonderingen op de regel maken immers dat de problematiek telkens weer de kop opsteekt!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st February 2007, 18:59
Hanne Vennekens Hanne Vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Geel
Posts: 140
Ik kan heel goed begrijpen dat er mensen zijn die er problemen mee hebben dat er iemand achter het loket zit met een hoofddoek, je ziet bijna niets van hun gezicht dus eigenlijk is het wel een beetje onpersoonlijk...
Langs de andere kant hebben die vrouwen wel het recht om in hun godsdienst te geloven en als je dan verwacht wordt een hoofddoek te dragen doe je dat!

De overheid heeft daar wel een goed standpunt in, vind ik, het is inderdaad zo dat er een soort neutraliteit zou moeten zijn aan het loket.
Maar het zal ook waar zijn dat de bevraagden daar geen rekening mee gehouden hebben!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.