actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2010, 01:18
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
'Brussels onderwijs in de shit en Smet zwijgt'

'Brussels onderwijs in de shit en Smet zwijgt'


BRUSSEL - Interview Brussels onderwijs wacht op Vlaamse steun 'Niet alleen hebben we over 5 jaar 3.000 extra plaatsen nodig in het eerste leerjaar', stelt Brussels minister Jean-Luc Vanraes (Open VLD). 'Al tegen september moeten er 150 plaatsen in de onthaalklasjes bijkomen.'



Nog meer dan Antwerpen en Gent wordt Brussel geconfronteerd met een bevolkingsexplosie. Vorig jaar zijn er in de hoofdstad maar liefst 40.000 inwoners bijgekomen. 'Op een periode van twee tot drie jaar krijgen we er dus een bevolking zoals die van Leuven bij', rekent Jean-Luc Vanraes voor. 'Dat heeft enorme gevolgen. Zeker voor het onderwijs', zegt de Brusselse minister van Begroting, die een aantal bevoegdheden heeft voor het Nederlandstalig onderwijs in de hoofdstad.

'Uit een studie van de VUB blijkt dat er over vijf jaar in Brussel 15.000 bijkomende kinderen in het eerste leerjaar zullen zitten. Als we tegen 2015 klaar willen zijn, moeten we vandaag beslissen om scholen te bouwen.'

'Op dit moment gaat 19,7 procent van de kinderen in de hoofdstad naar het Nederlandstalig onderwijs. Dat betekent dat we over vijf jaar 3.000 extra plaatsen zullen nodig hebben.'

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil maar een beperkte uitbreiding.

'Hij benadrukt dat hij in de eerste plaats voor kwaliteit wil gaan. Ik wil dat ook, maar we moeten tegelijk onze verantwoordelijkheid opnemen. De samenstelling van de bevolking is in Brussel, net zoals in Antwerpen, drastisch veranderd. Vroeger had je hier Nederlands- en Franstaligen. Vandaag spreekt meer dan 50 procent van de inwoners thuis een andere taal dan Nederlands of Frans. De twee gemeenschappen hebben ten overstaan van die mensen een verantwoordelijkheid. Of moeten wij droogweg zeggen dat wij alleen onderwijs willen organiseren voor wie thuis Nederlands spreekt en dat de andere kinderen maar naar het Franstalig onderwijs moeten gaan?'


Moet er geïnvesteerd worden in Nederlandstalige scholen waar geen enkele Nederlandstalige leerling zit?

'Naast 100.000 Nederlandstalige inwoners komen er hier dagelijks 300.000 Nederlandstaligen werken. Er is al jaren discussie over de tweetalige dienstverlening. Als we onze verantwoordelijkheid nemen, zal daar over enkele jaren geen discussie meer over zijn. Dankzij het succes van ons onderwijs zullen er immers genoeg tweetaligen zijn.'

'Vandaag zie je trouwens dat mensen bewust voor het Nederlandstalig onderwijs gaan. 90 procent van de kinderen die naar een Vlaamse crèche gaan, blijven tot het laatste jaar van het middelbaar in het Nederlandstalig onderwijs.'

'Kijk, Brussel kampt met heel wat moeilijkheden. In Vlaanderen verwijt men ons vaak dat het hier onveilig is. Men verwijt Brussel ook de hoge werkloosheid. Het eerste antwoord op die uitdagingen is degelijk onderwijs.'


Wat vraagt u concreet?

'Ik wil het niet persoonlijk spelen, maar ik vraag nu al 6 maanden aan minister Smet hoe hij wil omgaan met die uitdagingen. Het onderwijs in Brussel zit nu echt in de shit en toch hoor ik hem nog altijd niet. In september en oktober heb ik alvast zelf aan alle onderwijsnetten gevraagd of en hoe ze kunnen uitbreiden. Zij hebben positief gereageerd en er zijn al een aantal projecten binnen. Tegen mei wil ik concreet weten welke scholen waar kunnen uitbreiden. Aangezien het om ongeveer 3.000 kinderen gaat, betekent het 150 extra klassen.'

'Maar er zijn niet alleen de uitdagingen op lange termijn. Op korte termijn zijn er ook problemen. Er zijn een aantal technische problemen geweest bij de elektronische inschrijvingen. Veel mensen hebben nog geen plaats voor hun kinderen. De situatie is wel nog niet definitief. De directies moeten nu eerst een serieus gesprek voeren met alle ouders om na te gaan of iedereen die beweert Nederlandstalig te zijn, het ook effectief is (Voor 45 procent van de plaatsen hebben Nederlandstaligen voorrang, red). Ik ga er vanuit dat een aantal mensen na die gesprekken wel plaats zullen hebben voor hun kind.'


Moeten Nederlandstaligen niet meer voorrang krijgen?

'Ik vind dat het percentage van 45 procent opgetrokken moet worden. Het kan niet dat Nederlandstalige ouders in Brussel niet meer de vrijheid hebben om te kiezen tussen een katholieke school of een atheneum.'

'Naast de plaatsen die vrij zullen komen na de gesprekken met de ouders, hebben we tegen september waarschijnlijk nog 150 plaatsen nodig in de onthaalklasjes van de kleuterscholen. Ofwel trekt Vlaams minister Smet daar geld voor uit. Ofwel moet ik dat zelf financieren, maar dan zullen een heleboel bestaande onderwijsprojecten in de Brusselse scholen sneuvelen. Nood breekt wet.'


Brussel vraagt opnieuw Vlaams geld?

'Dat is een vals argument. Het geld voor onderwijs is federaal geld dat verdeeld wordt over de gemeenschappen op basis van het aantal leerlingen. Als er meer kinderen in het Nederlandstalig onderwijs zitten, krijgt de Vlaamse gemeenschap meer geld.'


DS, 24-02-2010 (Steven Samyn)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.