actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2015, 20:43
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Weyts wil GAS-boetes voor dierenverwaarlozing

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) wil dat gemeenten zelf optreden tegen dierenverwaarlozing, door middel van GAS-boetes, in plaats van te wachten op het gerecht. 'Direct optreden, dat is het goede signaal', stelde Ben Weyts zaterdag in het Vtm Nieuws.

Voor parketten is kleine dierenmishandeling niet altijd een prioriteit: dergelijke zaken worden regelmatig geseponeerd. Daarom is het beter dat gemeenten zelf optreden, meent Weyts. 'Zij kunnen optreden via het GAS-reglement', klinkt het, bijvoorbeeld wanneer dieren geen beschutting hebben, of geen eten of drinken. 'De lokale politie kan dan onmiddellijk een boete uitschrijven tegen overtreders, zonder dat de hele administratieve mallemolen vanuit Brussel in gang moet worden gezet.'

De Antwerpse gemeenten Duffel en Sint-Katelijne-Waver zullen hun politiereglement binnenkort alvast laten aanpassen om GAS-boetes tegen dierenverwaarlozing mogelijk te maken.

Op 25 juni organiseert Weyts ook een overlegmoment met alle gemeenten over dierenwelzijn, om zijn beleid toe te lichten en om ervaringen te laten uitwisselen over bijvoorbeeld de problematiek van zwerfkatten.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150425_01648680
datum: 25 april 2015 om 18:02


mening

Hoe sommige mensen dieren kunnen verwaarlozen en soms ook zelfs zwerfhonden of dergelijke mishandelen, vind ik verschrikkelijk. Onlangs heb ik bijvoorbeeld zelf nog kleine stukjes vlees op de stoep zien liggen met duimspijkers in. Ik begrijp echt niet waarom iemand zoiets zelfs doet.

Een GAS-boete plaatsen op dierenverwaarlozing en mishandeling klinkt misschien wel raar, maar op zich vind ik dat helemaal geen slecht idee. Zeker toen ik las dat de meeste zaken van dierenverwaarlozing gewoon geseponeerd werden. Ook hoop ik dat de huisdieren van de mensen die dan een GAS-boete hebben gekregen voor verwaarlozing regelmatig nagekeken zullen worden zodat men daar desnoods andere maatregelen mag treffen. Met andere woorden gewoon het dier daar weghalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2015, 13:50
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
GAS-boetes voor dierenverwaarlozing

Net zoals M*axim vind ik dit idee wel in orde. Mensen weten dat heel wat dieren mishandeld en/of verwaarloosd worden, maar meestal wordt hier niets aan gedaan omdat de kans groot is dat dit item toch in de prullenmand gegooid wordt. Als er daarentegen naar de toekomst toe GAS-boetes uitgeschreven zullen worden voor dergelijke feiten zullen meer mensen zich geroepen voelen om dit te melden, want dan heeft hun melding wel degelijk nut. Mensen die schuldig zijn aan dierenmishandeling of dierenverwaarlozing zullen hier toch mee oppassen als ze weten dat er een GAS-boete op volgt. Natuurlijk hangt alles ook af van de omvang van de GAS-boete. Een boete van 10 euro doet de meeste mensen niets. Een boete vanaf 50 euro heeft meer effect op het afleren van slechte gewoonten.
Alles moet ook afhangen van de situatie zelf. Er is een groot verschil tussen de dieren onderling en de daden die gesteld worden.
Een kat kan je bijvoorbeeld makkelijk een weekend alleen laten (zolang het dier voldoende eten en drinken heeft). Bij een hond kan dit niet, honden kunnen onmogelijk voor zichzelf zorgen (zelfs al hebben ze voldoende eten en drinken). Mishandeling kan echter nooit door de beugel. Als iemand zijn/haar huisdier mishandelt is het beter voor het dier om het bij het baasje weg te halen en te herplaatsen. Het baasje krijgt dan sowieso een GAS-boete en ik vind dat het recht van het baasje om huisdieren aan te schaffen ingetrokken moet worden. Als hij/zij eens een dier mishandelt is de kant erg groot dat hij/zij dit nog een keer zal doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.