actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2011, 15:18
Hans.VanGorp Hans.VanGorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 35
'Betoging van de laatste kans' in Egypte

Tienduizenden Egyptenaren hebben zich op het Tahrirplein in Caïro verzameld voor een 'betoging van de laatste kans'. Ook Mohamed el-Baradei, die volgend jaar deelneemt aan de presidentsverkiezingen, heeft zich bij de betogers aangesloten.


Het vrijdagprotest is door de Egyptenaren al het 'miljoenprotest van de laatste kans' genoemd, en komt er een dag nadat het leger zich excuseerde voor de dood van zo'n 40 betogers deze week. Verwacht wordt dat na het vrijdaggebed nog meer manifestanten het Tahrirplein zullen opstromen.

Maandag vinden er in Egypte parlementsverkiezingen plaats. Het volk wil echter dat het leger nu al opstapt, en de macht overdraagt aan een burgerregering.

De Opperste Raad van de Strijdkrachten heeft gisteren ex-premier Kamal al-Ganzouri aangesteld als nieuwe premier, en hem gevraagd een nieuwe regering te vormen. Het volk moet van Al-Ganzouri, die onder de afgezette president Hosni Moebarak diende, niets weten. Het vorige kabinet van Essam Sharaf trad eerder deze week af na de gewelddadige protesten in Caïro.

Onder de betogers is ook Mohamed el-Baradei opgemerkt, de voormalige topman van het Internationaal Atoomagentschap. El-Baradei neemt volgend jaar deel aan de presidentsverkiezingen.

Bron: De Standaard
Datum: 25/11/2011
Mijn mening:Ik vind het ongelooflijk dat dit nu in Egypte aan het gebeuren is. Eerst zorgt de (leger-) regering ervoor dat er veertig doden vielen op het Tahrirplein in Caïro, nu stellen ze iemand aan als premier die nog onder Hosni Moebarak gediend heeft. De legertop wil dan nog dat deze man een nieuwe regering vormt! Ik begrijp het volk van Egypte dan ook heel goed dat ze zich hiertegen verzetten. De angst dat er opnieuw een tiran aan de macht komt is dan ook terecht heel groot. Ik vind dat de legertop onmiddellijk de macht uit handen moet geven, en het volk moet laten beslissen wie er premier wordt. Op deze manier komt er hopelijk wel een leiding in Egypte die wel de juiste keuzes maakt en het volk ondersteund, niet hun eigen portefeuille.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2011, 16:44
jesper.nielsen jesper.nielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vlimmeren
Posts: 38
Het is inderdaad ongelooflijk dat dit aan het gebeuren is in Egypte. Vele mensen zeggen zelfs dat het bewind van Hosni Moebarak beter was dan dat van het huidige militair bestuur. Een punt dat naar mijn mening nog schrijnender is, is dat er 40 doden zijn gevallen door de huidige regering op een beperkt aantal dagen. Hopelijk moeten de Egyptenaren niet nóg eens door een 'Arabische Lente'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.