actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2010, 17:47
Steffi.Vissers Steffi.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 23
Binnenkort drinken we onze gerecycleerde urine

"Binnenkort drinken we onze gerecycleerde urine"

Ooit zullen miljoenen mensen hun eigen urine opdrinken. Dat voorspelt Robert Roy Britt van Livescience.com. Deze nieuwssite heeft dan wel als doel wetenschap op een provocatieve manier te beoefenen, toch kunnen we het drinkwaterprobleem op onze planeet niet zomaar negeren. In Orange County is deze voorspelling dan ook in de realiteit omgezet.
Britt woont in de droge Amerikaanse staat Phoenix. Hij voorspelt dat steden in dat gebied binnenkort niet anders kunnen dan nieuwe manieren zoeken om drinkwater te produceren. In Orang County, Californië, is zijn toekomstvisie al een beetje realiteit geworden. Daar wordt afvalwater recycleerd in de vorm van kraantjeswater.

Natuurlijk stroomt dat afvalwater niet rechtstreeks van het toilet naar de kraan. Het water komt onderweg langs verschillende tussenstations. Het uiteindelijke product voldoet helemaal aan de normen van gezond drinkwater. In de waterleiding vermengt het water zich met het normale leidingwater.

Dagelijks is het systeem goed voor honderden liter vers drinkwater. Het afvalwater zou anders in de Stille Oceaan gedumpt worden en krijgt nu dus een nieuwe bestemming. "Sommige mensen drinken nu al hun eigen urine zonder dat ze het weten", zegt Britt. (gb)
02/11/10 14u16

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2657/Ecoti...rde-urine.dhtml

Eigen mening: Ik heb dit artikel geplaatst onder het thema milieu aangezien het hier eigenlijk gaat over de recyclage van ons afvalwater. Op zich vind ik dit wel een goed idee om ons afvalwater te recycleren aangezien dit afvalwater dan nog een functie heeft (ZOLANG DE HYGIËNE GERESPECTEERD WORDT!!). Maar als ik dan langs de andere kant nadenk over eventuele fouten die de fabrieken zouden kunnen maken, draait mijn maag al om. Dus: als het écht moet, moet het, maar toch liever niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2010, 18:54
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
"Binnenkort drinken we onze gerecycleerde urine"

Ik denk dat er reeds veel restanten van bepaalde producten, medicijnen, urine,... in ons drinkwater zitten. Ach wat, ik denk niet dat er al iemand aan gestorven is. Mensen uit plaatsen waar er nauwelijks drinkbaar water is, zouden doodgelukkig zijn als zei 'gerecycleerde urine' konden drinken. Als al het drinkbaar water op is, moet men alternatieven vinden om dit toch te produceren. Deze urine-recyclage lijkt mij geen slecht idee.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2010, 22:13
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Doen ze dit al niet op spaceshuttles enzo? Omdat daar maar beperkt water is?!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd November 2010, 00:14
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Of ze het al op spaceshuttles doen, dat weet ik niet. Maar het zou perfect kunnen, ik vind het een slimme oplossing.
Het werd wel eens tijd dat we gingen nadenken over het groot drinkbaar water tekort in de wereld. En als we de resultaten van verschillende onderzoeken bekijken, verbeterd het er niet op.
Er zullen waarschijnlijk wel een aantal nadelen aan dit project verbonden zijn. Zoals het grote nadeel; geld. Het zal waarschijnlijk wel een flinke som geld kosten om die verschillende tussenstations, die het afvalwater zuivert, te realiseren.
Maar toch is het een aantrekkelijke oplossing vind ik. Ik hoop dat ze dit verder onderzoeken, en uiteindelijk realiseren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 3rd November 2010, 01:33
wim.thiry's Avatar
wim.thiry wim.thiry is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 38
In ruimtestations wordt dit inderdaad al zeer letterlijk toegepast, ja. Het water smaakt volgens bronnen wel niet echt meer zoals we het gewoon zijn, maar opzich is het even dorstlessend. Het is ook een techniek die gebruikt wordt bij sommige woestijn missies in het leger. Dus er is al enige testperiode voor deze dingen, wat de betrouwbaarheid toch wel gunstig stemt.

Het is ook niet mijn favoriete manier ter watervergaring, maar zoals Steffi zegt; als het moet-dan moet het..(ooit). Ik drink eerlijk gezegd amper tot nooit kraantjeswater en gebruik het enkel voor gekookte maaltijden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 1st December 2010, 16:15
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
Dit is een behoorlijk goed idee. Alleen twijfel ik eraan of de nodige voedingstoffen nog aanwezig zijn in het gerecycleerd water. We kunne onze urine toch niet blijven recycleren zonder dat de kwaliteit van het water hierdoor beïnvloed wordt. Als dit wel het geval is, zou dit betekenen dat we een onuitputbaar bron hebben en ons dus geen zorgen meer moeten maken over drinkbaar water.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.