actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2014, 18:15
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
"Mogelijk wordt dit de zachtste winter ooit"

Het is een uiterst zachte winter. Dat had u zelf al gemerkt en volgens weerman Frank Deboosere is het "best mogelijk dat deze winter de zachtste ooit" wordt. "Er zijn deze winter nog maar 3 vorstdagen geweest en geen enkele ijsdag", meldt Deboosere op zijn website.

Tot nu staat het record van de zachtste weerkundige winter sinds het begin van de waarnemingen in Ukkel in 1833 op naam van de winter van 2006-2007. De gemiddelde temperatuur bedroeg toen 6,6° C.

Om dat record te evenaren, moeten we in februari een gemiddelde temperatuur halen van 7,1° C. "Dat wordt niet makkelijk, maar is doenbaar", meldt Deboosere.

De weerkundige winter omvat de maanden december, januari en februari. Tot nu waren er amper drie vorstdagen, dagen waarop de minimumtemperatuur negatief was. Ter vergelijking: voor het hele winterseizoen 2006-2007 (van oktober tot mei) waren er in totaal 17 vorstdagen. Een ijsdag, een dag waarop het de hele dag blijft vriezen, hebben we deze winter nog niet gehad en lijkt er voorlopig ook niet aan te komen.

De winter is zo zacht omdat er allesoverheersende zuidwestcirculatie is, verduidelijkt Deboosere. De aangevoerde zeelucht is zacht en wordt met grote snelheid aangevoerd.

Bron: De Redactie, 08/02/2014

Mening: De titel van dit artikel vind ik alweer zeer misleidend. De zachtste winter OOIT? Het feit dat het de zachtste winter sinds het begin van de metingen is, is wel een belangrijk detail.
Het is wel een heel speciaal feit, want men zegt altijd dat onze winters kouder zouden worden door de opwarming van de aarde. Hier moeten we dan weer opletten, want deze winter is een fenomeen dat door het weer bepaald wordt en niet door de klimaatsverandering. Ons klimaat blijft uiteraard veranderen (dat doet het al sinds mensenheugenis). Hopelijk zien mensen dit niet als een gevolg van de opwarming van de aarde.
In ieder geval blijft het een speciale winter, die misschien in ons land wel zorgt voor een lagere CO2-uitstoot!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2014, 13:56
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Ik heb altijd al gedacht dat dit een heel zachte winter ging zijn. Ik geloof zelfs dat er geen winter meer komt. Voorlopig is het altijd herfstweer geweest. Mij hoor je niet klagen, want vrieskou en sneeuw is niet handig om paard te rijden.
Ik maak me wel zorgen over het klimaat. Ik hoop dat de seizoenen zich niet gaan verplaatsen om de een of andere reden. Dus latere lente, latere zomer,...

De klimaat verandering is iets waar veel mensen zich zorgen om maken. Persoonlijk denk ik dat de wereld hierdoor niet zal vergaan. De aarde heeft zich al meerdere malen hersteld (IJstijd). Ik geloof dat dit weer zal gebeuren, de mens moet zich hier maar op aanpassen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd March 2014, 15:48
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Onder het motto: beter laat dan nooit reageren!

Ik denk niet dat ze bijvoorbeeld in Afrika of Zuid-Oost-Azië de middelen hebben om zich aan te passen aan de opwarming van de aarde. Zij hebben gewoonweg het geld en de middelen niet die wij ter beschikking hebben. Wij zullen ons wel kunnen aanpassen (kijk bijvoorbeeld maar naar Nederland met hun Deltawerken)

Ik vind dan ook dat het onze ethische plicht is om als het westen iets te doen aan de opwarming van de aarde. We kunnen/mogen de rest van de wereld toch niet zomaar laten overstromen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd March 2014, 15:36
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Als delen van het land overstromen is dat niet de (westerse) mens zijn schuld hoor. Wij mensen leven op deze aarde, maar die is niet van ons en wij bepalen er ook niets over. Het klimaat verandert toch continu, net zoals de continenten verschuiven en de fauna en flora veranderen. Wij hebben nu gewoon die verandering wat versneld door alle fossiele brandstoffen te verbruiken/verbranden. Er zit niets anders op dan gewoon verder te leven en te zien wat de toekomst brengt lijkt mij, wij (en de komende generaties) zullen toch moeten gaan inbinden.
De mens is vergankelijk en de aarde reinigt zichzelf wel als dat nodig is (door heel wat mensen op te kuisen bijvoorbeeld).
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th May 2014, 17:19
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
@stijn

Jammer genoeg versnellen we de klimaatverandering niet alleen maar (want het klopt dat de aarde sowieso zou opwarmen, ook al was de mens er niet geweest), maar we versterken de opwarming ook en dat is nu net het grote probleem.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th May 2014, 20:55
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
"Mogelijk wordt dit de zachtste winter ooit"

We hebben inderdaad geen winter meer gehad, en deze zal ook niet meer komen. Ik ben het wel akkoord met wat Jasmien zegt, de seizoenen verplaatsen zich. Ik heb hier ook bang voor, stel dat het binnen een honderd tal jaar winter is in de grote vakantie in plaats van zomer. Dan kunnen we zoals in Australië Kerstmis vieren in onze bikini...
De wereld is aan het veranderen omdat de mensheid verandert, dit is niet meer dan logisch. Maar wat ze zeggen van de zachtste winter ooit, vind ik zeer misleidend. Men kan dan beter zeggen de zachtste winter sinds 1833, is men de ijstijden dan vergeten?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.