actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2010, 11:25
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Nucleair transport eindelijk op eindbestemming

10:33 - 08 november 2010

Nucleair transport eindelijk op eindbestemming

Na een drie dagen durende rit is in het Duitse Dannenberg, in het noorden van het land, een trein met kernafval aangekomen. Dat meldt een woordvoerster van de politie maandag. De trein was afgelopen vrijdag in Frankrijk vertrokken.
Betogers hielden de trein met nucleair transport tegen. Foto AFP

'De trein is om 9.25 uur aangekomen in het station van Dannenberg', aldus de woordvoerster. De komende uren zal het kernafval worden overgeladen op vrachtwagens, van daaruit gaat het 20 kilometer verder naar de uiteindelijke opslagplaats in Gorleben.

De trein werd afgelopen nacht tegengehouden op ongeveer 25 kilometer van Dannenberg. Ongeveer 3.000 betogers blokkeerden het spoor. De politie had de hele nacht nodig om het spoor te ontruimen.

Naar aanleiding van de treinrit zijn er afgelopen zondag de hele dag confrontaties geweest tussen betogers en politie. Het transport vervoert 123.000 kilogram kernafval, dat twee keer zoveel radioactiviteit zou bevatten als vrijkwam tijdens de ramp in Tsjernobyl.
Belga

Bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3465.art?ckc=1
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2010, 11:27
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Nucleair transport eindelijk op eindbestemming

Het nucleaire kernafval heeft al een kleine opstoot gekend van mensen die protesteren tegen het dumpen van dit materiaal, en terecht! Het is soms nodig om te produceren en hierbij kan wel eens dergelijk afval zijn, maar dat moet in mate gebeuren. Denk een keertje aan wat wij onze volgende generatie nageven ... Een aarde die bij wijze van spreken klaar is om naar het containerpark te brengen. We moeten een beetje meer alert zijn voor het principe van de Global Warming en alles wat daarbij komt kijken! En het is niet meer dan normaal dat mensen hiertegen protesteren. Enkel jammer dat er amper naar wordt geluisterd. Het lijkt precies niet al te serieus door te dringen bij sommigen, terwijl de politiek het ook belangrijk vindt maar er toch niets aan doet! Wie is er dan goed bezig?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2010, 14:50
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Mijn mening:
Ik vind het plaatje dat Michael voorstelt wel mooi. Maar spijtig genoeg een beetje op het surrealistische af. Ik hoor een onderliggende kreet naar groene energie, wat ik eveneens een mooi ding vind MAAR die groene energie moet dan wel écht groen zijn.
Ik verklaar me nader: de schade dat de aanmaak van een windturbine aanricht aan de natuur is veel groter dan de energie die we er ooit zullen uitkrijgen (momenteel). Dus zo'n windturbine plaatsen is bijna even crimineel als kern-energie. Wel vind ik dat er moet gewerkt worden aan het ontwikkelen van nieuwe technieken voor echte groene energie. In dat geval staat de windturbine dan weer wel dichter bij een échte groene oplossing.
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2010, 22:04
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Acties als deze zijn inderdaad nodig om ons te blijven wijzen op de nadelige gevolgen van kernenergie en de schadelijke afvalstoffen. Langs de andere kant vind ik het niet echt een goed idee om een trein met zoveel kernafval te proberen blokkeren op de treinsporen. Wanneer er een ongeval zou gebeuren met een dergelijke trein zouden de gevolgen immens zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2010, 12:28
Andy.Pinxteren Andy.Pinxteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 48
Een perfecte wereld i.v.m. energie is op dit moment niet mogelijk. In bv. de Arabische landen die hun welvaart halen uit de export van olie, gebruiken ze natuurlijk ook hun eigen olie om energie op te wekken. Nu als ze dan toch genoeg geld hebben en ze toch in een zonovergoten gebied leven, zouden ze beter zonnecentrales bouwen. Maar goed ....

Op dit moment denk ik toch dat kernenergie het beste is dat we nu hebben op plaatsen waar zonencentrales geen optie is. Ik ben zelf met de secundaire school gaan kijken hoe men met kernafval omgaat in België en Frankrijk, en dit is op een heel verantwoorde mannier. Tot we nieuwe bronnen vinden om energie op te wekken zoals kernfusie, denk ik dat we het toch met kernenergie zullen moeten doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.