actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2006, 20:00
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
Moslims op de VRT?

Hieronder vind je een artikel dat ik las op De standaard op dinsdag 24 oktober 2006. Ik begrijp het standpunt, dat de Belgische moslims moeten wachten tot 2010 om uitzendtijd te krijgen, van Vlaams minister Geert Bourgeois. Andere 'verenigingen' krijgen die kans immers ook maar om de vijf jaar.

Toch vind ik het erg jammer. Naar mijn mening zou het een goede zaak zijn om een realistisch beeld van de islam en haar cultuur op de Vlaamse Openbare Omroep te tonen. TV is immers een medium dat vele mensen bereikt en tevens een sterke invloed heeft. Op die manier zou er misschien wat meer verdraagzaamheid naar de moslims toe, in onze samenleving groeien... (door het zien van gelijkenissen, door 'onverklaarbare' elementen/gedragingen die begrijpbaar worden,...) En waarom zou men nog tot 2010 wachten om meer verdraagzaamheid te creëeren??

Verder stel ik me tevens de vraag bij de bekendmaking over de openstelling van de omroeptijd. Wie leest er nu het staatsblad in die 'onbegrijpbare' taal? Heeft er trouwens iemand een idee wat die andere communicatiemiddelen zijn?


artikel:


VRT-zendtijd voor moslims ten vroegste in 2010

* Moslims vragen zendtijd bij VRT

BRUSSEL - ,,Als de Belgische moslims zendtijd willen op de VRT, zullen die uitzendingen er ten vroegste in 2010 kunnen komen'', zo reageert de woordvoerder van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois. ,,Het is niet de VRT die beslist over de erkenning van levensbeschouwelijke uitzendingen, maar wel de Vlaamse regering, op voorstel van de minister van Media.''
Om de vijf jaar wordt een oproep gedaan naar verenigingen die kandidaat zijn om zendtijd te krijgen op de openbare omroep. ,,De laatste oproep dateert van augustus 2004, toen via de gewone communicatiekanalen en het Staatsblad verenigingen werden aangesproken'', vertelt hij. Eind 2004 volgden de erkenningen en vanaf januari 2005 mochten de erkende verenigingen beginnen uitzenden op radio en/of televisie, en dat voor een periode van vijf jaar.
,,Bij die laatste oproep hebben we geen aanvraag voor erkenning ontvangen van de moslimgemeenschap in België'', vermeldt Weyts.

Twee groepen verenigingen kunnen aanspraak maken op zendtijd op radio en/of televisie. Enerzijds zijn er de levensbeschouwelijke verenigingen, die zowel op radio als televisie uitzenden. Anderzijds zijn er de sociaal-economische verenigingen die zendtijd krijgen op de radio.

,,In het najaar van 2009 komt er een nieuwe oproep voor levensbeschouwelijke en sociaal-economische verenigingen. Wie een erkenning krijgt, kan vanaf 2010 beginnen uitzenden'', aldus de woordvoerder.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2006, 23:19
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door sarabollen
En waarom zou men nog tot 2010 wachten om meer verdraagzaamheid te creëeren??

Om de vijf jaar wordt een oproep gedaan naar verenigingen die kandidaat zijn om zendtijd te krijgen op de openbare omroep.

Waarom zouden wij als werknemers/studenten/onderwijzend personeel/werknemers tout court flexibel moeten zijn tot in het oneindige, terwijl 'de overheid' doodleuk zo'n oubollige reglementering kan hanteren?

Aanpasbaar elke vijf jaar, dat is een eeuwigheid... en dus als wet een compleet gedrocht! Op die tijd schrijf ik anderhalve computer af!!

Anderzijds: ik ben het lang niet eens met die zgn. 'oneindige flexibiliteit' die tegenwoordig wordt opgelegd vanuit met name werkgeversorganisaties... Zorgt nog geen klein beetje voor sociale drama's!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.