actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2013, 12:38
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
"Dat we die extra kruisband ontdekten, geloof ik zelf amper"

Hoe kan het dat al mijn confraters dat nooit hebben gezien?” Orthopedisch chirurg Steven Claes geloofde het zelf amper toen hij tijdens zijn doctoraatsthesis biomedische wetenschappen samen met zijn promotor Johan Bellemans een nieuwe gewrichtsband in de knie ontdekte. Door zijn bevindingen zal mogelijk de behandeling van letsels aan de voorste kruisband veranderen.


“Ga even zitten, ik heb het gevonden.” Met die woorden vertelde kniechirurg Steven Claes (32) aan de promotor van zijn thesis, prof. dr. Johan Bellemans, dat hij gevonden had wat de prof hem gevraagd had te zoeken: of er aan de buitenkant van de knie toch nog ‘iets’ was met een soortgelijke structuur van een kruisband.

Met Steven Claes valt de appel niet ver van de boom: hij is de zoon van de bekende orthopedische chirurg Toon Claes, de man die in het AZ Herentals heel wat gerenommeerde sportlui onder het mes neemt. Door het baanbrekende werk van zoon Steven staat nu vast dat de ‘nieuwe’ structuur in de knie in zeer grote mate verantwoordelijk is voor de stabiliteit bij het draaien van de knie.

“De meeste operaties aan kruisbandletsels gebeuren bij atleten”, zegt Steven Claes. “Maar in onze dagelijkse praktijk werden we geconfronteerd met een onverklaarbare instabiliteit van de knie bij patiënten die werden behandeld na een scheur van de voorste kruisband van de knie. Want ondanks een perfect uitgevoerde operatie en prima oefentherapie bleven sommige van deze sporters naderhand toch ‘door hun knie zakken’.”

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...zelf-amper.aspx

Mijn mening: Weer eens gaat de wetenschap er op vooruit. Door de ontdekking van het extra kruisband in de knie, kunnen weer heel wat mensen geholpen worden bij problemen aan het kniegewricht. Zoals in het artikel beschreven staat zal de behandeling van de knie nu anders gaan verlopen. Het komt wel vaker voor dat mensen na een behandeling nog steeds door hun knie zakken. Misschien zorgt deze nieuwe ontdekking wel voor de oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.