actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2012, 11:08
jens.rymen jens.rymen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 91
"Mogelijk miljarden planeten bevatten leven"

Zoals de Aarde zijn er verspreid over het hele heelal mogelijk miljoenen of miljarden planeten. Het zijn planeten die niet veel groter zijn dan onze planeet en die ook water bevatten, een noodzakelijke voorwaarde om leven te kunnen bevatten. Dat stelt een internationaal team van astronomen.

De wetenschappers baseren zich met dat geschatte aantal 'Super-Aardes' op ontdekkingen die tot nu toe al werden gedaan, geëxtrapoleerd naar het ganse Melkwegstelsel.

Het team astronomen doet zijn vaststellingen met de erg accurate telescoop HARPS, waarmee het heelal wordt afgespeurd naar buitenaards leven. "Uit de laatste observaties blijkt dat 40 procent van de rode dwergsterren, sterren met een kleine massa en relatief lage temperatuur, een 'Super-Aarde' rond zich hebben cirkelen. Op die planeten is het voorkomen van vloeibaar water aannemelijk", zo stelt teamleider Xavier Bonfils van het Wetenschappelijk Observatorium van de Universiteit van Grenoble in Frankrijk.

Aangezien er in ons Melkwegstelsel ongeveer 160 miljard rode dwergsterren zijn, zijn er miljarden sterren die mogelijk leven bevatten.
___________
Bron: BBC / http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...ten-leven.aspx#

Eigen mening: De resultaten van dit onderzoek zijn er gekomen volgens berekeningen: "De wetenschappers baseren zich met dat geschatte aantal 'Super-Aardes' op ontdekkingen die tot nu toe al werden gedaan, geëxtrapoleerd naar het ganse Melkwegstelsel." (Extrapoleren is het uitbreiden van een reeks getallen met punten die buiten die reeks liggen)
Toch zijn dit mooie resultaten. Stel dat we binnen dit en enkele jaren andere levende wezens in de ruimte vinden of leven op een andere planeet tot de mogelijkheden behoort, zou dat niet mooi zijn?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2012, 12:39
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik had dit zeker wel verwacht; het zou naïef zijn om te denken dat onze aarde van honderden miljarden planeten de enige planeet zou zijn waar ooit leven ontstaan is.
Toch lijkt het me nog een beetje een science-fictionverhaal om te beginnen fantaseren over communicatie met deze andere levensvormen. Ten eerste zijn deze nog niet ondekt; ten tweede, als we dan toch een planeet vinden met leven, lijkt communicatie me zeer moeilijk, aangezien deze zoveel lichtjaren van onze aarde verwijderd is. In principe is het misschien wel mogelijk, maar ik zou het zeker nog niet de komende paar decennia(/eeuwen?) verwachten.
En misschien nog een 'ten derde'-puntje, wie zegt dat deze levensvormen intelligente wezens zijn, het kunnen evengoed gewoon ééncelligen of planten oid zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2012, 07:50
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Op vakantie naar een andere planeet, dat wil ik nog wel eens zien! Ik weet niet zo goed of dit nu een goed teken of een slecht teken voor ons is! Wel mooi natuurlijk wat de wetenschap allemaal verwezenlijkt! Dat er nog leven mogelijk is op andere planeten daar twijfel ik ook zeker niet aan! Laat ons afwachten zou ik zeggen. Mij lijkt het nog maar heel pril!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th March 2012, 08:41
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Zoals hieronder al gezegd is: wat de wetenschap tegenwoordig allemaal kan, is bijzonder knap. Het is inderdaad een beetje naïef om te denken 'Wij zijn de enige levende wezens in dit stelsel'. Maar het gedacht dat er misschien ergens anders ook soorten wezens samenleven, misschien wel op dezelfde manier als wij, lijkt mij toch zeer speciaal. Gisteren hoorde ik Frank Deboosere in Reyers Laat spreken over een box die ooit de ruimte is ingestuurd met bepaalde 'Aardse' zaken. Misschien willen die buitenaardsen na die box gewoon geen contact met ons
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 31st March 2012, 12:47
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 8th April 2012, 11:49
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
Dat er meer planeten zijn waar een zekere vorm van leven aanwezig is, lijkt me niet meer dan logisch. Ook bij mij rijst dan de vraag in welke samenlevingsvorm deze schepsels leven en of er wel degelijk sprake is van een vorm van samenleving. Toch allemaal zeer interessante vragen waarop hopelijk een van de jaren een antwoord kan komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.