actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 18:38
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Derdegraads ASO-leerlingen onvoldoende financieel geletterd

Derdegraads ASO-leerlingen onvoldoende financieel geletterd

Leerlingen uit het algemeen secundair onderwijs beschikken over onvoldoende financiële, maatschappelijke en economische basiskennis. Dat blijkt uit een onderzoek van vier pas afgestudeerde leraren economie van de Arteveldehogeschool, zo meldt Scriptie vzw.

Vier bachelors economie aan de lerarenopleiding van de Arteveldehogeschool deden onderzoek in vijftien scholen in Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Aan de hand van 20 meerkeuzevragen werd bij 1.193 leerlingen uit de derde graad ASO gepeild naar hun kennis op financieel, maatschappelijk en economisch vlak.

‘Over het algemeen scoorden leerlingen uit de derde graad ronduit slecht met gemiddeld slechts 43% correcte antwoorden’, klinkt het in het persbericht. ‘Vooral de financiële kennis laat te wensen over: amper 38% van de vragen werd juist beantwoord.

Ook de maatschappelijke kennis bleek ontoereikend (40%). Het economische onderdeel vormde het enige onderdeel waarop nipt een voldoende (53%) werd gehaald. Zo weten leerlingen nauwelijks hoe ze geldig moeten stemmen, wat een doorlopende opdracht is en wanneer men recht heeft op een getrouwheidspremie.

Hoewel leerlingen uit economische richtingen met een gemiddelde van 48% op alle onderdelen beter scoorden dan hun leeftijdsgenoten uit niet-economische richtingen (40%), is er ook daar nog duidelijk werk aan de winkel.’

Het ontbreekt de jongeren volgens de onderzoekers aan noodzakelijke basiskennis om te kunnen deelnemen aan de hedendaagse maatschappij. Ook zij pleiten om een vak algemene vorming, waarin financiële, maatschappelijke en economische thema’s aan bod zouden komen, te integreren in het curriculum van zowel economische als niet-economische richtingen.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130513_00579620

Mijn mening:
Deze cijfers, in hoeverre ze dan ook een echte weergave geven, doen mij schrikken. Dat leerlingen uit een niet-economische richting gemiddeld 40% behalen op die test kan ik echter wel zeer goed begrijpen. Wanneer je geen enkel uurtje economie in de week krijgt, is het logisch dat je hier ook niets over weet. Wel vind ik het vreemd dat leerlingen die dan wel uit een economische richting komen gemiddeld maar 8% meer behalen dan hun leeftijdsgenoten uit een niet-economische richting. Hoe dan ook vind ik dat -of je nu uit een economische richting komt of niet- je toch de basis moet krijgen over economie dat je later zal nodig hebben in de maatschappij. Ik vind het daarom ook zeker en vast geen slecht idee om in het onderwijs een extra vak te integreren waarin economische, financiële en maatschappelijke thema's aan bod komen. Dit vak vind ik zelfs veel belangrijker dan sommige bijvakken, want welke richting je later ook uitgaat, je zal dit sowieso nodig hebben in het dagdagelijkse leven.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 13th May 2013 om 18:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 19:04
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Caroline. Persoonlijk vind ik dat iedereen een zekere basis moet hebben als het gaat over economie, ongeacht de studierichting. Waarom zouden enkel economische richtingen hieromtrent leerstof krijgen? Iedereen krijgt in onze maatschappij toch te maken met verscheidene economische zaken? Denk maar aan de belastingen ..
Ik ben voorstander om in elke richting de leerlingen minstens een uurtje economie per week te geven, al kan dit natuurlijk ook geïntegreerd worden in andere vakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.