actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2011, 17:14
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Doodgeboren mirakelbaby drie dagen bevroren en weer tot leven gebracht

Artsen zijn erin geslaagd een Britse baby, die doodgeboren werd, weer tot leven te wekken, nadat ze het meisje eerst drie dagen bevroren hadden om onherstelbare hersenschade te voorkomen. Zo zou ze nooit kunnen lopen of praten. Maar dankzij de nieuwe techniek van onderkoeling stelt Ella het negen maanden later miraculeus goed.

De dokters van het ziekenhuis in Peterborough hadden gemerkt dat de placenta van Rachel Claxton gescheurd was tijdens haar bevalling vorig jaar. Daardoor kreeg baby Ella niet voldoende zuurstof en was ook de bloedtoevoer verstoord. 25 minuten lang moest de doodgeboren baby meteen na de bevalling gereanimeerd worden alvorens haar hartje weer - zwakjes - begon te kloppen.

"IJskoud hoofdje"
Omdat gevreesd werd voor ernstige hersenschade werd Ella naar het hospitaal in Addenbrooke in Cambridge gebracht, waar haar lichaam 'bevroren' werd. De lichaamstemperatuur werd tot onder het peil gebracht, waarop hypothermie of onderkoeling optreedt. Papa Jason Anderson (33) getuigt: "Ik legde mijn hand op haar hoofdje. Ze voelde ijskoud aan."

Hersenfuncties oké
Na drie dagen werd Ella's lichaamstemperatuur weer geleidelijk naar het normale niveau opgekrikt. Acht dagen later mocht de mirakelbaby alweer naar huis. Het meisje heeft vandaag weliswaar nog altijd fysiotherapie nodig, maar haar hersenfuncties zijn in orde. Ella is nu negen maanden en gezond.

Dit verbazingwekkende verhaal komt nu pas boven omdat mama Rachel (32) momenteel campagne voert voor deze nog nieuwe technologie, die met succes op haar dochter werd toegepast. "Ella is ons kleine mirakeltje. Ze geeft ons elke dag weer hoop", aldus Rachel. (jv)

Bron: HLN 03/03/11 13u26
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...-gebracht.dhtml

Eigen mening: Ik wist niet dat hypothermie werd gebruikt in de geneeskunde. Ik vind het een raar gegeven dat je iemand epress zou onderkoelen, maar blijkbaar heeft het wel zijn voordelen. Deze relatief nieuwe technologie kan denk ik nog vele levens redden in de toekomst. Ik ben absoluut voorstander van het experimenteren met nieuwe technologieën in de geneeskunde, het kan mis gaan, maar ook wonderbaarlijk goed. Zo zal dit Britse koppel ongetwijfeld in de hemel geweest zijn toen hun kleine meisje het prima stelde na het toepassen van hypothermie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2011, 17:34
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Doodgeboren mirakelbaby drie dagen bevroren en weer tot leven gebracht

Ik vind het super dat de technologie en de wetenschap van nu zo'n vooruitgang boekt. Ook heb ik enorm veel respect voor de mensen die willen meewerken aan deze experimenten. Natuurlijk als je kijkt naar dit artikel veel had de baby niet te verliezen, het kon alleen maar beter worden.
Wat ik echter wel heel raar vind is, dat de mama van de baby nu een reclamecampagne aan het voeren is. Ik versta dat deze ouders heel erg gelukkig zijn dat hun kind het heeft gehaald. Maar omdat deze techniek nu bij één iemand lukt, is het nog niet zeker dat vele mensenlevens kunnen gered worden. Ook is voor nieuwe technieken reclame maken, een rare vorm van reclame. Je maakt reclame voor huishoudelijke producten, ... maar toch niet voor iets waar mensenlevens vanaf hangen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.