actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2014, 13:17
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
Crevits wil af van verplicht doktersbriefje in strijd tegen luxeverzuim

Crevits wil af van verplicht doktersbriefje in strijd tegen luxeverzuim

Minister van Onderwijs Hilde Crevits wil af van het verplichte doktersbriefje in de strijd tegen het luxeverzuim. Dat heeft ze donderdag laten verstaan in antwoord op een vraag van Ingeborg De Meulemeester (N-VA) in het Vlaams Parlement.

De problematiek is niet nieuw. Ouders trekken soms in de weken voor en na schoolvakanties op reis omdat het dan goedkoper is. Daardoor piekt het aantal ongewettigde afwezigheden in het onderwijs steevast in de week voor en de week na een schoolvakantie.

Ook al gaat het dan om een beperkte groep leerlingen - uit recente cijfers blijkt dat het gaat om 0,5 procent van de leerlingen in het basisonderwijs en 1,4 procent van de leerlingen in het secundair onderwijs, omgerekend 8.300 leerlingen in totaal - toch moet de problematiek van het ‘luxeverzuim’ aangepakt worden, zo meent minister Crevits.

Pascal Smet (sp.a), de voorganger van Crevits op onderwijs, voerde het verplichte doktersbriefje in voor elke afwezigheid in de week voor of na een schoolvakantie (tijdens de rest van het schooljaar mogen ouders zelf vier keer ziektebriefjes schrijven voor maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen, pas nadien is een doktersattest nodig, red.). Dat verplichte doktersbriefje moest het luxeverzuim helpen inperken.

Maar minister Crevits twijfelt aan de zin van dat verplichte doktersbriefje en ziet het daarom liever verdwijnen in de aanpak van het luxeverzuim. De suggestie van de minister kreeg donderdag ook bijval in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

Hoe de CD&V-minister de problematiek van het luxeverzuim dan wel wil aanpakken, is nog niet helemaal duidelijk. 'Dat is iets wat we de komende weken verder zullen bekijken. We zijn volop aan het werken aan een actieplan tegen het spijbelen, met ook aandacht voor het luxeverzuim. Ik hoop dat plan nog dit jaar rond te krijgen', aldus minister Crevits.

Bron: De Standaard, 06/11/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141106_01361831

Commentaar:
Ik denk dat iedereen wel weet dat tegenwoordig meer en meer leerlingen afwezig zijn vlak voor of na een vakantieperiode. Iedereen weet ook dat deze leerlingen waarschijnlijk op vakantie zijn. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben het dan ook eens dat hier iets aan gedaan moet worden. Ik weet niet of de doktersbriefjes veel uithalen en als dit niet het geval is, moet er inderdaad een andere oplossing komen.
Ik snap dat de ouders eerder op vakantie willen, of net iets langer willen blijven omdat dit dan goedkoper is. Maar dit is niet goed voor de leerlingen, zowel niet voor de leerlingen die op vakantie zijn als voor de leerlingen die naar school gaan. De leerlingen die op vakantie zijn, missen een deel van de lessen en moeten alles inhalen, wat niet zo praktisch is. De leerlingen die op school zitten zullen jaloers worden en zich beginnen afvragen waarom die leerlingen wel afwezig mogen zijn en zij niet. Er moeten dus inderdaad maatregelen komen om dit tegen te gaan, hopelijk vinden ze binnenkort een efficiënte manier.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th November 2014, 16:06
M*rijne.Vluymans M*rijne.Vluymans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vremde
Posts: 50
Ik begrijp ook dat deze problematiek aangepakt moet worden, maar wat ik niet begrijp is dat er enkele jaren geleden al een nieuwe maatregel is gekomen. En waarom Hilde Crevits deze maatregel weer wil afschaffen? Er is amper tijd geweest om uit te testen of het ziektebriefje al dan niet effect zou hebben. Het is misschien niet de efficiëntste manier om dit probleem van luxeverzuim tegen te gaan, maar waarom geven ze het geen kans?
Hier zal de minister van onderwijs dan enkele weken over samen zitten, maar persoonlijk denk ik dat er wel grotere problemen in het onderwijs zijn dan een doktersbriefje dat je al dan niet moet voorleggen voor of na de schoolvakanties.
Bovendien geloof ik wel in de kracht van de doktersbriefjes, zeker omdat er de laatste tijd ook al veel commotie geweest is over de dokters die deze briefjes voorschreven of voorschrijven. Wanneer de dokters zich aan de afspraken zouden houden en dus geen briefjes voor zouden schrijven wanneer het niet hoort. Dan is het mogelijk dat deze maatregel wel zou kunnen werken.
Ik begrijp alleszins niet dat wanneer er een nieuwe minister is, hij of zij weer alle gemaakte reglementeringen over een andere boeg moeten gooien en hun eigen zin willen doen. Ze zouden zich beter bezighouden met de echte problemen in het onderwijs.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th November 2014, 19:12
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik sluit mij helemaal aan bij de mening van Marijne.

Luxeverzuim is inderdaad een probleem. Het is vervelend voor de school en voor de leerkrachten en ik kan me ook voorstellen dat het de kinderen in kwestie ook niet veel goeds doet.

Toch vind ik het vrij onzinnig dat ze de ene maatregel willen afschaffen nog voor ze met een, zogezegd, beter idee kunnen komen. Wat willen ze nu nog gaan doen? Het ronduit verbieden dat kinderen de laatste weken van het schooljaar afwezig zijn?

Ik denk dat verplichte doktersbriefjes nog niet zo'n slechte oplossing was. Er zijn heus nog wel dokters die hun doktersbriefjes niet uitdelen alsof het snoep is.

Ik hoop inderdaad dat onze regering nu eerst eens gaat kijken naar de echte problemen in het onderwijs en dat ze misschien ook eerst zelf met een aantal ideeën op de proppen komen nog voor ze een maatregel plots afschaffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.