actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2014, 08:19
Isabelle.d*jkmans Isabelle.d*jkmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 20
België is voorbereid: "Risico op black-out is heel groot"

België is voorbereid: "Risico op black-out is heel groot"

België is volgens experts het best voorbereide land van West-Europa, mocht het tot een black-out komen deze winter. En die voorbereiding is niet voor niets: in september moesten we al een record aan stroom invoeren uit het buitenland, hoewel het niet eens koud was.
Eerst het goede nieuws: we zijn méér dan voorbereid op een black-out deze winter. Dat zegt energiedeskundige André Jurres, ex-topman bij Essent. "Ik heb al vele landen in West-Europa bezocht, wij zijn duidelijk het best voorbereide land, moest het tot een black-out komen. Wij hebben een afschakelplan, de overheid heeft een goeie campage opgezet en de gemeenten beginnen ook initiatieven te nemen."

Dat de Belg ook zijn steentje wil bijdragen, blijkt uit een enquête (zie onder). Vanavond organiseert Lampiris ook een testcase bij zo'n 100.000 consumenten. Zij beperken tussen 18u en 19u30 hun energieverbruik om zo tot een derde van de productie van een kerncentrale uit te sparen. Als september een barometer zou zijn, is de kans op een stroomonderbreking deze winter zeer reëel. We moesten - ondanks hoge temperaturen - al 2.076 Gigawattuur stroom uit het buitenland invoeren, een record.

Wat vrezen we bij black-out?
Kou lijden - 48%
Tekort aan warm water - 31%
Niet kunnen koken - 30%
Inbraken - 25%

Wat doen we als het licht uitvalt?
1) Vroeger naar bed
2) Meer vrijen
3) Boek lezen
4) Gezelschapsspelletjes spelen

Hoe zullen we minder verbruiken?
Minder lichten aan doen - 85 %
Meer energiezuinige lampen - 79 %
Elektrische toestellen uitschakelen - 78 %
Thermostaat overdag verlagen - 73 %
Oven minder vaak openen - 72 %
Lichten minder snel aan doen - 65 %
IJskast minder vaak openen - 62 %
Thermostaat 's nachts uitzetten - 61 %
Kouder wassen - 53 %
Meer eenpansgerechten maken - 50 %

Bron: Het Laatste Nieuws
Mening: Ik vind dit een goed initiatief dat geruststelling kan brengen aan de bevolking. In mijn ogen kan het geen kwaad dat gezinnen voor de verandering een gezelschapsspel spelen. Wanneer ik kijk naar de kleine dingen die kunnen helpen, vraag ik mij af hoe het dan zo ver is kunnen komen. Langs de andere kant is het ook wel logisch, bijna elke belg heeft een gsm, en veel gezinnen ook nog Ipads en laptops en... dus misschien ligt de oorsprong van ons stijgende energiegebruik ook ergens in die richting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.