actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2012, 15:47
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Natuurpunt tegen plaatsing windmolens

GEETBETS - Natuurpunt dient een bezwaarschrift in tegen de plaatsing van windturbines in de deelgemeente Rummen, waarvoor de Deputatie Vlaams-Brabant goedkeuring verleende.

'Gezien de nabijheid van een van de grootste natuurgebieden van Vlaanderen, Aronsthoek, ligt de inplantingsplaats volgens het Windplan Vlaanderen in een kwetsbaar gebied', zegt Ronald Jacobs van Natuurpunt Geetbets.

'Ook liggen de gebieden in een risicogebied voor trekvogels. De aanvrager erkent dat een inplanting niet kan als het te dicht bij een natuurgebied ligt en hij verwijst daarbij naar de Demervallei. Hij vergeet daarbij echter dat de inplanting naast een ander groot natuurgebied ligt dat heden al meer dan 250 ha groot is en op relatief korte termijn kan uitgroeien tot een van de belangrijkste gebieden van Vlaanderen.'

'De deputatie van Vlaams-Brabant negeert dit bezwaar volledig. Wij denken dat natuur meer is dan een windmolens die voor de gemeente veel geld opbrengen, wij vinden dat stroom pas groen is als hij met alle aspecten van het leefmilieu rekening houdt..... De Deputatie denkt er blijkbaar anders over .Wij zijn voor groene energie, maar deze dient op een verantwoorde manier tot stand te komen. De leefbaarheid voor mens en milieu moeten prioritair zijn. Als de aanvrager werkelijk groene energie wil zou hij bezwaar moeten aantekenen tegen zijn eigen plannen.'

'Dat de Deputatie van Vlaams-Brabant in tegenstelling tot de Limburgse Deputatie eens temeer de kant kiest van de promotiemachine van de aanvrager, zoals ze dat ook in het serredossier deed en de gefundeerde bezwaren van de bewoners en de lokale afdeling van Natuurpunt negeert, is op zijn minst onbegrijpelijk te noemen.'

'Ik kan alleen maar vaststellen dat in de dossiers van Geetbets de politici hun eigen structuurplannen en richtlijnen niet willen naleven', besluit Ronald jacobs.

Bron: www.nieuwsblad.be
Datum: 1/12/2012

Eigen mening:

Ik heb zo het gevoel dat het hier meer om een geval van NIMB (Not In My Backyard) gaat. Het zou kunnen dat de heer Jacobs van Natuurpunt daadwerkelijk zijn groene plek wilt beschermen, maar zijn argumenten klinken in mijn ogen niet zo overtuigend. Zo zouden de windmolens een gebied voor trekvogels in gevaar brengen. Nu, hij kent er hoogstwaarschijnlijk meer van dan ik, aangezien ik niet zo met de Belgische flora en fauna bezig ben, maar er zijn (voorlopig) nog genoeg groene gebieden waar die vogels heen kunnen.

Ook gaat het hier tenslotte over windmolens. Gigantische dynamo's die geen enkele impact hebben op het milieu en er zelfs voor zorgen dat andere vervuilende energiesystemen (kernenergie) voor een deel overbodig worden. Dit zal in mijn ogen een grotere positieve impact hebben dan de trekvogels.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 1st December 2012 om 15:56.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2012, 13:27
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Het zal in het dichtbebouwde België altijd moeilijk zijn om windmolens te plaatsen; ofwel is het te dicht bij een dorp of stad ofwel te dicht bij een natuurgebied. Zelfs windmolenparken op zee oogsten kritiek. Nochtans zouden hier volgens mij oplossingen voor bestaan: plaats de windmolens langs kanalen, autostrades of spoorwegen.
Midden in een natuurgebied kan voor mij ook niet maar op een respectabele afstand moet dit zeker te doen zijn. Ik denk niet dat het de vogeltrek zal schaden. Ik denk zelfs dat windmolens een herkenningspunt zijn voor trekvogels. Ertegen aanvliegen zullen ze zeker niet, dan maakten de elektriciteitskabels die vroeger aan de huizen hingen veel meer slachtoffers.
Het is in België altijd wat! Het zal in België altijd een beetje geven en nemen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.