actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2008, 16:44
ellenvvl ellenvvl is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: emblem
Posts: 84
'Hoe kan zo'n man nog altijd vrij rondrijden?'

Vandaag las ik in de krant het artikel ‘Hoe kan zo’n man nog altijd rond rijden?’ Een vrouw vertelt er over het fatale ongeluk van haar broer, nu vier jaar geleden. Een man stak over zonder kijken en knalde op Dirk Vansant, de broer van de vrouw. Het slachtoffer liet een zwangere vrouw en zoontje van vier jaar achter. De dader bleek geen onbekende te zijn bij het gerecht. Hij zat onder andere al enkele keren dronken achter het stuur.
In de vier jaar tijd na het ongeval is de man nog steeds niet gestraft. En dat drijft de familie van het slachtoffer stilaan tot wanhoop. Om verscheidene redenen kon hij telkens het proces uit stellen. Dat was telkens opnieuw een klap voor de familie van het slachtoffer die steeds moeilijker te verwerken viel.
Uiteindelijk duurde het bijna drie jaar voor er een uitspraak kwam. Die luidde negen maanden rijverbod, een boete en een schadevergoeding aan de familie van het slachtoffer. Kort na het opleggen van het rijverbod werd de dader echter al terug opgemerkt achter het stuur van een auto. Dit werd doorgegeven aan de politie, maar het duurde enkele maanden voor de politie de man van de baan kon halen. Voor deze overtreding is de man tot op heden nog niet voor de rechtbank verschenen. Bovendien woont de man in dezelfde gemeente als de familie van het slachtoffer. Voor hen is het ondraaglijk om de man in zijn auto te zien voorbij rijden.
De familie heeft het heel erg moeilijk met de situatie. Ze hadden hem in eerste instantie graag zwaarder gestraft gezien, maar hadden zich uiteindelijk wel neergelegd bij de uitspraak. Ze kunnen echter niet begrijpen dat de man momenteel nog steeds niet gestraft is voor zijn andere overtredingen.

Als ik dit lees vraag ik me toch af hoe snel ons rechtssysteem werkt. Hoe is het mogelijk dat zo iemand nog niet gestraft is? Over de omvang van de straf die de man zou moeten krijgen wil ik mij niet uit spreken. Je kan de situatie nooit helemaal goed te weten komen om daarover te oordelen. Maar dat families van slachtoffers graag een snelle procedure hebben kan ik goed begrijpen. Op deze manier sleept zo’n gebeurtenis nog jaren achter je aan zonder dat je echt goed aan een verwerkingsproces kan beginnen. Ook begrijp ik dat families van slachtoffers graag hebben dat zo’n straffen worden opgevolgd. Ik vind het niet normaal dat iemand maanden kan rond rijden zonder rijbewijs…

bron: www.standaard.be
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.