actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2015, 16:52
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Eindelijk is het zover: afschaffing roamingkosten definitief goedgekeurd

Eindelijk is het zover: afschaffing roamingkosten definitief goedgekeurd

Al jaren wordt erover gepraat, maar nu is het eindelijk zover: de beslissing om de roamingkosten af te schaffen, is definitief genomen. Vanaf 15 juni 2017 zullen er in de Europese Unie geen bijkomende kosten meer aangerekend mogen worden voor wie telefoneert, sms't of mobiel surft in het buitenland. Het Europees Parlement in Straatsburg zette vandaag het licht op groen voor het akkoord dat met de lidstaten is bereikt.

Dat er niet extra moet worden betaald voor mobiel telefoongebruik in het buitenland wordt als een belangrijke stap in de vervolmaking van de Europese interne markt gezien. Toch was de beslissing nemen gemakkelijker gezegd dan gedaan. Begin dit jaar vonden de lidstaten nog dat de roamingkosten zeker tot 2018 aangerekend mochten blijven. "De Raad wijkt voor de telecomlobby", luidde de kritiek toen.

Eind juni bereikten de onderhandelaars van de Raad en van het Parlement toch een compromis. Op 15 juni 2017 zullen de roamingkosten definitief verdwijnen, in afwachting gaan op 30 april 2016 de maximumtarieven verder naar beneden. Voor bellen vanuit het buitenland zal dan nog maximum 0,05 euro extra betaald moeten worden, voor een sms 0,02 euro en per megabyte data 0,05 euro. Het is die compromistekst die vandaag is goedgekeurd.

Een ander onderdeel van hetzelfde 'telecompakket' is de verankering van het principe van de netneutraliteit. In de wetgeving van alle 28 lidstaten zal ingeschreven moeten worden dat bedrijven die internettoegang aanbieden elke vorm van internetverkeer gelijkwaardig moeten behandelen. Content, apps of specifieke diensten zullen alleen maar in uitzonderlijke omstandigheden geblokkeerd of vertraagd mogen worden.

Bron: De Morgen, 27-10-15 op 15.36u
http://www.demorgen.be/technologie/...keurd-b530c0d2/

Dit hoort volgens mij zeker bij relevant nieuws omdat ik vind dat iedereen dit moet weten. Als ik zelf op vakantie ga binnen de EU is dit altijd één van de moeilijkste zaken. Ik probeer zo weinig mogelijk te sms’en of te bellen in het buitenland omdat dit altijd heel duur was. Vaak is de wifi op je vakantiebestemming heel slecht of is er zelfs geen wifi in de buurt. Dus ik ben heel tevreden met de afschaffing van de roamingkosten. Hierdoor kan ik veel relaxter op vakantie gaan en zijn de thuisblijvers ook wat geruster. De consumenten hebben hier enkel maar voordelen bij, maar er zijn ook nadelen. Deze roamingkosten waren een inkomen voor de overheden of de aanbieders van mobiele-telefonie. Nu dat deze kosten voor de consumenten wegvallen is dit een grote aanpassing. Al bij al vind ik dit een heel positieve beslissing en ben ik er zeker van dat er nu sneller handelsrelaties met het buitenland zullen ontstaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2015, 17:33
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Eindelijk!

Het is eindelijk zover dat de roamingtarieven (weliswaar binnenkort) worden afgeschaft! Nu zaten er mijns inziens nog velen naar hun smartphone te kijken terwijl ze de grens van een bepaald landen naderden, om er zo voor te zorgen dat ze nog net tijdig hun gsm konden uitschakelen, en dit is niet meer van deze tijd. Een economie (lees: de Europese Unie) waar eenvoud, gemeenschap en vooral "elkaar delen" centraal staan, horen kosten om andermans netwerk te gebruiken niet meer thuis.
Een wijze beslissing van de Europese Raad en de commissie om eindelijk deze knoop door te hakken. Dit wil zeggen: vanaf 2017 naar een VRIJ netwerk in de gehele Europese Unie!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.