actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2008, 22:10
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Thumbs up Honda's nieuwe hybride gaat je actief leren eco-rijden

Druk op de ECON-knop voor automatische instelling zuinige rijstijl

Groen: zuinige rijstijl
Groenblauw: gemiddelde rijstijl
Blauw: verspillende rijstijl


De nieuwe hybride van Honda, de Insight, die in de lente van 2009 gelanceerd wordt, heeft een speciale 'eco-trainer' aan boord. Die leert je om zo zuinig en dus zo ecologisch mogelijk te rijden.

De nieuwe Insight wordt een totaal nieuwe Honda, die van de grond af als hybride werd ontwikkeld. Dat in tegenstelling tot de huidige Civic IMA. Het continu 'trainen' van de chauffeur is geen idioot idee, want zelfs in een hybride wagen bepaalt de rijstijl in grote mate of het daadwerkelijk een 'groene' wagen wordt of niet.

Drie besparende modi
De 'eco-trainer' heeft volgens Honda drie modi om brandstof te besparen. In ECON modus wordt bij een druk op de knop de CVT automatische transmissie en de motor op de meest zuinige rijstijl afgestemd.

Er is ook een modus 'hulpfunctie' waarbij de kleur van de achtergrond van de snelheidsmeter aangeeft hoe zuinig je bezig bent. Groen is een zuinige rijstijl, maar hoe meer de kleur naar violetblauw neigt, hoe hoger je verbruik. Bij het berekenen wordt niet alleen rekening gehouden met het accelereren, maar ook met het remmen en vertragen. En dat, zegt Honda, is een primeur.

Een derde functie houdt in de boordcomputer de statistiek bij van het actueel verbruik, gemiddeld verbruik en dat van de laatste drie ritten. Het geeft je ook een 'ecoscore' en doet dat aan de hand van pictogrammen die op zonnebloemen lijken. Naarmate je zuiniger rijdt, spaar je meer 'bladeren' bijeen. Je krijgt zelfs een totaalscore voor de hele levenscyclus van de wagen. (jvr)


Bron:HLN.be



Reactie:
Op zich een mooi initiatief om mensen actief zuiniger te leren rijden, maar helpt dit daadwerkelijk de opwarming van de aarde tegen te gaan.
We weten allemaal dat er bij een hybridemotor nog steeds een verbranding van brandstof plaats vind. Dit wil dus zeggen dat er nog steeds een emissie is van rond en bij de 80-90 gram CO2/ 100 km. En zoals we allemaal wel weten draagt deze CO2 bij tot de opwarming.
We moeten dus dringend op zoek naar andere alternatieve 'brandstoffen'.
Het gebruik van biodiesel is een mooi initiatief, maar ook daarbij kunnen al een heleboel negatieve kanttekeningen gemaakt worden.
Ik denk dat we het eerder moeten zoeken bij elektrische wagens.
Ik vind het al mooi om wagens te laten vertrekken op elektriciteit, omdat er bij het accelereren vanuit stilstand het meeste verbruikt. (Toyota en nu Honda) Maar misschien kunnen we ook iets doen met de energie die vrij komt bij het remmen. Ik denk vb. aan bussen van VanHool, die nu boven op het dak een grote batterij geplaatst krijgen om energie die vrijkomt bij het remmen en omgezet wordt naar elektriciteit, hierin op te slaan.
Door zuinigere batterijen te maken kunnen we misschien auto's op deze manier laten rijden (onbeperkt - zonder ze in het stopcontact te moeten stoppen) Maar daarbij dient ook in rekening gebracht te worden dat het produceren en het afbreken van batterijen milieuvervuilend is.
Alternatieve energiebronnen is een mooi gegeven, maar telkens weer stuiten we op een aantal negatieve neveneffecten.
De hamvraag blijft dus of er ooit wel een degelijke/milieuvriendelijke alternatieve energiebron bedacht kan worden.

Graag reacties!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2008, 22:20
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Heist op den berg
Posts: 97
goedkoop en relaxerend !

Nice! Met een auto echt zuinig rijden is niet zo eenvoudig vind ik persoonlijk. Niet dat ik een zware voet heb ofzo maar toch. Als ik de digitale verbruiksmeter constant in het oog houdt dan merk je pas hoe zuinig je reeds kan rijden met moderne wagens. Je trekt dan wel steeds op als een slak, maar je zou er van verschieten hoeveel kilometers je dan meer kan doen met dezelfde naftbak!

Als ik zo gemiddeld kijk naar de laatste keren dat ik mijn naftbak vol tankte en leeg reed kan denk ik dat het wel tot 150 km kan verschillen als je in plaats van gewoon te rijden echt let op zuinig rijden. Zuinig rijden houdt dan ook in ver op voorhand kijken wanneer er een verkeerslicht brand en dan reeds laten uitbollen, soms echt ver zelfs. Je kan de tijd toch niet voorlopen. Als je trouwens kijkt hoeveel mensen er tegenwoordig gestresseerd in de auto zitten kan deze uitvinden alleen maar zorgen voor meer rust bij deze mensen. Als je er bovenop dan nog zuiniger mee rijdt lijkt mij dit schitterend! Misschien zou men zelfs een stand kunnen maken om gewoon de zuinigste modus te kiezen door de auto zelf. Alleen de juiste eindsnelheid instellen en klaar, dat zou mooi zijn!
Misschien bestaat dit al in automatische auto's?
Weten de autokenners hier misschien meer van?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2008, 20:52
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 44
Citaat:
Orgineel gepost door jan van hoogte
Je trekt dan wel steeds op als een slak, maar je zou er van verschieten hoeveel kilometers je dan meer kan doen met dezelfde naftbak! Zuinig rijden houdt dan ook in ver op voorhand kijken wanneer er een verkeerslicht brand en dan reeds laten uitbollen, soms echt ver zelfs.


Je hebt een punt als je zegt dat deze zaken je liters brandstof kunnen besparen, maar eerlijk gezegd zijnde... Als ik mijn wagen laat uitbollen, heb je altijd van die bumperklevers die je tot het verkeerslicht duwen. In het ergste geval heb je ook van die gekken die je nog vlug voorbij steken, om daarna hevig op de rem te gaan om alsnog tijdig te kunnen stoppen voor het rode licht, dat reeds lange tijd brandde.
Om deze mensen hun mentaliteit te veranderen en deze ook verantwoord economisch/ecologisch te laten rijden vind ik de 'uitvinding' van honda een goede stap in de juiste richting.
Misschien helpt het zoals Jan ook al aangaf om wagens standaard hun eigen rijstijl te laten kiezen. Wanneer er dan zo'n mensen door zulke rijstijl al teveel CO2 de lucht in hebben gepompt, kiest de auto zelf om de slakkengang-rijstijl aan te nemen om verdere emissie te beperken.
Een modus op de wagen stoppen, waarbij de bestuurder de mogelijkheid gelaten wordt om zuinig te rijden. Goed idee en misschien spreekt het ook aan, maar eerlijk gezegd zijnde voelen niet alle mensen zich geroepen deze 'button' in te schakelen, terwijl het klimaat een probleem is van iedereen en NIET VAN ENKELEN die zich dus wel geroepen voelen er iets aan te doen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.