actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th July 2014, 10:33
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Het ideale beeld van het uiterlijk van de mens

'Mollige' Eva Mouton geeft tegenstanders lik op stuk: "Ik heb omgekeerde anorexia"

"In de spiegel zie ik nog altijd een slanke vrouw en geen vette vrouw zoals sommige mensen mij noemen." In gesprek met De Standaard Weekblad geeft Eva Mouton aan dat ze vrede heeft met haar lichaam, ondanks de vele haatberichten.
"Als kind kon je me onder de deur schuiven. Toen ik ging studeren, ben ik veel verdikt. Ik moest plots zelf voor mijn eten zorgen, het frietkot was vlakbij." Mouton kampt sinds geruime tijd met overgewicht, maar heeft dat zelf nooit als een probleem aangevoeld. Andere mensen wel: "Op Radio 1 vroeg Jan Hautekiet: 'Je weegt nu 72. Ben je van plan om altijd zoveel te wegen?' Ik kan geen boetiek binnenstappen of de verkoopster begint over mijn maat, dat ze 'die ook wel kunnen uithalen'."

Zoveel bekrompenheid kan er bij Mouton niet in, ze is dan ook blij dat sommige vrouwen haar als een voorbeeld zien. "Nu krijg ik e-mails en foto's van vrouwen in bikini om me te bedanken. Hoe is het mogelijk dat je je in deze tijd moet schamen voor een maat 42?"

Zwembadhorror
Toen Mouton in De ideale wereld verscheen, kreeg ze talloze beledigingen naar het hoofd geslingerd. "Het zijn die onbenulligheden die ervoor zorgen dat je dingen niet doet die je zou willen doen. Ik heb zomers gekend dat ik zeven kilo minder woog dan nu, maar geen korte mouwen durfde aan te doen of niet mee op vakantie ging met mijn beste vrienden omdat we aan een zwembad zouden zitten."

De illustrator geeft dan ook één goede raad mee: "Niet leven omdat je je schaamt voor je verpakking: hoe onnozel. Ik voel de verantwoordelijkheid om dit verhaal te delen."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...-anorexia.dhtml
Datum: 19/07/2014 om 08u52


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum Cultureel-maatschappelijk omdat de hoofdgedachte van het artikel draait rond de maatschappij. De maatschappij heeft een beeld van het uiterlijk van de ideale mens. Mensen met overgewicht behoren niet tot deze categorie. Persoonlijk vind ik dit absurd. Meerdere keren per week laat de media ons weten dat er steeds meer mensen kampen met overgewicht. Er zijn evenveel mensen met overgewicht dan mensen met een normaal gewicht. Waarom blijft de huidige maatschappij nog hameren op het ideale maatje 36? Steeds minder mensen komen in aanmerking om hiertoe te behoren. Dit zorgt voor onderlinge frustratie. De wereld zou er veel beter uitzien als we verdraagzamer zouden zijn tegenover mensen met overgewicht. Laat deze mensen zijn zoals ze zijn. Als ze zich zelf goed in hun vel voelen en hun gewicht accepteren vind ik dat wij ons niet moeten moeien. Iedereen heeft het recht om zich gelukkig te voelen, ook mensen met overgewicht. Daarom vind ik het goed dat deze vrouw zichzelf en anderen verdedigt. Ze stapt met haar verhaal naar de media. Het verhaal krijgt hierdoor veel aandacht, want veel mensen zullen het lezen. Zo’n artikels zouden meer in de media moeten verschijnen, dit zou ertoe kunnen leiden dat de maatschappij een ander beeld krijgt van het ideale uiterlijk van man en vrouw.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th July 2014, 15:07
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik ben bang dat dit artikel voor weinig verandering zal zorgen in de hoofden van de mensen, omdat er tegelijkertijd heel andere signalen worden uitgezonden door de media (bijvoorbeeld de nieuwe maat: skinny fit). Ik denk dan ook dat het nog wel een hele tijd kan duren vooraleer mensen gaan beseffen dat het niet zo belangrijk is welke maat je hebt, als je maar gezond bent en je goed voelt in je vel. Misschien komt dit besef wel nooit. Mensen nemen vaak een voorbeeld aan bepaalde personen, en als het gaat om het schoonheidsideaal, ja, dan zal het ideaalbeeld van veel mensen de maat van de modellen die je tegenkomt in de boekjes zijn. Men zou niet alle modellen moeten omruilen tegen modellen met grotere maten, maar ze zouden in een modeblad van elke maat kleren/vrouwen moeten tentoonstellen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.