actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2010, 13:26
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
38 Belgen krijgen politiebescherming

38 Belgen krijgen politiebescherming

Onderzoeksrechter Wim De Troy vond kort na de inval op het bisdom Mechelen een dreigbrief met kogel tussen zijn post. Hij is een van de 38 Belgen die dit jaar politiebescherming kregen.

Wie bij de Gentse strafpleiter Jef Vermassen over de vloer wil komen, moet zich eerst identificeren. Want hij krijgt de klok rond politiebescherming. Nog altijd het gevolg van de zaak-Clottemans. Ook zijn collega Sven Mary kreeg een tijdje bescherming. Het aantal ernstige doodsbedreigingen aan het adres van onderzoeksrechters, magistraten, advocaten en politiemensen is verdubbeld. "Het Coördinatiecentrum voor de Dreigingsanalyse (OCAD) geeft elke klacht die na een grondige evaluatie ernstig genoeg blijkt te zijn een code van 1 (laag risico) tot 4 (zeer ernstig risico). Op basis daarvan wordt beslist over het soort van bewaking", zegt Peter Mertens van OCAD. Dat kan gaan van het geregeld patrouilleren van een politieploeg aan de woning van de betrokkene tot- zoals dat in politietermen heet - close protection, waarbij een rechter of magistraat bijvoorbeeld niet meer met zijn eigen wagen mag rijden, maar door een gepantserd voertuig wordt opgehaald en thuisgebracht. Of in uitzonderlijke omstandigheden zelfs een kogelwerende vest onder zijn kostuum of toga draagt. In de aanloop naar de verkiezingen kregen politici als Marianne Thyssen (CD&V), Bart De Wever (N-VA) en Filip Dewinter(Vlaams Belang) doodsbedreigingen. " Maar ook politiemensen worden steeds vaker met de dood bedreigd", zegt Peter Mertens.

Bron: Gazet van Antwerpen dinsdag 30 november

Mijn mening:
Ik plaats dit artikel bij cultureel-maatschappelijk omdat het draait om een maatschappelijk thema. Persoonlijk vind ik het aantal van 38 personen die beschermd worden tegen doodsbedreigingen nog redelijk meevallen. Alhoewel is 38 nog steeds te veel. Iedereen is al weleens kwaad op iemand maar daarom een doodsbedreiging uiten vind ik wel te ver gaan. Er kunnen al eens woorden vallen maar iemand bedreigen met dood is toch nog wel een stapje verder. Een doodsbedreiging gebeurt in tijden van twitter, facebook,... veel sneller dan vroeger. Nu kan iedereen zijn mening online plaatsen wanneer zij of hij het wil. Meestal gebeurt dit dan ook in een vlaag van frustratie met al de gevolgen van dien.
Een kogel in de brievenbus en dergelijke zijn dan nog weer enkele stappen verden en moeten zwaar bestraft worden in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2010, 13:34
Caroline Verbraeken Caroline Verbraeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 60
Ik geef Stef volledig gelijk. Ik vind doodsbedreigingen ook niet kunnen. Uiteindelijk kan het zware gevolgen hebben voor diegene die bedreigd is.
Ik vind 38 personen wel veel. Want dit geeft aan dat het enkel bij deze personen zo ver gegaan is dat ze politiebescherming kregen. Er zullen nog wel doodsbedreigingen geweest zijn die niet zo werden opgevolgd.
Ik vind ook dat er een zware straf mag gegeven worden aan mensen die het leven van anderen zo kunnen verzuren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.