actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 11:48
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
"Niet pro, niet contra: gewoon plezant. Mag dat?"

Eén zwarte Antwerpse papa blust de rel rond Zwarte Piet met een poederlaagje oer-Vlaamse nuchterheid. Op zijn schouders bij de Sint: zoon Tidiane (6), fier in zijn Zwarte Pieten-kleren. "Wij liggen niet wakker van die hele discussie. Niet pro, niet contra. Mag dat ook?" Zaterdag stonden vader en zoon voor de eerste keer aan de Schelde-oever de aankomst van de Sint mee te vieren in hun thuisstad Antwerpen.
"Mijn zoontje draagt zijn Zwarte Pieten-cape en -muts niet om de discussie extra aan te wakkeren. Het is helemaal geen statement. Mijn kind wou zélf graag zo komen. Eigenlijk wil Tidiane zelfs slapen in dat pas gekochte pakje, als pyjama, maar dat vonden wij toch niet echt praktisch", zegt papa Joseph William Seck (40), lasser bij ArcelorMittal.

In Nederland trad de discussie over de al dan niet racistische folklore rond het hulpje van Sinterklaas buiten haar oevers Niet zo in Antwerpen zaterdag. En al helemaal niet bij deze familie van Senegalese origine. "Die volwassenen maken er nogal een drama van, zeg. Ze gaan voorbij aan de essentie: de kinderen. Jammer."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...t-Mag-dat.dhtml 18/11/20

Eigen mening Deze discussie is al veel te lang bezig. Ik denk dat de meeste mensen deze discussie ook al lang beu zijn en het jammer vinden voor de kinderen. Er zullen zeker kinderen zijn die Sinterklaas niet meer vieren en dit is zonde. Als heel deze heisa weer gedaan is zullen ze wel een nieuwe reden vinden om hierover een discussie te voeren. Waar zal het dan de volgende keer over gaan? Over de staf van Sinterklaas? Of misschien gaat het dan over het feit dat het een oude man is, dan vinden mensen dat discriminerend. De verhalen die mijn ouders mij hebben verteld over Sinterklaas en Zwarte Piet gaan niet over slavernij en de onderdrukking van zwarten door blanken. Het verhaal dat ik altijd geloofde waarom Zwarte Piet zwart was is omdat hij altijd door de schouw kroop en dit na een tijd er niet meer af kreeg. En ik ben niet de enige die met dit verhaal is opgevoed. Ik zou het enorm jammer vinden moesten mijn kinderen geen Sinterklaas kennen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.