actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2014, 15:15
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Hoe Amerika blijft executeren terwijl de hele westerse wereld protesteert

Hoe Amerika blijft executeren terwijl de hele westerse wereld protesteert
Jill Casters
6/02/14 - 12u51
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...otesteert.dhtml

In Texas is gisteravond om 18.26 uur (plaatselijke tijd) een vrouw ter dood gebracht met een dodelijke injectie - de tweede executie van het jaar in de Verenigde Staten. Terwijl er internationaal en in eigen land nooit minder steun was voor de doodstraf en ondanks een lichte daling blijven de cijfers hallucinant hoog. De executie van gisteren bracht het totaal sinds 1976 op 1.366.

De 59-jarige Suzanne Basso werd in september 1999 schuldig bevonden aan moord met geweldpleging en foltering op haar vriend. Louis "Buddy" Musso, een toen 59-jarige man met verstandelijke beperkingen, kreeg brandwonden toegediend met sigaretten en werd doodgeslagen met riemen, honkbalknuppels en laarzen.

Basso is de veertiende vrouw die sinds 1976 in de Verenigde Staten werd geëxecuteerd. In dat jaar voerde het Amerikaanse Hooggerechtshof de doodstraf opnieuw in nadat ze al vier jaar niet meer was toegepast. Sindsdien zijn in totaal 1.366 doodvonnissen uitgevoerd.

Vijfde plaats wereldwijd
Terwijl de doodstraf in de hele westerse wereld al lang niet meer wordt toegepast, blijven de cijfers in het grootste westerse land erg hoog liggen. Vorig jaar vonden er 39 executies plaats, een lichte daling ten opzichte van de 43 in 2012. In 2013 werden tachtig mensen veroordeeld tot de doodstraf - dat is een stijging tegenover het jaar voordien (77).

Hoewel het aantal executies sinds 1999 met zestig procent gedaald is, staan de Verenigde Staten nog steeds op de vijfde plaats wereldwijd. Enkel in China, Iran, Noord-Korea en Jemen wordt de doodstraf nog meer uitgevoerd.

In de VS spant Texas de kroon, met meer dan een derde van alle executies (16 van de 39). Het State Department of Criminal Justice houdt alle macabere details van de executies sinds 1976 nauwgezet bij op een website, die overigens publiek toegankelijk is. Vandaag staan er 509 namen op de site - Suzanne Basso nog niet meegerekend.

Groeiend protest
Maar de steun voor de doodstraf neemt af, ook in de VS zelf. Nooit eerder waren meer Amerikanen tegen, al blijven ze een minderheid van 40 procent zoals uit de jaarlijkse Gallup Poll blijkt.

"Het vertrouwen in de nauwgezetheid van het strafrechtsysteem brokkelt af", zegt Richard Dieter, gedelegeerd bestuurder van het Death Penalty Information Center. "En daarmee ook in het vermogen van de regeringen om de doodstraf billijk toe te passen. De toepassing van de doodstraf neemt daardoor stelselmatig af. Omwille van problemen die steeds weer opduiken, wordt de doodstraf nog maar zelden - en vaak met tientallen jaren vertraging - toegepast. De verwachting is dat nog meer staten het behoud van deze dure en ondoeltreffende praktijk in vraag zullen stellen."
Dat laatste heeft wellicht ook te maken met het gegeven dat het de jongste tijd vaak gruwelijk lang duurt voor de dood daadwerkelijk intreedt. Dat komt door een gebrek aan de juiste geneesmiddelen. Tot voor kort werden daarvoor Europese middelen uit de anesthesie gebruikt, maar het Deense farmaceutische concern Lundbeck, producent van Pentobarbital, weigert het product nog te verkopen aan Amerikaanse staten die de doodstraf nog uitvoeren. Het bedrijf wordt daarin gesteund door Catherine Ashton, de vertegenwoordiger voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid van de Europese Unie, die van de strijd tegen de doodstraf een van haar prioriteiten heeft gemaakt.

'Parting words'
Ook op kleinere schaal nemen de acties tegen de doodstraf toe. Zo wil de Californische Amy Elkins haar landgenoten aan het denken zetten met een omvangrijk fotografisch project. In 2009 correspondeerde de fotografe met een gedetineerde uit Texas. Drie maanden later werd de man geëxecuteerd. Op zoek naar meer informatie, ontdekte Amy de website van het Texas Department of Criminal Justice.

Op basis van de website startte Amy met het ambitieuze project 'Parting Words', een archief van portretten van alle gevangenen die in Texas geëxecuteerd zijn. De mugshots bestaan niet uit pixels of kleuren, maar uit woorden. De laatste woorden van elke gevangene, voor hij geëxecuteerd werd.

Eigen mening: Een toch wel veel besproken onderwerp en daarvoor zeker en vast interessant is doodstraf. Als ik aan de doodstraf denk, denk ik meteen aan Amerika. De beruchte gevangenissen en de elektrische stoel zoals het vaak wordt voorgesteld. In dit artikel kan je lezen dat in 39 mensen de doodstraf kregen in 2013 in Amerika. Ik had persoonlijk een groter aantal verwacht. Mensen die zware feiten plegen verdienen een zware straf, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar is de dood een 'goede' straf of is het zelfs een straf voor vele van die mensen? Een vraag die moeilijk te beantwoorden is. Er wordt vaak gezegd dat de dood te gemakkelijk is voor zulke misdaden, dit is slechts een mening van sommige mensen. Ik begrijp de tegenstanders van de doodstraf krijgt maar ook de voorstanders. De doodstraf is geen juiste oplossing maar tegelijkertijd kunnen deze mensen niet vrij rondlopen. Ze opsluiten voor de rest van hun leven? Dit lijkt mij zeker en vast een harde straf maar wel vaak verdiend als je naar de feiten gaat kijken. Uiteraard kost het opsluiten van criminelen behoorlijk veel geld. Toch denk ik dat het opsluiten een betere oplossing is dan de doodstraf omdat opsluiten niet voor verlossing van de crimineel zelf zorgt. Vaak zien deze mensen er geen erg in om te sterven. Als er toch voor een doodstraf wordt gepleit vind ik wel dat de executie snel moet gebeuren. Onlangs heb ik een artikel gelezen over een executie die wel 25 minuten heeft geduurd. De oorzaak hiervan was een nieuwe combinatie van medicijnen (zie artikel waar de Deense producent weigert de medicatie nog te verkopen aan Amerika) omdat producenten niet meer willen verkopen aan Amerika. De gevangene zijn dood werd omschreven als "een pijnlijk, mislukt experiment".
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2014, 19:43
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Zoals je al aanhaalt is de doodstraf een gevoelig thema. Sommige gevangen verdienen het misschien om te sterven voor hun daden maar wie heeft het recht om iemand tot de doodstraf te veroordelen? Maakt dat je in zekere zin niet even slecht als de dader?
Ik vind de doodstraf een delicate kwestie en ik hoop dat men in de VS stilaan de ogen gaat openen en ermee stopt. Want elk jaar worden er ook onschuldige mensen terechtgesteld.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th February 2014, 18:27
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 109
Langs de ene kant is de doodstraf een oplossing voor het feit dat je zware criminelen niet meer moet onderhouden. Zij kosten immers veel geld aan de maatschappij. Langs de andere kant is het wel een hele zware straf. Dat je oordeelt over het leven of de dood van een mens, is toch een ongelooflijke zware taak en ongelooflijk hard gewoon? Ik snap wel, zware criminelen die echt ziek en gestoord zijn, die horen niet thuis in de maatschappij. Onder zware criminelen versta ik moordenaars. En ik denk dat je moordenaars beter kunt straffen door levenslange opsluiting. Deels omdat doodstraf niet meer kan en deels omdat ze dan gaan beseffen wat ze hebben gedaan en dat ze daardoor heel hun leven hebben weggegooid. Een hardere straf kan je denk ik niet krijgen dan dat. Deels snap ik de doodstraf nog wel hoor, gewoon voor het geld. Maar nu gebeurt dit via injecties en tegenwoordig zorgen deze nogal voor een trage dood en dat is eigenlijk echt onmenselijk, ook al dood je hiermee een moordenaar. Dat zijn en blijven ook maar gewoon mensen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.