actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2014, 12:00
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
54 Delhaize-winkels blijven staken

Ook zaterdag zijn nog 54 van de 138 in eigen beheer gesloten. De vakbonden staken er tegen de aangekondigde herstructurering en besparingen. Ook de depots in Zellik en Ninove blijven geblokkeerd.

Dat bevestigt het bedrijf. Volgens woordvoerder Roel Dekelver zijn de 550 Delhaizesupermarkten van zelfstandigen wel allemaal open.

De directie van Delhaize kondigde in juni de intentie tot herstructurering aan, met een collectief ontslag van tot 2.500 werknemers en het stopzetten van veertien van de 138 supermarkten in eigen beheer. De gesprekken zitten nog in de informatie- en consultatiefase.

Tegen de plannen braken donderdag al spontane acties uit in verschillende winkels. Donderdagochtend werden de distributiecentra in Zellik en Ninove reeds geblokkeerd.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141018_01328489 - 18/10/2014 - De Standaard

Mening: Persoonlijk begrijp ik het standpunt van zowel de uitbaters van Delhaize als de werknemers die zijn gaan staken. Het is inderdaad niet "fair" tegenover de 2500 mensen die riskeren ontslagen te worden door de nieuwe herstructureringen. Maar staken heeft in mijn ogen weinig zin. Er zijn redelijk veel Delhaizes gesloten op de moment door deze stakingen, enkele zelfstandigen zijn nog open. In mijn ogen zal dit enkel tot nog meer problemen leiden. Klanten kunnen niet meer terecht bij deze winkels en zullen dus op zoek moeten gaan naar andere winkels om hun inkopen te doen. Hierbij ligt het gevaar dat ze misschien in winkels komen waar ze normaal gezien niet heen zouden / zijn gegaan. Hierbij loopt Delhaize dus het risico om klanten kwijt te raken. In mijn ogen heeft het dus een averechts effect, deze "hervormingen". Tegenover de werknemers die riskeren ontslagen te worden is het ook niet "fair". Ze hebben geen werkzekerheid en weten niet wat er hen boven het hoofd hangt. Niet alleen riskeren er een heel aantal mensen ontslagen te worden, maar ook de mensen die blijven werken, moeten dit doen aan een loon dat verlaagd zal worden. Veel van deze mensen werken al aan een laag loon (volgens Verleyen).

Laatst aangepast door Lynn G*ovaerts : 18th October 2014 om 12:12.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th October 2014, 14:35
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Ik sluit me aan bij Lynn. Ik vind ook dat stakingen weinig zin hebben, aangezien stakingen voor meer problemen zorgen. Er zijn veel mensen naar andere winkels gegaan, omdat inkopen nu eenmaal te belangrijk zijn. We gaan niet een dagje niets kopen als Delhaize staakt, integendeel zelfs. We kopen dus bij de concurrentie op zulke dagen, wat het voor de werknemers van Delhaize er niet rooskleuriger op maakt.

Colruyt, Albert Heijn en Carrefour zullen als voornaamste verkopers van merkproducten het meeste baat gehad hebben bij de stakingen in de winkels van Delhaize. Ik betreur het dat men altijd maar staakt, bijvoorbeeld de NMBS: door hun stakingen komen duizenden mensen in problemen omdat ze niet op het werk of op school geraken. Er is gewoon deftig overleg nodig i.p.v. altijd maar te staken en de gewone burgers lastig te vallen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2014, 00:05
D*an.Yskout D*an.Yskout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Hallaar
Posts: 135
Zelf vind ik dat het personeel 100% gelijk heeft. Delhaize heeft elk jaar meer en meer winst gemaakt en plots komen er herstructureringen omdat de groeimarge van de winst niet snel genoeg gaat. Deze maatregel is dus onfair tegenover het personeel. Natuurlijk gaan de klanten naar andere winkels, maar misschien is dit wel de bedoeling van het personeel. Als ze gewoon zouden werken voor een lager loon hebben de bazen meteen meer winst. Het personeel wil laten zien dat een bedrijf slechter af is met ongelukkig personeel dan met tevreden personeel. Het geld kreeg dus prioriteit voor de bazen in plaats van de tevredenheid. Het humane aspect mist dus.

Dat Delhaize winkels sluit in België is me al helemaal een raadsel. Slechts 0.15% van hun totale winst word belast. België is gewoon een belastingparadijs voor deze keten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.