actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2018, 10:38
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Uniforme huisdiersticker moet dierenlevens redden

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) lanceert een uniforme huisdiersticker die dierenlevens moet redden bij noodsituaties.

Mensen kunnen de sticker op hun raam kleven om aan de hulpdiensten aan te geven hoeveel huisdieren ze hebben. Zo weet de brandweer meteen hoeveel dieren ze moet proberen te redden.

Verschillende gemeenten maken nu al gebruik van een huisdiersticker. Soms bestaan er zelfs verschillende varianten binnen dezelfde brandweerzone.

Uniforme huisdiersticker moet dierenlevens redden
Minister Weyts geeft alle steden en gemeenten nu de mogelijkheid in te tekenen op een uniforme huisdiersticker, die gedrukt wordt op kosten van de Vlaamse overheid. De lokale besturen moeten dan enkel nog instaan voor de verdeling.

Volgens de minister zagen veel gemeenten op tegen de kosten. ‘Steden en gemeenten hebben nu geen enkele reden meer om nee te zeggen tegen de huisdiersticker’, zegt hij. ‘Wie zijn huisdier graag ziet, maakt het de brandweer gemakkelijk.’

Gemeenten die al een initiatief genomen hebben, kunnen zelf kiezen of ze hun lokale sticker inruilen voor de Vlaamse huisdiersticker.

‘Ik plak zelf zeker ook een huisdiersticker, want de brandweer moet weten dat er ten huize Weyts ook een hond, een kat en een paar varkens wonen’, aldus de minister.

Weyts pleit ook voor rookmelders. Dat honden en katten rookontwikkeling snel opmerken en alarm slaan, is volgens hem een mythe. ‘Alleen een rookmelder kan rookontwikkeling op tijd detecteren.’

Bron: De standaard, 4 mei 2018
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180504_03496807

Eigen mening:
Dit is een goed initiatief. Vaak was het gissen voor de brandweer hoeveel huisdieren er aanwezig zijn in een woning. Dit had al veel eerder moeten zijn, want elk diertje is belangrijk voor de slachtoffers. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven, als ik hierdoor mijn huisdier kan redden dan plaats ik ook een sticker op de raam.
Rookmelders zijn voor iedereen belangrijk, zowel voor huisdieren als voor mensen. Ook al heb je geen huisdieren, plaats zeker rookmelders want het gevaar zit in kleine dingen. Voordat je het weet is heel je woonst weg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.