actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2017, 15:50
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
2017 wordt zwaarste filejaar ooit

Nooit is het fileleed op Vlaamse snelwegen groter geweest dan dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeers*centrum. November was een "zwarte maand", maar juni zal de geschiedenis ingaan als de zwaarste filemaand ooit.

De cijfers zijn terug te vinden op de website van het Vlaams Verkeers*centrum. Hoewel de meest recente die van de maand oktober zijn, staat het volgens woordvoerder Peter Bruyninckx nu al vast: "2017 wordt het zwaarste filejaar op de Vlaamse snelwegen ooit."
Recordmaand juni

Een eerste record werd al gebroken in juni. Die maand was er een filezwaarte van 1078, een cijfer dat sinds de metingen nooit zo hoog is geweest. De filezwaarte slaat op de impact van de files. Het cijfer wordt berekend aan de hand van de lengte van files en de duur. Zo kan het zijn dat lange files sneller opgelost raken dan korte, omdat er bijvoorbeeld nog rijstroken vrij zijn terwijl bij korte files alle rijstroken geblokkeerd kunnen zijn.

"In juni was het weer uitzonderlijk goed", verklaart Bruyninckx de filezwaarte. "Dat heeft veel recreatief verkeer op de baan gebracht, van mensen die er een dagje tussenuit wilden. Gecombineerd met wegenwerken en het dagelijkse pendelverkeer, heeft dat tot zware files geleid."

Grafiek: Filezwaarte per maand

Voor november is het cijfer nog niet gepubliceerd, maar Bruyninckx spreekt over een filezwaarte van 916. "Het was de drukste maand van het jaar, met op werkdagen files van gemiddeld 179 kilometer. Het winterweer van de afgelopen dagen heeft daar veel toe bijgedragen."

Rustige decembermaand zal trend niet keren

Hoewel het jaar nog niet is afgelopen, staat het nu al vast dat 2017 een recordjaar wordt. "Elk jaar in december valt het verkeer wat stil", zegt Bruyninckx. "Heel wat mensen nemen dan vakantie waardoor het op de wegen rustiger is. Maar een rustige decembermaand zal de trend niet meer keren. 2017 wordt een jaar voor de geschiedenis."


Bron: VRT 1 december 2017. (url: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...filejaar-ooit-/)

Mening:
Het is verontrustend nieuws voor de mobiliteit in België. Ik post dit artikel omdat ik vind dat de maatschappelijke relevantie van het Vlaamse fileprobleem systematisch onderschat wordt. Dit is volgens mij veelal te verklaren door het feit dat we uitzonderlijk veel nieuws over files te horen krijgen in Vlaanderen. Dit leidt volgens mij tot een collectieve relativering van het mobiliteitsprobleem omtrent files in Vlaanderen. Voor ons lijkt een nieuwsupdate over 240km file de normale gang van zaken, maar op internationaal niveau is dit zeker niet de norm.

Zo verzamelde het bedrijf Inrix gps-gegevens van autobestuurders in Noord-Amerika en een aantal Europese landen. Het bedrijf concludeerde dat men van al die landen in België gemiddeld het langst in de file staat. De verkeershinder is dus in ons relatief kleine land abnormaal groot. Dit kan je lezen op https://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/0...1528362-a683004

Het is een erg structureel probleem en volgens dit artikel zit er geen verandering in aan te komen. Op de grafiek kan je aflezen dat 9 van de 10 maanden van 2017 waarvan men de data al heeft, de files erger zijn geworden tegenover de overeenkomstige maanden in 2015 en 2016. Ikzelf ben me bewust van de uitzonderlijke filehinder in België, maar ging er van uit dat dit op zijn minst aan het stagneren was. De maatregelen en investeringen die men nu uitvoert zijn duidelijk niet effectief genoeg.

Dit moet de overheid volgens mij sterk opvolgen. Ik ben bang dat hierbij een systematisch grotere investering in ons wegennetwerk noodzakelijk zal zijn. De verkeersinfrastructuur lijdt onder de veelvuldige besparingen van de overheid. Maar zolang de gemiddelde Vlaming de omvang van het probleem niet inziet, zullen politici hier volgens mij weinig stappen voor ondernemen.
Het probleem wordt nu te hard weg gerelativeerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.