actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 21:18
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Question India wil verplichte hiv-test voor zwangere vrouwen

In India woedt een discussie over een verplichte hiv-test voor zwangere vrouwen. De test zou moeten zorgen voor een "aidsvrije generatie", maar tegenstanders vinden dat de lichamelijke integriteit van de vrouwen erdoor geschonden wordt.
In oktober stelde het 'Parlementair Forum inzake Hiv en Aids' dat een test voor zwangere vrouwen op korte termijn verplicht zou worden. Het forum, dat in 2000 werd opgericht om de overheid te adviseren, noemde het overdragen van hiv op een pasgeborene "een mensenrechtenschending".

Tegenstanders vinden dat een verplichte test de mensenrechten van vrouwen schendt. Als alleen vrouwen getest worden, kan dat bovendien leiden tot meer sociale discriminatie. Die zorgt dan weer voor meer hiv-gevallen. Experts vrezen ook dat het beleid zal leiden tot een 'vervrouwelijking van de epidemie'.

Kwetsbaar

In India zijn ongeveer 2,5 miljoen van de 1,2 miljard inwoners met hiv besmet. Bij bijna de helft van de besmettingen gaat het om vrouwen. Zij zijn extra kwetsbaar als gevolg van biologische factoren en sociaal-economische omstandigheden, zoals een huwelijk op jonge leeftijd, geweld en seksueel misbruik.

Raman Chawla van het Advocaten Collectief, een pan-Indiase niet-gouvernementele organisatie, wijst erop dat vrouwen als gevolg van "sociale normen" weinig weten en te zeggen hebben over seksualiteit. "Ze hebben weinig macht in seksuele relaties, inclusief het huwelijk. Wij zijn tegen verplichte testen van zwangere vrouwen, omdat daardoor hun lichamelijke integriteit ook geschonden wordt."

Preeti Hasjia, gezondheidswerker bij een ngo, wijst erop dat vrouwen die getest zijn, niet noodzakelijkerwijs ook behandeling zoeken. "Zelfs als je ze dwingt tot een test, kun je ze niet dwingen om zich te laten behandelen of voorzorgsmaatregelen te nemen tegen overdracht van de ziekte op de foetus."

Genderongelijkheid

Volgens Umesh Chawla, programmabeheerder van de India Hiv-Aids Alliantie, een internationale ngo, is er sprake van een situatie die in India wel vaker voorkomt: de overheid wil het publieke belang dienen en schendt tegelijkertijd de mensenrechten. "Een vrouw moet het recht hebben op een test, maar zelf in overleg met haar familie een besluit nemen. Als de familie er buiten wordt gelaten, kan dat ook weer serieuze consequenties hebben."

Chawla wijst op de zaak van een zwangere vrouw die door haar man gedumpt werd, toen bleek dat ze hiv-positief was. "Verplicht testen is bovendien onnodig voor zwangere vrouwen die niet tot de risicogroepen behoren. Door alle vrouwen te dwingen tot deze test, vergroot je de genderongelijkheid."

JS (IPS)

Bron: Gazet van Antwerpen

Ik geloof dat men alles op alles moet zetten om AIDS weg te helpen uit de wereld. Dat men dit kan door een verplichte hiv-test uit te voeren bij zwangere vrouwen? Nee, waar dit idee van komt dat weet ik niet. Maar de bekrompen visie ligt er vinger dik op.
Als men in eerste instantie ook rekening zou houden met de mensen rechten. Zoals Umesh Chawla, programmabeheerder van de India Hiv-Aids Alliantie, al aanhaalt. Zou dit al meer realistisch en aanvaardbaar zijn.

Door bijvoorbeeld een hiv-test aan te bieden, zou men volgens mij wel een groot deel van de problematiek kunnen aanpakken. Het idee is volgens mij zeer goed bedoeld. Maar te bekrompen. Ik hoop dat ze hier nog toe komen.
__________________
Wie zijn doel kent, vindt de weg. (Lao tze)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 21:36
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Ik zou me eerder afvragen wat gaan ze doen met de zwangere vrouw die aids heeft? Ze kunnen maar moeilijk zeggen: oohh u bent zwanger mevrouw en je hebt aids... Tijd voor abortus. Ik snap niet dat ze met dit idee kunnen denken dat ze aids kunnen uitsluiten/verminderen.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.