actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2009, 12:04
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Junkfood tast intelligentie aan

Het eten van te veel hamburgers, frieten en kebab maakt je al na tien dagen dommer. Verder blijkt uit een recent onderzoek dat te veel vette voeding ook al na vier dagen je spieren aantast.

Spieren en fouten
De wetenschappers vergeleken een groep ratten die weinig vetten (7,5 procent van de dagelijkse calorieën) opnamen met een groep die veel vet (55 procent) eten. Na slechts vier dagen produceerden de spieren van de 'vette' dieren minder zuurstof om energie aan te maken nodig om te sporten. Hierdoor moest hun hart harder werken en werd het groter. Na negen dagen duurde het bij hen ook langer om door een doolhof te lopen en maakten ze meer fouten dan hun 'magere' lotgenoten. Het kortetermijngeheugen en de mentale alertheid lijden dus ook onder slechte eetgewoonten.

Minder efficiënt
Vervolgens bestudeerden de wetenschappers de oorzaak hier van in de spiercellen. Ze ontdekten dat een bepaald proteïne de cellen minder efficiënt maakten. "Eigenlijk kun je het verschijnsel een kater van te veel vet noemen." Volgens de onderzoekers bewijst dit dat er een belangrijk verband bestaat tussen wat mensen eten, hoe ze denken en hun lichamelijke prestaties.

Korte termijn
Onderzoeker Andrew Murray: "Het westerse eetpatroon is erg rijk aan vetten en dat wordt geassocieerd met ernstige gevolgen op lange termijn als obesitas, diabetes en hartfalen, maar de gevolgen op korte termijn kregen weinig aandacht. We hopen dat deze resultaten mensen helpen na te denken over hun dagelijkse vetopname want hun algemene gezondheid, welzijn en alertheid zal er wel bij varen."

Bron: Het Laatste Nieuws, 14/08/09

Eigen mening:
Je wordt hierdoor nog wel eens met je neus op de feiten gedrukt. Maar ik vind het allemaal een beetje overdreven, als je zo hard moet nadenken voordat je iets eet. Uiteindelijk is alles ongezond, en wat blijft er dan nog over om van te genieten?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2009, 14:15
Tom.Nooytens Tom.Nooytens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 29
Het kan goed zijn dat junkfood je dommer maakt etc. Maar wat is tegenwoordig niet ongezond? Als je bijvoorbeeld te vaak tv kijkt, loop je meer kans op kanker en zelfs het eten van bepaald voedsel kan leiden volgens studies naar een verhoging van de kans op kanker.
Ik kan het goed aannemen dat men dit allemaal zegt, maar in plaats van altijd kritiek te leveren op alles kan men beter eens nadenken hoe men die ongezonde dingen omzet in gezonde dingen. Praatjes vullen immers geen gaatjes!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2009, 21:36
deandevolder deandevolder is offline
Dean_dv
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 30
Gezond eten ?

Ik denk dan spontaan aan een bekend citaat. "Je bent wat je eet"

Vele verschillende studies hebben inderdaad bewezen, dat ongezonde voeding
tot een minder goede gezondheid leidt. Ik neem dit ook aan als een feit.

Wat is er tegenwoordig nog wel gezond?
Ik kan me wel vinden in die uitspraak. Je word dan ook bijna letterlijk rondt de oren gekletst met gezondheids weetjes. En dit leidt tot verwarring.
Nu ik vind het wezenlijk wel belangrijk dat de mens gezond eet. ik wil hier zeker ook niet vallen in uitersten. Deze werken volgens mij toch niet lang.

Maar dat de mens meer bewust zou moeten worden van wat zijn lichaam nodig heeft, en wat juist niet. Nu kan men de vraag stellen, hoe weet je dat je lichaam dit nodig heeft of niet? Wel er zijn bepaalde signalen die wel wezenlijk als indicator werken. Bijvoorbeeld loomheid of een opgeblazen gevoel. Zijn zulke indicatoren.
In geval van intolerantie of allergie, zijn dit andere symptomen. bijvoorbeeld overdreven winderigheid, of huiduitslag...
__________________
Wie zijn doel kent, vindt de weg. (Lao tze)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th December 2009, 14:40
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Ik vind het eigelijk goed dat ze ons met de neus op de feiten drukken. Je kan zeker zeggen dat alles uiteindelijk ongezond is, maar het wordt pas echt ongezond vind ik, als je gaat overdrijven. TE is niet goed. Elke dag een hamburger of een zak chips of een fles cola, is TE en dus ongezond.
Net zoals het onderzoek vanin het artikel ons aantoont.
Ik denk dat ze met het artikel ons willen zeggen dat we gewoon beter moeten letten op ons eetpatroon.

"Een gezonde geest in een gezond lichaam"
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.