actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd December 2017, 14:11
Sander.S*eeckx Sander.S*eeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Arendonk
Posts: 67
"Bordje niet leeg, meneer? Dat is dan 2 euro extra”

Een restaurant uit Overpelt heeft een opvallende manier bedacht om voedselverspilling tegen te gaan én het goede doel te steunen. Klanten die hun bord niet leegeten, moeten 2 euro extra betalen.

“Meerdere emmers van 15 à 20 liter gingen hier per dag de vuilbak in”, vertelt restauranthoudster Isabelle Snoeckx van ‘Acaciahof’ op Radio 1. En daarom geeft het Limburgse restaurant, een buffetrestaurant op zondagen, hun klanten nu een opmerkelijke waarschuwing: “Wat u neemt op het zondagbuffet, eet u op. Indien u teveel neemt en het niet opeet, wordt er 2 euro aangerekend. Wij schenken deze 2 euro aan wereldarmoede. Dank u voor uw begrip.”

“Ik zag halve borden die onaangeroerd waren, kinderen die ‘total loss’ gingen”, gaat Snoeckx verder. “Er wordt heel positief gereageerd. Sommige mensen geven zelfs spontaan geld voor het goede doel, al is hun bord helemaal leeg.” Voorlopig heeft de eetgelegenheid de 2 euro nog niet verplicht moeten aanrekenen. De waarschuwing blijkt genoeg. “We zien sindsdien een merkbare verbetering.”


Bron: De Morgen, 23 december 2017 (https://www.demorgen.be/nieuws/-bor...extra-bbaf1f0b/)

Mening: Ik vind dit een leuk initiatief. Vooral omdat ik zelf studentenwerk als ober gedaan heb in restaurants, spreekt dit me erg aan. Na het afruimen van een tafel moesten de etensresten van de borden in de vuilbak gedaan worden, alvorens we de lege borden terug naar de keuken stuurden. Elke werkdag gooide ik wel meerdere bijna volle borden frietjes, pasta, wok... in de vuilbak. Vaak hadden de klanten meer dan €15 betaald voor hetgeen dat ik voor hen in de vuilbak moest gooien. Ik vond het telkens schrijnend om dat eten dan weg te gooien. Desondanks dit een kleine actie is die geen impact heeft op een groot deel van de Belgische samenleving, vind ik dit artikel toch maatschappelijk relevant. De grote hoeveelheden voedsel die in de vuilbak belanden in restaurants over heel België is een goed voorbeeld van het wereldvoedselprobleem, een onderwerp dat binnen mijn onderwijsvak aardrijkskunde valt. Dit artikel toont haarscherp aan hoe overvloedig en verspillend we omgaan met voedsel.
Daarnaast is dit kleine initiatief van het restaurant leuk maar van kleine impact zoals ik eerder al zei. Toch is het een goede aanleg voor sensibilisering en een mentaliteitsverandering omtrent voedselverbruik. Ik denk dat bij de Belgische gezinnen men thuis over het algemeen duurzaam omgaat met voedsel. Bijvoorbeeld door net genoeg te maken, overschotten later op te eten en door ingrediënten te gebruiken die voor handen zijn i.p.v. waar men zin in heeft. Wanneer men echter ergens gaat eten gaat het er zoals ik ervaren heb heel anders aan toe en wordt er veel meer eten verspild. Of dat veroorzaakt wordt door de klanten of het restaurant kan ik niet over oordelen. Klanten kunnen echter perfect die 4/5e van een spaghetti die ze niet op krijgen in laten inpakken en later opeten. Wanneer ik met mijn vriendin ga uit eten, laten we onze overschot steeds inpakken wanneer dit een behoorlijke hoeveelheid is waarvan iemand nogmaals kan eten. Wanneer jouw overschot nog als volledige maaltijd voor een ander zou kunnen dienen, vind ik het getuigen van een grote onwetendheid inzake armoede- en voedselproblematiek om die overschot zomaar weg te (laten) gooien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.