actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2009, 16:29
Nathan.Vertommen Nathan.Vertommen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Heist-Goor
Posts: 29
Leerkrachten moeten weten over Jeu du foulard

03/11 Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) gaat de Vlaamse leerkrachten en CLB-begeleiders informeren over het fenomeen van wurgspelletjes bij de jeugd.
Afgelopen donderdag kwam in Waals-Brabant nog een 9-jarig jongetje om bij een uit de hand gelopen ’jeu du foulard’ (wurgspel met sjaal). Het gaat om het tiende geval met dodelijke afloop in België in een jaar tijd.

Minister Pascal Smet: “Ik heb geen aanwijzingen dat Vlaamse kinderen zich met wurgspelletjes bezighouden. Toch wil ik de Vlaamse leerkrachten en onderwijsmedewerkers via een artikel in het tijdschrift Klasse inlichten over de gevaren en hoe ze kunnen herkennen dat jongeren ermee bezig zijn.”

Na overleg met jeugdpsychiaters besliste minister Smet om de informatiecampagne te beperken tot de leerkrachten, en niet de jongeren zelf met informatie te bestoken. “Terughoudendheid is aangewezen. Kinderen proeven graag van de verboden vrucht.”

Bron: Gazet van Antwerpen
Eigen mening: Minister Pascal Smets heeft dus geen aanwijzingen dat Vlaamse kinderen meedoen aan de wurgspelletjes. Heel raar dat er nu meer dan ooit kinderen zich proberen te wurgen met dit spelletje.
Le Jeu du foulard is een gevaar voor onze kinderen. Aangezien ze de gevaren van het spelletje niet kennen zullen er nog meer ongevallen gebeuren. Maar kan een informatieactie wel alle problemen oplossen?
Kinderen zullen altijd kinderen blijven. Ze zullen het gevaar blijven opzoeken.
__________________
"Politiek is de kunst van het zoeken naar problemen, ze overal vinden, een verkeerde diagnose stellen en de onjuiste maatregelen treffen"

Julius Henry (Groucho) Marx
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2009, 17:15
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Ik vind het een goed idee om die informatiecampagne op te starten. Natuurlijk zal dit niet alle problemen oplossen. Je kan CLB-medewerkers, ouders en leerkracht niet in staat zien om bij elk kind 'symptomen' te zien. Dit zijn ook maar mensen. Maar misschien kunnen er minstens enkelen 'gered' worden. Beter enkelen, dan geen. Ik vind het ook goed dat hij de jongeren zelf niet gaat informeren. Dit zou hen alleen maar meer informatie geven. Kinderen zullen inderdaad gevaar blijven opzoeken en een verboden vrucht is nog steeds de lekkerste. Misschien moeten ze wel op de hoogte gebracht worden van de gevolgen, want dat Jeu de Foulard is geen spel meer. Maar kinderen beseffen dat vaak niet.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2009, 21:09
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Citaat:
De opgang van het wurgspel

Door (ssl), 23/11/2009 - 10u29

Raf (14): 'Je vriendjes trekken je sjaal rond je nek tot je adem wordt afgesneden, en dan tellen ze tot honderd'


'Ik weet dat ik voor altijd zal sterven als ik me niet verdedig,' schreef de achtjarige Noémi op 6 oktober 2007 in een brief naar de Gendarmerie van Cabestany, een Frans stadje in de buurt van Perpignan. Het meisje moest onder druk van een klasgenootje meespelen met een wurgspel. Het liep verkeerd af: Noémi stierf op 20 november 2007.

Haar dood veroorzaakte een schokgolf in Frankrijk: het wurgspel le jeu du foulard staat er sindsdien hoog op de politieke agenda. Op 3 en 4 december van dit jaar organiseren de Franse ministers van Welzijn en Onderwijs een internationale conferentie over het dodelijke fenomeen. Bij ons spelen kinderen het spel ook, maar de politiek houdt zich afzijdig, ondanks de recente ongelukken met dodelijke afloop: in september stierf Victor (14), minder dan een maand later een jongen van elf en eind oktober nog eentje: Quentin, negen jaar.

De broers Raf (14) en Tom (12) (hun namen zijn gefingeerd) schuiven ongemakkelijk heen en weer op hun stoel aan de keukentafel. Het zijn twee pientere jongens: Raf volgt Latijn in het tweede middelbaar, Tom zit in het zesde leerjaar. Tom speelt voetbal, Raf zit op pianoles. Hun ouders zijn al vijf jaar gescheiden: de ene week wonen ze bij hun moeder, de andere bij hun vader Jan, die een huis heeft aan de andere kant van het dorp.

Ze kennen het wurgspel, le jeu du foulard: twee maanden geleden ontdekte Jan dat zijn zonen meer dan gewone interesse in het fenomeen hadden. 'Ik gebruik de computer in de huiskamer nauwelijks - ik heb een laptop van mijn werk, de gewone computer is voor hen. Af en toe check ik eens welke sites ze bezoeken. Ik weet dat ze, als beginnende pubers, wel eens naar sekssites durven te surfen en zo lang dat binnen de perken blijft, maak ik er geen probleem van: toen ik zo oud was als zij, verstopte ik ook een seksboekje op mijn kamer,' zegt Jan. Tot hij op de geschiedenispagina van de internetbrowser zag dat zijn jongens op Youtube filmpjes hadden opgezocht over het wurgspel.

Jan «Ik maakte me meteen grote zorgen. Raf en Tom zijn nieuwsgierige jongens, durfallen ook. Ik ken hen: als ze iets nieuws ontdekken, willen ze dat ook in het echt uitproberen. Ze zijn meer dan eens helemaal gekneusd en geschaafd thuisgekomen van het skatepark - de trucjes die ze ervaren skaters zagen doen in filmpjes op het internet bleken toch niet zo gemakkelijk.

»Enfin, ik heb er eerst met Raf over gesproken. 'Wat is dat, jongen, dat jeu du foulard?' Hij schrok ervan dat ik het kende.»

HUMO Wat heb je je vader toen verteld, Raf?

Raf «Dat het een spelletje is.»

HUMO Het is niet zo'n onschuldig spel. Wist je dat het gevaarlijk was?

Raf «In het begin niet. Toen mijn vader me vertelde dat er al kinderen door gestorven waren, was ik toch geschrokken.»

Jan «Ik had het eens gegoogeld: dan vind je meteen verhalen van ouders die hun kind dood in hun slaapkamer hadden gevonden.»

HUMO Hoe hebben jullie het wurgspel ontdekt?

Raf «Deze zomer, op vakantie. We waren met mama in Frankrijk. We hadden vriendjes met wie we de hele dag optrokken. Eén van hen vertelde ons op een avond over een spelletje waar je een fijn gevoel van kreeg.»

Tom «Die jongen was zo oud als ik, en hij zei dat ze dat bij hem op school speelden.»

Raf «Hij heeft het toen voorgedaan met zijn handdoek. Hij draaide die rond z'n nek en toen moest zijn vriendje zo hard trekken dat zijn adem werd afgesneden.»

Tom «En toen moesten we tot honderd tellen.»

Raf «Op het einde draaiden zijn ogen weg. Hij werd bleek. Hij werd helemaal slap.»

Tom «Bij honderd trok die andere jongen de handdoek los. De jongen die gewurgd werd, zei dat dat het leukste moment was: hij zei dat hij sterretjes zag.»


Deel uit artikel uit HUMO van dinsdag 24 november
Gevonden op www.humo.be
http://www.humo.be/tws/deze-week/19...t-wurgspel.html

Ik was supergeschrokken dat dit blijkbaar reeds zo wijdverspreid is onder de jongeren, nee, kinderen nog! De jongste broer in dit artikel zit nog maar in het zesde leerjaar.
Het is natuurlijk spannend, en het geeft een soort van roes (blijkbaar). Maar dikwijls zijn die kinderen zich nog niet bewust van de gevolgen. Het (onherroepelijk) afsterven van hersencellen o.a., waardoor je misschien problemen met je concentratie of je langetermijngeheugen krijgt. Maar dat is nog niet het ergste, in sommige gevallen lopen deze 'spelletjes' dodelijk af.
Dit is wat ze meestal vergeten. Ze zien alleen maar de kick, de roes, en niet te vergeten is er in veel gevallen een immense groepsdruk, de drang om erbij te horen.
Daarom vind ik het zeker een goed idee om leerkrachten én ouders op de hoogte te brengen van dit probleem, en om eventueel methodes aangereikt te krijgen om er met hun kinderen thuis en op school te praten.
De vader in dit artikel is daarvan een goed voorbeeld vind ik. Die jongens waren nieuwsgierig naar het spel, hebben het gezien op reis. Hun vader ontdekt dit, en heeft een gesprek met zijn 2 zonen waarin hij op het gevaar wijst van dit soort spelletjes.
Hopelijk worden zo in de toekomst ongevallen vermeden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.