actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2009, 11:23
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Nederlandse website met zelfmoordtips

De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) lanceert vanaf vandaag een website die concreet aangeeft hoe mensen met geneesmiddelen een eind aan hun leven kunnen maken. Volgens de vereniging is dit wereldwijd een van de eerste sites die tot in detail methodes voor zelfdoding beschrijft.

BehoefteDirecteur Petra de Jong van de NVVE meldt dat er "grote behoefte is aan deze informatie". "Bovendien willen we voorkomen dat mensen met een doodswens naar gruwelijke methoden moeten grijpen. Soms springen ze voor de trein, hangen ze zichzelf op of steken ze zichzelf in brand. Dat is niet alleen vreselijk voor hen, maar ook voor nabestaanden en hulpverleners. Wij vinden dat mensen waardig moeten kunnen sterven."

16+
De informatie is binnen een paar uur toegankelijk als de bezoeker van de website lid wordt voor 17,50 euro per jaar. De enige voorwaarde is dat leden boven de 16 zijn.

In Nederland is hulp bij zelfdoding strafbaar, maar volgens De Jong geldt dat niet voor deze website. "Er wordt alleen informatie verschaft en het is dus geen instructie." (anp/tw)

Bron: hln.be


Mijn mening: De nensen die zo'n website op het net zetten zouden hun tips zelf maar moeten uitvoeren want dit is gewoon ziek. Ze zouden er beter informatie opzetten over wat je moet doen om je beter te voelen en hulpdiensten er op vermelden. En wat het lidgeld betreft, 17,5 euro per jaar. Ik weet niet hoor. Maar wie daar voor gaat betalen moet echt wel van plan zijn om zijn leven te beëindigen, wat ben jer er dan mee dat je een jaar lid bent. Maar op zicht is het misschien maar best ook dat dit geld kost, dan gaan minder mensen die zieke informatie te lezen krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2009, 12:28
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
Citaat:
De mensen die zo'n website op het net zetten zouden hun tips zelf maar moeten uitvoeren want dit is gewoon ziek.


Ik vind dat je hier rekening moet houden met de 'vrijheid op internet'. Ik heb bij deze post dubbele gevoelens... Ik het wel verstandig om zulke informatie op internet te zetten. Hoe wordt gecontroleerd of je effectief ouder bent dan 16?

Langs de andere kant... Vind ik het wel goed dat zulke informatie online komt. Als er iemand dan beslist om uit het leven te stappen kan hij dit op een meer humane manier doen. Voor de trein springen, uzelf in brand steken, ... Is heel aangrijpend voor de familiie. Met deze informatie kunnen mensen op een degelijke manier uit het leven stappen.

Ik ben zowel voor als tegen. Ik vind het moeilijk om hier een uitgesproken mening over te geven...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2009, 18:26
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Dat mensen zich met zaken als deze (een website maken met tips om zelfmoord te plegen) bezighouden, kan ik niet vatten. Er zijn véél nuttigere bezigheden die met zelfmoord te maken hebben, zoals het HELPEN van deze mensen. Zij hebben een probleem en dit kan (in de meeste gevallen) opgelost worden met behulp van steun van anderen, niet met tips die de drang enkel maar versterken. Het enigste voordeel dat ik bij deze site kan aanhalen, is dat je moet betalen (17,50euro) als je een bezoekje wilt brengen aan de site; toch nog iets verstandigs. Dat er nood aan is, is een flauw excuus. Ze gebruiken dit enkel om hun site te verdedigen. Er zijn in deze tijden meer zelfmoordpogingen, maar dit moet ons waarschuwen en ons ertoe aanzetten om hier iets aan te doen; we moeten dus naar de oorzaak gaan zoeken en niet naar de simpelste oplossing die we kunnen bedenken: de dood. Dus weg met deze site!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2009, 21:06
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
betalen voor zelfmoordtips?!!!!!

Wie zich bezig heeft gehouden met het maken van deze site is een zieke mens en heeft dringend zelf psychologische bijstand nodig. Een site met zelfmoordtips is echt het slechtste idee dat ooit iemand heeft gehad, denk ik. Niemand staat 's morgens toch op met het idee om een website te maken met zelfmoordtips. Als je zulke gedachten dan nog in de pratijk omzet, ben je echt ziek in je hoofd.
Diegene die de site heeft gemaakt moet zwaar gestraft worden. Ten eerste zet hij mensen aan om zelfmoord te plegen en ten tweede durft hij dan daar nog eens geld voor te vragen.
Het is belachelijk om een website te maken waarop je zelfmoordtips geeft, maar het is gewoon achterlijk om er dan nog eens geld voor te vragen ook. Eerst geef je ze tips om zelfmoord te vragen en dan verwacht je dat ze er nog voor gaan betalen ook.
Je hebt wel een voordeel aan het feit dat men geld vraagt: er zullen minder mensen geneigd zijn om de website te bezoeken.
Ik denk niet dat de eigenaar van de site er veel geld aan zal verdienen, want mensen die die site gaan bekijken, plegen toch zelfmoord en dode mensen kunnen geen rekeningen betalen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th November 2009, 21:37
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Ik weet niet wat er precies op die site staat, en voor wie hij juist bedoeld is, maar mij lijkt het alsof die site bedoeld is voor mensen die (chronisch) ziek zijn, maar die op de één of andere manier toch niet in aanmerking komen voor euthanasie.
Misschien is dan zo'n site wel een goed idee. Die mensen hebben vaak uitzichtloze pijn en zien dan geen andere uitweg. Is het dan niet goed dat ze dan een einde maken aan die pijn op een 'menswaardige' manier (overdosis medicijnen), en zich niet bijvoorbeeld onder een trein werpen (traumatiserend voor chauffeur, passagiers en omstaanders, schade aan trein, beschadigd stoffelijk overschot voor de nabestaanden...)
Ik weet dat het misschien cru gezegd is, en ik wil ook niet dat die site depressieve jongeren, die met therapie of andere middelen nog geholpen kunnen worden, tot zelfmoord aanzet. Natuurlijk is dit moelijk te controleren, en dus kan en zal deze site (ook al is ze opgestart met de beste bedoelingen (hoewel?)) hoogstwaarschijnlijk misbruikt worden. En om die reden is het al gevaarlijk om zo'n site online te zetten.
Ik zou wel graag deze site eens zien, al is het maar om een genuanceerdere mening over deze kwestie te kunnen vormen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th November 2009, 11:59
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
schokkend

Ik vind het gewoon verschrikkelijk dat er mensen zijn die zich bezig houden met het opzetten van een site met tips voor zelfdoding. Er zijn inderdaad andere en nuttigere bezigheden zoals het helpen van mensen en het opzetten van een site met tips om mensen te helpen.
Als het aan mij lag zou dit initiatief verboden moeten worden, want waar zijn we mee bezig als we mensen gaan helpen om zich van het leven te ontnemen.
Het argument van een waardig levenseinde omvat wel een waarheid, maar dit is een persoonlijke keuze en ik denk door ze deze tips te geven, dat er minder over nagedacht wordt met wat ze bezig zijn en wat ze willen doen. Mensen moeten zelf een keuze maken en zelf beslissen hoe ze al dan niet verder willen met hun leven of hoe ze het beeindigen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.