actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th September 2015, 14:34
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Taxichauffeurs protesteren in Brussel tegen Uber

Taxichauffeurs protesteren in Brussel tegen Uber

In Brussel verzamelen vandaag taxi's uit binnen -én buitenland om te protesteren tegen de alternatieve taxidienst Uber. Die laatste biedt via de smartphone taxiritten met particulieren aan en dat bestempelen de reguliere taxibedrijven als oneerlijke concurrentie. De politie van de zone Brussel-Elsene raadt autobestuurders aan om het centrum en het parcours van de betoging te vermijden.
Naar schatting zijn zo'n 200 à 300 taxi's naar de hoofdstad gekomen om te demonstreren. "Het zijn vooral Brusselse taxi's die in grote getale zullen aanwezig zijn, samen met veel taxi's uit Zaventem", zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van GTL, de nationale groepering van taxi- en vervoersbedrijven. "De chauffeurs worden geconfronteerd met de erg oneerlijke concurrentie van UberPop. Dat zijn diensten die door amateurs, door mensen met een eigen wagen, worden geleverd via het platform van Uber. Ze betalen geen btw op de ritten en ze zijn niet verzekerd."

Steenberghen wil dat de overheid nu ingrijpt. "Er is een anderhalve maand geleden een oproep verstuurd om te zeggen dat er tegen eind september een doorbraak moet zijn. We willen dat men de wet nu meteen ook door de UberPop-chauffeurs laat toepassen." Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) zal vanmiddag alvast een delegatie uit de taxisector ontvangen namens de regering.

GTL zal straks ook nog een gesprek hebben met Europees Commissaris voor Werk en Sociale Zaken Marianne Thyssen. "Het onderscheid tussen carpooldiensten en taxidiensten moet duidelijker zijn. Thyssen moet daarnaast ook het statuut van de chauffeurs van Uber bekijken. Zijn het werknemers, zijn het particulieren, moeten dat geen zelfstandigen zijn...?"

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...3?eid=1.2442158
Eigen mening: Tot voor kort wist ik zelfs niet dat Uber ook in België bestond, ik dacht dat het enkel iets was dat in Amerika gebeurde. Ik vind dat de taxichauffeurs zeker een punt hebben wanneer ze willen protesteren tegen Uber, het is natuurlijk grote concurrentie voor hen, maar om heel Brussel lam te leggen vind ik misschien wat ver gaan. Zo straffen ze er tenslotte ook onschuldige mensen mee.
Toen ik het er gisteren met een vriendin over had, zeiden we al lachend dat het eigenlijk 'liften via een app' is en dit vind ik persoonlijk wel gevaarlijk. Ik weet niet hoe het systeem van Uber werkt, maar je laat je vervoeren door mensen die je niet kent. (Natuurlijk is dit hetzelfde principe als een taxi, maar deze mensen zijn ervoor opgeleid of gekwalificeerd.) Wanneer je een ritje bij Uber besteld, weet je niet of het mensen met goede bedoelingen zijn, of hun auto wel voldoet aan alle reglementeringen, ....
Ikzelf blijf voorlopig toch maar een taxi nemen indien ik er een nodig heb.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.