actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2015, 13:18
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
Bijna 100.000 mensen betrapt op rijden zonder gordel: stijging met een kwart

Vorig jaar zijn 97.337 mensen betrapt op het rijden zonder gordel. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Er zijn ook iets meer dan 3 miljoen bestuurders geflitst, dat zijn er meer dan 8.000 per dag.

In totaal hebben de federale en lokale politie vorig jaar bijna 3.500.000 (3.479.048 om precies te zijn) bestuurders beboet, in 2013 waren er dat net iets meer dan 3.400.000. Het gros van die pv's, 3.009.239 om precies te zijn, werd uitgeschreven wegens overdreven snelheid (+2 procent in vergelijking met 2013).

Maar opvallend is de stijging van het aantal bestuurders dat geen gordel droeg. Maar liefst 97.337 bestuurders werden om die reden op de bon geslingerd, een kwart meer dan in 2013.

Daarnaast was bellen met de gsm achter het stuur goed voor 117.720 pv's (+ 2 procent), en de politie betrapte 36.301 automobilisten die te diep in het glas hadden gekeken (-10 pocent). Er werden wel dubbel zoveel bestuurders betrapt die drugs hadden genomen: 4.588, een stijging met 55 procent.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2340917
De Redactie - 16 mei 2015

Mening: Deze cijfers zijn zeker niet fijn om te lezen. Er rijden veel te veel mensen zonder gordel en ik vind dat er hierover een campagne zou moeten komen. Een campagne die de mensen zeker kijken en waarbij de gevolgen van rijden zonder gordel wordt weergegeven. Rijden met gordel zou een automatisme moeten zijn en onze ouders zouden dit ons van kleins afaan al moeten aanleren. Dan zijn er nog heel veel andere boetes die we krijgen doorheen het jaar die eigenlijk ook niet zouden mogen gebeuren. We rijden toch nog steeds vaak te snel ook al weten we de maximum snelheid. Het is inderdaad niet fijn dat we tegenwoordig overal trager en trager moeten rijden op banen waar we eigenlijk wel sneller zouden kunnen rijden. Ik snap dat mensen hier sneller rijden dan de maximum snelheid, maar toch kan het niet. We zouden er toch voor moeten zorgen dat mensen zich aan de maximum snelheid houden. Maar hoe kunnen we dit de mensen duidelijk maken?

Laatst aangepast door j*na.toelen : 16th May 2015 om 13:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2015, 14:03
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Van deze cijfers schrik ik zeer sterk. Ikzelf draag steeds mijn gordel. Mijn ouders hebben mij daar vroeger op gewezen dat het zeer belangrijk is om altijd een gordel om te doen. Ik vind dat deze bewustmaking voornamelijk door de ouders moet gebeuren en niet perse door een campagne zoals J*na zei. Een campagne kan er niet op toezien of je wel degelijk je gordel omdoet, ouders daarentegen wel.
Ik ben het niet eens met wat J*na zegt over de snelheid die steeds wordt aangepast. Op sommige wegen is het gewoonweg niet verantwoord om snel te rijden, ook al zou je als bestuurder denken dat dit wel kan. Dit kan te maken hebben met in de buurt liggende scholen, kruispunten, drukke wegen, enz. . Het is als bestuurder belangrijk om ook hiermee rekening te houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2015, 19:52
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Ik vind dit schokkend nieuws. Mij hebben ze altijd geleerd dat je eerst de gordel moet aandoen voordat je de auto mag starten. Ik snap niet goed waarom mensen dit niet doen? Het is niet dat het honderd knopjes zijn die je moet indrukken, ingewikkelde berekeningen moet maken, ... Nee, het neemt vijf seconden van je tijd om je gordel aan te doen. Ik hoor af en toe mensen zeggen dat ze geen gordel meer aandoen, omdat het hun leven al eens gered heeft. Dat kan goed zijn. Ik denk toch dat als je een gordel draagt, je meer kans hebt op overleven dan omgekeerd. Het is nu al crisis. Als je je gordel niet aandoet, moet je nog een fikse boete betalen. Als ze hun gordel aandoen, is dat toch al een besparing.

Dit is net zoals bellen achter het stuur. Voortaan kan je een apparaat met bluetooth kopen, zodat je handsfree kan bellen. Zo'n apparaat kost bijna niks. Waarom kopen mensen dit niet. Het is maar iets simpels, dat je leven kan redden en geld kan besparen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2015, 15:42
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Bij het lezen van deze cijfers ben ik teleurgesteld. Vooral in de mensen die ervoor kiezen om hun gordel niet aan te doen. In onze maatschappij wordt er al zo vaak gedrukt op veiligheid. En uw gordel aandoen is één van de eenvoudigste veiligheidsmaatregelen die je kan nemen. Het neemt praktisch geen tijd in beslag. En het zit standaard in de auto. Dus je kan niet zeggen dat het veel geld kost of dat het te veel tijd in neemt.

Buiten het cijfer rond de autogordel ben ik zeer hard geschrokken van het cijfer rond het toenemend drugsgebruik in de auto. Ik begrijp niet dat mensen hun leven op het spel kunnen zetten door dit te nemen. En wat ik dan vooral erg vind is dat je andere mensen hierdoor ook in gevaar brengen. Ik denk dat dit iets is waar weinig mensen bij stil staan. En dit vind ik zeer spijtig. Je hebt als autobestuurder zeer veel dingen om op te letten. En ik ben ervan overtuigd dat drugs hier een negatieve invloed op hebben. Er sterven al genoeg mensen door een auto-ongeval. We lezen het dagelijks in de krant en toch zien we het gebruik van drugs stijgen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th May 2015, 22:53
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Net zoals de anderen, schrik ik heel hard van de cijfers van hoeveel mensen er beboet zijn omdat ze geen gordel droegen. Onwaarschijnlijk zou je denken in deze tijd, maar het is nog echt van toepassing. Ik dacht meer dat het iets van vroeger was omdat je in de auto's van vroeger (old-timers) ondertussen geen gordel moest dragen. Maar tegenwoordig, als je een nieuwe auto aankoopt, kan je bijna niet anders dan hem aan te doen. Anders gaat er een rood lichtje branden op je dashboard en merk je een 'tuut' in je auto die je doet denken aan het feit dat je een gordel moet omdoen. Ik voel me zelf als bestuurder onveilig als ik mijn gordel niet om heb. Het wordt na een tijdje ook gewoon een gewoonte om hem aan te doen. Ik denk er niet bij na, het is het eerste dat ik doe als ik in de wagen stap. Er worden al zoveel acties georganiseerd rond verkeer en verkeersveiligheid. Toen ik klein was had je bijvoorbeeld de actie met 'het gordeldier'. Dit om meer kinderen op een speelse manier hun gordel uit zichzelf te laten aandoen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.