actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th December 2010, 10:39
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Eerlijke vinder krijgt 10 000 euro, maar wil meer.

GENT - '10 procent ofwel 30.000 euro zou een normaal commissieloon zijn', reageert advocaat Kristiaan Vandenbussche op de beloning van 10.000 euro die Dexia voorstelt nadat de eerlijke vinder 300.000 euro in een nachtkluis van een voormalig Dexia-kantoor gevonden en meteen teruggegeven had. Het geld blijkt eigendom te zijn van de noodlijdende geldtransporteur Brink's.


Het geld werd gevonden in een nachtkluis van een voormalig Dexia-kantoor langs de Gentse Francisco Ferrerlaan.

'Het onderzoek heeft uitgewezen dat geen enkele bestelling die de bank eertijds voor dit agentschap deed, met de gevonden gelden overeenstemde', aldus woordvoerster Ulrike Pommée van Dexia. 'Het geld werd geleverd door de waardetransporteur Brink's in de periode eind 2001 begin 2002, toen de Belgische frank definitief in euro's werd geconverteerd.'

Het geld werd zonder leveringsbon aan Dexia geleverd in een nachtkoffer die niet meer gebruikt werd. 'Dit verklaart waarom de teruggevonden geldsommen boekhoudkundig niet werden geregistreerd. Daarom menen we ook dat de fondsen aan Brink's toekomen.'

Ondertussen nam de bank contact op met Alain Zenner, een van de voorlopig bewindvoerders van de waardetransporteur. Het is dus ook aan Brink's om het geld, dat momenteel door het Gentse parket in beslag is genomen, op te eisen.

Dexia looft wel de eerlijkheid van de vinder. 'We hebben beslist dit toonbeeld van goed burgerschap te belonen met een geldsom van 10.000 euro.' De bank zegt wel dat de bewuste nachtkluis gecontroleerd had moeten worden toen het kantoor verlaten werd.

'Geen riante beloning'

'Jammer genoeg kreeg ik als eerlijke vinder nog geen riante beloning', zegt vinder Kaya Ferhat via zijn advocaat. 'Een deel van de beloning had ik nochtans graag afgestaan aan mijn andere twee vrienden die aanwezig waren op het ogenblik van de vondst. Voorlopig wacht ik af.'

Volgens zijn advocaat is een vindersloon normaal en is 10 procent van het gevonden bedrag gebruikelijk, bijvoorbeeld in de verzekeringssector. 'Men zou trouwens kunnen argumenteren dat mijn cliënt een schat heeft gevonden. Overeenkomstig artikel 716 van het burgerlijk wetboek behoort de schat toe aan de vinder, minstens aan de vinder en de eigenaar van het erf waar de schat wordt gevonden. Door het geld daar achter te laten heeft de vermoedelijke eigenaar er vrijwillig en definitief afstand van gedaan.'

Juridische stappen

'Normaal gezien zal mijn cliënt geen juridische stappen ondernemen. Voorwaarde lijkt toch wel dat Dexia spoedig op de proppen komt met een heel mooi kerstcadeau in de vorm van een meer riante beloning, zodat mijn cliënt ook een stuk kan afstaan aan zijn twee vrienden', besluit advocaat Vandenbussche.

Bron:De Standaard Online
Eigen mening:

De regel is dat een vinder 10% krijgt van wat hij gevonden heeft. Ik vind dat men zich dan ook maar aan die regel moet houden.
De man is zo eerlijk geweest om aan te geven dat hij zoveel geld heeft gevonden. Dit is knap van hem, want in zo'n situaties zit je volgens mij in een groot ethisch dilemma.
Het is nu de taak van de bank om de man een meer riante beloning te geven. Ik begrijp dat ze hem niet alles kunnen geven (wet 716), maar minstens 10% verdient hij zeker en vast wel.

Laatst aangepast door EvelienBroeckx : 24th December 2010 om 10:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.