actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2010, 09:40
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Facebook verklapt wanneer mensen uit elkaar gaan

Uit de activiteiten van mensen op Facebook is een bijzondere grafiek aan het licht gekomen: een die toont wanneer mensen uit elkaar gaan. Het is opvallend dat de grafiek twee pieken vertoont: 'spring break' (begin maart) en twee weken voor Kerstmis. De dag waarop het minst relaties springen is kerstdag zelf.

De grafiek is gebaseerd op 10.000 statusupdates waar de woorden 'break up' of 'broken up' in voorkomen, en niet op veranderingen in de relatiestatus. De data werd verzameld door David McCandless, en niet door Facebook zelf.

Augustus versus Valentijnsdag
Naast de twee duidelijke pieken vlak voor de lente en vlak voor de feestdagen zijn er nog andere opvallende vaststellingen. De kalmste maand op relatievlak is augustus, maar dat wordt wel voorafgegaan door een minipiek vlak voor de zomervakantie begint (eind juni, begin juli).

De populairste dag om het uit te maken (of liever, om een breuk aan te kondigen) is dan weer maandag, misschien niet toevallig de dag die volgt op een (bewogen) weekend.

Kerstdag zelf is de minst populaire dag om het uit te maken, maar Valentijnsdag (de dag van de liefde) heeft geen 'positief' effect op het aantal relatiebreuken. Integendeel: de dag zelf is populairder dan die ervoor of erna.

Eerder werk
McCandless is niet aan zijn proefstuk toe. Hij maakte eerder ook al een grafiek die toont hoeveel geld wordt uitgegeven aan humanitaire hulp en besliste voor elk land waar het de nummer één in is.

Ex-foto's
Voor degenen met een gebroken hart heeft Facebook een buffer ingebouwd: wie de relatie bekendmaakte via Facebook, zal via 'fotoherinneringen' geen foto's meer te zien krijgen van zijn of haar ex. Facebook hoopt hiermee het aantal onaangename ontmoetingen en de hartzeer te verminderen. (edp)

Bron: www.hln.be
Datum artikel:03/11/2010

Eigen mening:
Ik vond dit artikel wel tof omdat ik weet dat heel veel mensen gebruik maken van dit sociaal netwerk. Je kiest ervoor om die gegevens publiekelijk te tonen en zodus doen de makers van deze grafiek niets verkeerd.
Als je gedumpt wordt, denk je: 'Waarom moet mij dit nu weer overkomen?'.
Maar deze studie bewijst dat je heus niet de enige bent.
Ook kan je zien in dit artikel dat er bepaalde dagen zijn waarop men niet of wel scheidt van hun partner. Iik wist niet dat er met de gegevens, die je ingeeft op deze internetsite, ook werkelijk iets gedaan werd.
Een studie zo als deze vind ik zeker onschuldig en nog wel grappig.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2010, 14:31
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Voor mij persoonlijk behoort dit artikel eerder tot het forum: in de marge van het nieuws.
Facebook heeft de laatste jaren al veel invloed gehad op het sociale leven van zeer veel mensen, wat ik al zeker een negatief punt vind aan Facebook.
En nu gaan ze zich nog eens bemoeien met het liefdesleven van miljoenen mensen. Is dit niet wat overdreven???
Het kan wel relaties doen verslechteren, maar dit komt gewoon omdat er veel mensen zijn die teveel tijd steken in dit soort zaken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2010, 15:51
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
En nu gaan ze zich nog eens bemoeien met het liefdesleven van miljoenen mensen. Is dit niet wat overdreven???

Ik ben ook geen fan van Facebook, maar wel ets beter lezen vooraleer je een oordeel velt
Citaat:
De data werd verzameld door David McCandless, en niet door Facebook zelf
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 4th November 2010, 19:11
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Persoonlijk vind ik dit artikel maar 'boecht'. Dit is immers weer een nutteloos onderzoek. Ik vraag mij echt af of dergelijke 'onderzoekers' niets beters te doen hebben dan de populairste 'break up'-dagen op Facebook in kaart te brengen. Dit interesseert mij niet en is van geen enkele waarde.

Citaat:
Orgineel gepost door Kristof.VanDyck
Facebook heeft de laatste jaren al veel invloed gehad op het sociale leven van zeer veel mensen, wat ik al zeker een negatief punt vind aan Facebook.
En nu gaan ze zich nog eens bemoeien met het liefdesleven van miljoenen mensen. Is dit niet wat overdreven???
Het kan wel relaties doen verslechteren, maar dit komt gewoon omdat er veel mensen zijn die teveel tijd steken in dit soort zaken.


Kristof.VanDyck: Het is toch nooit Facebook die zich bemoeit met het liefdesleven van de mensen? Mensen kiezen er zelf voor om hun hele persoonlijke leven online te gooien. Wie zijn gat verbrandt, moet maar op de blaren zitten.

Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 4th November 2010 om 19:20.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th November 2010, 21:17
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Ik vind dat Nathalie gelijk heeft! Dit artikel is 'boecht' en de mensen kiezen zelf wat ze op facebook zetten en wat niet.
Ook is het algemeen bekend dat er veel relaties op de klippen lopen rond deze tijd en in maart. Wat ook bekend is, is dat er veel relaties terug beginnen rond april - mei. Hoe dat komt, heeft zo zijn redenen.

Om hier zo'n heel onderzoek aan te besteden, vind ik er wat over gaan. Er wordt hier iets bewezen wat al bewezen is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th November 2010, 22:53
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Citaat:
Orgineel gepost door LissevM
De grafiek is gebaseerd op 10.000 statusupdates waar de woorden 'break up' of 'broken up' in voorkomen, en niet op veranderingen in de relatiestatus. De data werd verzameld door David McCandless, en niet door Facebook zelf.

Dit duidt nog maar eens erop dat dit geen zuiver onderzoek is.
Ik zie regelmatig bij mijn Engelse vrienden staan: Yes we break up next week.
En dat betekent niet dat ze uit elkaar gaan maar dat het vakantie is!
Het woord break up kan in andere contexten ook voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.