actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2010, 17:36
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
"Moeten Jonas niet uit de boot gooien"

13:38 Bisschop Bonny van Antwerpen betreurt de uitspraken van aartsbisschop Léonard over bejaarde pedofiele priesters. Léonard vindt dat die priesters met rust moeten worden gelaten, maar volgens Bonny vertolkt hij daarmee zijn eigen persoonlijke mening.



De controversiële uitspraak van Léonard was de zoveelste in een lange rij. Woordvoerder Jürgen Mettepenningen was er snel bij om de uitspraken af te zwakken, maar aan die versie werd weinig geloof gehecht.

Ook bisschop Bonny beseft dat de uitspraken veel gelovigen hebben gekwetst, maar hij ontkent dat Léonard de mening van de kerk heeft vertolkt. "Op de bisschoppenconferentie bespreken we problemen. Sommige zaken zijn uitgeklaard, maar er blijven nog een pak vragen", zegt Bonny in "De zevende dag" op Eén. "Daarover hoor je dan soms contradictorische meningen."


"Voor mij heeft hij die uitspraken gedaan als individueel persoon. Ik heb een probleem met wat hij heeft gezegd, maar hij heeft dat niet gezegd als hoofd van de bisschoppenconferentie, maar wel als persoonlijke reactie. We hebben als bisschoppen nog nooit zo veel samengezeten als de voorbije maanden. Toch moeten we duidelijker zijn, de communicatie moet beter."

Vanuit sommige hoeken wordt de roep om het ontslag van Léonard steeds luider, maar dat is voor Bonny niet aan de orde. "We zitten in dezelfde boot, het is geen andere kerk, maar binnen de kerk zijn er zo'n moeilijke dossiers dat het moeilijk is om met z'n allen op hetzelfde moment hetzelfde te zeggen. Ik zeg niet dat we Jonas uit de boot moeten gooien, maar dat we beter moeten communiceren is waar. We gaan allen samen opnieuw praten."

Datum: 31/10/2010
Bron: De Redactie

Eigen mening:
Het is wel makkelijk praten: pedofiele priesters die met pensioen zijn moeten met rust gelaten worden. Ik heb het gevoel dat alle priesters en bisschoppen elkaar proberen te verdedigen. Het is niet omdat je met pensioen bent, dat de gruwelijke feiten die je gepleegd hebt met de mantel der liefde bedekt moeten worden. Ik vraag me af of al diegenen die zeggen dat priesters niet gestraft moeten worden, zelf wel een schoon geweten hebben. Proberen ze de straffen zo min mogelijk te houden zodat ze zelf niet te zwaar gestraft kunnen worden als uitkomt dat zij ook kinderen hebben misbruikt?
De laatste tijd zijn er zoveel belachelijke uitspraken gedaan. Léonard zijn uitspraken zijn soms zo absurd geweest dat ik het goed begrijp dat er vele mensen zijn die vinden dat hij maar beter wordt ontslagen. Maar ik snap ook wel dat bisschop Bonny geen nut ziet in het ontslag. De kerk is in zulk slecht daglicht komen te staan door het ontdekken van de gruwelijke feiten die priesters hebben gepleegd. Veel mensen hebben hun geloof (deels) verloren maar bisschoppen ontslaan biedt hier geen oplossing voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.