actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 23:43
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
CD&V wil snel een volledig rookvrije horeca

Dit is even een artikel op het vorige onderwerp

BRUSSEL - Dirk Claes (CD&V), voorzitter van de Senaatscommissie Sociale Aangelegenheden, dient een wetsvoorstel in om de uitzonderingen uit de huidige wet te schrappen en snel te komen tot een algemene rookvrije horeca.
Hij voelt zich gesterkt door de evaluatie van de nieuwe rookwetgeving door de FOD Volksgezondheid. De overheidsdienst pleit daarin om het totale rookverbod ten laatste op 1 januari 2012 in te voeren. De huidige wet voorziet dat dit ten vroegste op die datum kan, via een kb en na overleg met de sector.

Volgens Claes zijn de conclusies van de studie van de FOD Volksgezondheid glashelder. 'De regels worden vaak geschonden waar de wet achterpoortjes voorziet: de helft van de cafés negeren hun minimumverplichting. Daar waar de wet duidelijk is en een algemene rookregeling geldt, worden de regels gerespecteerd: meer dan 80% van de eetgelegenheden zijn in orde.'

De CD&V-senator wijst er nog op dat de meerderheid van de mensen een duidelijke rookregeling wil. 'Maar liefst 65% van de Belgen is voorstander om de bestaande rookregeling uit te breiden naar de cafés. Ook de uitbaters van eetgelegenheden steunen een algemene rookregeling die iedereen gelijk behandelt.'

Het nieuwsblad

Persoonlijk steunt mijn gedacht heel hard aan bij dit artikel.
Ik ben zelf een niet-roker dus voor mij mag een algemeen rookverbod wel.
En niet met uitzonderingen werken zoals dit nu het geval is.
Roken is en blijft ongezond. Als we kijken naar Ierland waar dit al enkele jaren het geval is, is dit best haalbaar. Na enkele maanden nadat de wet was ingetreden hoorde je niemand meer klagen en was het voor iedereen normaal om buiten of in een aparte afgezogen ruimte hun sigaret op te steken.
Kortom de sigaret uit elke openbare plaats buitenhouden.

Birgen
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2010, 00:54
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik kan ook achter dit verbod staan. Ik rook niet dus ik zal zeker geen negatieve gevolgen hebben van het niet- roken. Ik heb er niets op tegen dat mensen roken maar heb toch liever dat ze buiten gaan staan. Ik ben het ook zo gewoon, mijn moeder rookt ook maar zal altijd buiten een sigaret gaan roken…ik kan dat waarderen zodat ons huis en onze kleren niet stinken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th October 2010, 20:15
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Ik ben zelf geen roker, maar toch ben ik niet akkoord met dit artikel.
Er zijn niet zo veel cafés meer over waar er nog gerookt mag worden, dus laat het nu gewoon zo. Gun die rokers toch ook eens iets! Zij willen graag een pintje drinken, sigaretje roken en een babbelke doen op café. Laat hen toch begaan.
Het is toch niet omdat je niet rookt dat je zomaar het plezier van de wel-rokers mag afnemen. Ze hebben al een hele opoffering gedaan, gun hen dit laatste beetje toch nog. Als niet-roker heb je hier trouwens geen last van. De weinige cafés waar nog gerookt mag worden zijn vooral van die kleine stamcafétjes, dus als niet-roker heb je echt wel keuze genoeg om ergens anders iets te gaan drinken. De rokers hebben al moeten "verhuizen" van café, aangezien men haast nergens nog mag roken, dus dat de niet-rokers dan ook maar eens een ander café zoeken (keuze genoeg) is niet meer dan normaal...
ook het argument "Roken is en blijft ongezond." is onzin. Ja, het is inderdaad ongezond, maar dat is geen reden om het te verbieden (fastfood is immers ook ongezond, om maar snel een voorbeeld te noemen...).
Bovendien hebben de cafés waar nu nog gerookt mag worden daar zelf speciaal voor gekozen. Zij kozen ervoor om geen eten meer te serverenn zodat de rokers konden blijven. Dus houd het nu gewoon zo.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2010, 22:51
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Allemaal goed dat men kiest wat men met zijn lichaam doet, maar in mijn vriendenkring weet ik wel enkele die begonnen zijn met op café hun 1e sigaret te roken met vrienden. En cafés waar men niet mag roken die zijn hier echt niet te vinden. In het dorp hier zijn verschillende cafés maar daar zit niet in 1 café in waar men niet mag roken. Liever geen eten dan niet roken.
En een punt dat ik ook graag zou aanhalen is het feit dat de jeugdhuizen leeglopen dankzij het feit dat daar niet meer gerookt mag worden maar in cafés wel.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th October 2010, 13:18
jolein kimpe's Avatar
jolein kimpe jolein kimpe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: oevel
Posts: 77
Verwarring

Barst,


Om verwarring te vermijden heeft Brigen dit artikel gepost. Mijn account stond nog open op zijn PC. Vandaar mijn naam.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th October 2010, 17:49
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Goedkeuren!

Ik sta volledig achter rookvrije cafés. Persoonlijk heb ik zeer zwakke luchtwegen, mijn familie heeft een geschiedenis vol tegenwerkende longen. Voor mij is het zeer moeilijk om een paar uurtjes op café te gaan zonder een zere keel te krijgen, of te beginnen hoesten. Dat komt door die dikke laag sigarettenrook die er permanent lijkt te hangen. Dat er veel cafés zijn waar niet meer gerookt wordt, heb ik nog niet gemerkt. Ik ben niet iemand die rokers wil discrimineren, ik snap dat het niet leuk is om voor de deur te staan roken, maar ik ga ook niet doen alsof ik tegen deze wet ben, al is het maar omdat deze in mijn persoonlijk voordeel spreekt. Misschien is zo'n wet wel een goede stimulans om jongeren te doen stoppen met roken, of er gewoon niet mee te beginnen? Vergeet niet dat tabaksrook minstens veertig gekende kankerverwekkende stoffen bevat, en dat niet-rokers die door passief te roken ook binnenkrijgen. Dan zou je natuurlijk kunnen zeggen dat niet-rokers thuis moeten blijven, maar dat zouden zij dan ook weer kunnen zeggen over de rokers, en zo blijven we bezig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.