actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 08:50
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Aangetekende brief binnenkort ook elektronisch

Aangetekende brief binnenkort ook elektronisch

Binnenkort kan u een aangetekende brief ook elektronisch versturen. Woensdag wordt daarover een wetsontwerp gestemd. Voor alle duidelijkheid: de papieren brief blijft bestaan.

De digitale aangetekende brief zal amper een halve euro kosten. Voor de papieren versie betaalt u nu 5,19 euro.

De Post verzendt in België jaarlijks 34 miljoen aangetekende brieven. Door de digitale versie in te voeren, rekent minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) op een jaarlijkse besparing van 80 miljoen euro. Hij verwacht dat over vijf jaar de helft van de aangetekende zendingen elektronisch gebeurt.

Het wetsontwerp moet woensdag nog worden goedgekeurd in de Kamercommissie Infrastructuur. "Toch bereidt De Post zich al volop voor op de digitale omschakeling", zegt Fred Lens, woordvoerder van De Post. "Zodra de wet wordt gestemd, staan wij klaar om online zendingen te verwerken".

De digitale aangetekende brief heeft dezelfde juridische waarde als de papieren versie.



Eigen mening:
Voor mij is dit toch ook best relevant nieuws. Het gaat immers om een verandering die eraan zit te komen en die invloed zal hebben op heel veel Belgen. Het is dus relevant omdat het toch wel belangrijk is om te weten.

Als je al iets weet over het plan om aangetekende brieven voortaan elektronisch te maken, dan kan je je hierop voorbereiden. Mensen die geen computer hebben kunnen zich er bijvoorbeeld eentje aanschaffen, zodat ook zij de elektronische en goedkopere versie kunnen gebruiken.
Ik vind wel dat men hier geen rekening houdt met iets "armere" mensen die zich niet zomaar een computer kunnen aanschaffen. Zij zullen nog wel de papieren brieven moeten gebruiken die duurder zijn, terwijl de mensen die wél geld hebben voor een computer wel kunnen profiteren van de lage kosten van de elektronische brief. Het is niet logisch dat de "armere" dus meer moeten gaan betalen voor de brief en de "rijkere" minder.

Langs de andere kant lijkt het mij wel een goed idee omdat je zo inderdaad enorm veel geld kan gaan besparen omdat tegenwoordig bijna iedereen een computer thuis heeft en dus de elektronische brief kan gaan gebruiken.
Een nadeel is dan weer wel dat er van je verwacht wordt dat je niet alleen elke dag je brievenbus voor je deur gaat leegmaken, maar dat je ook elke dag je mailbox op de computer moet openen.
De druk om overal bereikbaar te zijn wordt dus steeds groter.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2010, 16:14
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Om het probleem omtrent de 'armere' mensen tegen te gaan kan men misschien in ieder post kantoor een computer plaatsen die de gewone burger kan gebruiken om hierop zijn brief te versturen.

Algemeen vind ik het wel goed nieuws dat er een digitale aangetekende brief kan komen. Alleen is de vraag: Is het wel echt betrouwbaar?
Een belangrijk voordeel is natuurlijk wel dat er enorm veel gaat bespaard worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2010, 18:33
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
elektronische aangetekende brief

Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn,
openbare computers in het postgebouw plaatsen.

Over de betrouwbaarheid kan je dan inderdaad discussiëren,
want wat als het systeem gehacked wordt of iets dergelijks?

(ps; bron van artikel was gva.be)
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th October 2010, 22:20
Sanne.Nuydens Sanne.Nuydens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 79
Ik heb afgelopen zomer vakantiewerk gedaan bij De Post en zie nog andere voordelen in deze digitale aangetekende brief.
Postbodes verliezen veel tijd bij het leveren van aangetekende brieven; er moet telkens aangebeld worden en vaak is de desbetreffende niet thuis. De brief moet dan op kantoor bewaard worden en eventueel op aanvraag opnieuw aangeboden worden. Hierbij doorloopt de brief telkens een relatief complex systeem van in- en uitscannen.
Dit alles vraagt aanzienlijk wat tijd, wat de loonkosten binnen De Post omhoog drijft.

Ik sluit me echter wel aan bij Noël; is dit 100% betrouwbaar?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.