actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 19:12
Sophie.vanaubel Sophie.vanaubel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 20
pensioenprotest houdt aan in Frankrijk

Pensioenprotest houdt aan in Frankrijk
Belga za 23/10/2010 - 15:00
Ook na de goedkeuring van de omstreden Franse pensioenhervorming gisteravond door de Senaat, houden het protest en de stakingsacties tegen de plannen van president Nicolas Sarkozy aan.


Belga De Franse regering klopt zich, opnieuw, op de borst dat de brandstofbevoorrading onder controle is, nu de traditionele vakantie-uittocht van de Allerheiligenvakantie start.

Bij de Franse spoorwegen blijft er hinder door de staking al is de situatie op sommige vlakken verbeterd. Zo rijden acht op de tien hogesnelheidstreinen en verlopen de internationale verbindingen bijna zonder hinder.

In de twaalf Franse raffinaderijen die sinds 12 oktober in staking zijn, blijven de gemoederen verhit. Gisteren liet de regering de raffinaderij van Grandpuits nabij Parijs vrijmaken. De vakbonden hekelden dit optreden, maar de autoriteiten riepen het nationaal belang in. Vooral in het noordwesten is er een tekort.


Belga Hoe dan ook worden vandaag prioritair de tankstations aan de snelwegen bevoorraad nu voor de Fransen de herfstvakantie begonnen is. Traditioneel is er dan een vakantie-uittocht en dus druk verkeer. De bevoorrading van de pompstations aan de snelwegen verloopt "perfect", zei staatssecretaris voor Transport Dominique Bussereau.

bron:http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...rankrijk_blijft

Samenvatting:
In frankrijk wil men de pensioenleeftijd optrekken van 65 naar 67 en het brugpensioen van 60 naar 62. Dit wil zeggen dat de mensen voortaan twee jaar langer zullen moeten werken. Het is logisch dat de mensen daarom misschien zo hard reageren, maar het gaat soms echt te ver de zoals in de tankstations of de raffinaderijen. Zoals in het artikel staat komen sommige regio's olietekort. De regering houdt ook voet bij stuk en gaat waarschijnlijk ook zeker niet luisteren naar de vakbonden dus is het eigenlijk het beste dat de vakbonden er zich bij neerlegt. Niet enkel voor hunzelf, maar ook voor de Franse bevolking die door stakingen in problemen komen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2010, 13:50
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Pensioensleeftijd wordt opgetrokken

Ik ben van mening dat het optrekken van de pensioensleeftijd uiteindelijk onvermijdelijk is.
Het is weliswaar niet leuk om te horen dat je nog langer zal mogen werken,
maar langs de andere kant is het ook niet meer dan logisch.
We leven ondertussen veel langer! Waar de levensverwachting "een paar jaar geleden" nog rond de 40 jaar schommelde, ligt deze vandaag de dag rond de 80 jaar!
Dat wil dus zeggen dat als je 30 jaar werkt, je 50 jaar leeft van het geld van anderen. Dat kun je niet blijven volhouden!
Met andere woorden: des te vroeger men nu stopt met werken, des te langer wij zelf zullen mogen gaan werken.

In Frankrijk zouden ze dus beter een beetje langer nadenken, en solidair zijn met de jongere generatie, in plaats van nu zoveel te staken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2010, 14:21
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Persoonlijk kan ik de onvrede bij de bevolking begrijpen, maar stakingen treffen in de eerste plaats de gewone burger. De verhoging van de pensioenleeftijd is iets waar we niet meer omheen kunnen en persoonlijk heb ik er geen problemen mee om langer te moeten werken. Wanneer je een job kan doen die je graag doet en je kan dit doen in aangename werkomstandigheden, dan hoeft langer werken geen probleem te zijn. Anders vind ik het wel voor mensen die bv. van hun 15 jaar al zware fysieke arbeid verrichtten. Zij zijn op hun 60ste dikwijls letterlijk versleten. Niet zelden gaan ze gebukt onder stress en worden ze weinig geapprecieerd door de werkgever. Het zou dus individueel moeten bekeken worden en men zou niet zomaar iedereen over dezelfde kam mogen scheren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th October 2010, 17:57
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
We moeten later allemaal langer werken, daar kunnen we nu eenmaal niet onderuit.
We kiezen ervoor om langer te studeren, dus vind ik het ook normaal dat je langer gaat werken. De gemiddelde levensduur ligt ook hoger dan enkele jaren geleden.
Ik vind dat ze met de staking te ver gaan, zoals ze hier al eerder hebben vermeld, ze treffen alleen de gewone burger.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th October 2010, 13:42
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Ik vind ook dat de stakingen te ver gaan. Ik kan begrijpen dat het een aanpassingen is om de pensioensleeftijd op te trekken met 2 jaar en dat niet iedereen daarmee akkoord is. Maar deze stakingen duren nu toch echt wel lang. Een pensioensleeftijd van 62 (brugpensioen) is helemaal niet zo hoog. (Ook interessant om te weten dat het gemiddelde pensioen in Frankrijk rond de 1500 euro ligt, maar liefst 300 euro hoger dan in België!) Mitterand heeft in 1982 de pensioensleeftijd van 65 jaar naar 60 jaar verlaagd. Ergens moest de bevolking al door hebben dat dit gewoon niet vol te houden is.
Staken, akkoord maar om zo veel en drastisch te staken vind ik overdreven. Wetende dat de vakbonden nog eens 2 nieuwe nationale actiedagen hebben, namelijk 28 oktober en 6 november. Dit is volgens mij nog niet het einde van dit verhaal...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.