actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2010, 09:40
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Wie werk heeft, kan ook in armoede belanden.

Wie werk heeft, kan ook in armoede belanden.

Steeds meer mensen die een job hebben , belanden toch in armoede in België. Dat zegt het Steunpunt tot bestrijding van de armoede, naar aanleiding van de Werelddag voor Waardig Werk gisteren. Bijna 5% van de werkende bevolking leeft onder de armoedegrens, blijkt uit een onderzoek. Het steunpunt pleit dan ook voor kwaliteitsvollere jobs en betere arbeidsvoorwaarden. “De laatste decennia zijn de arbeidsvoorwaarden verslechterd onder druk van meer flexibiliteit”, aldus Henk Termote van het Steunpunt. Gisteren werd ook een petitie voor meer waardevol werk, met 167.269 handtekeningen, overhandigd aan onder meer werkgeversorganisatie VBO.

Bron: Metro 08.10.2010
http://www.metrotime.be/nl.html


Mening: Ik vind dat zeker het geval voor alleenstaanden. Het levensonderhoud, de energiefactuur en vooral de huurprijzen swingen de pan uit. Probeer dan als alleenstaande maar de eindjes aan elkaar te knopen. Dit wordt trouwens bewezen door de statistieken, nooit waren er meer wanbetalers dan nu.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th October 2010, 18:06
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Wie werk heeft, kan ook in armoede belanden

Mening:

Het leven wordt steeds duurder, dat voelen ook de tweeverdieners. Wanneer zij een lening hebben af te betalen, blijft er soms maar weinig over. De prijs van producten en diensten stijgen jaar na jaar, terwijl de lonen niet evenredig meestijgen. Het wordt ook voor jonge mensen heel moeilijk om een eigendom aan te kopen, daar de vastgoedprijzen de laatste jaren meer dan 20% zijn gestegen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th October 2010, 10:41
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Wie werk heeft, kan ook in armoede belanden

Ik hoor het tegenwoodig van meer en meer mensen. Beide partners (met evenuteel kinderen) hebben een voltijdse job en toch komen ze aan het eind van de maand niet rond.

Zoals Alexandra & Ilse het zeggen, de prijzen van producten en diensten zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Maar in plaats van de lonen van de mensen ook te laten stijgen zijn er nog meer werklozen gekomen door de finaniële crisis.

Een andere oorzaak van die armoede zou kunnen zijn dat meer en meer mensen goederen voor hun interieur op afbetaling doen. Vaak spaart men niet tot men een zetel kan kopen, maar koopt men eerst een zetel en gaat men het daarna maandelijks afbetalen. Uit ervaring weet ik dat veel mensen dit doen. Maar als men ook een televisie, wasmachine en een badkamer op afbetaling koopt, kan dat nogal hoog oplopen. Dit beseffen de meeste mensen niet. Met als gevolg dat ze voor verrasingen komen te staan op het einde van de maand.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st October 2010, 15:00
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Het is nu eenmaal een feit, het leven wordt duurder. De prijzen stijgen maar de lonen blijven gelijk. Je kan er niets aan veranderen maar toch is het een gezaag en geklaag. Uiteraard is het moeilijk voor iedereen om rond te komen op het einde van de maand. Maar het is vooal belangrijk dat mensen gaan nadenken elke keer ze geld uitgeven. 'Is het nuttig? Heb ik het echt nodig of kan ik nog voort met het oude?' Als je zo begint te denken, dan kan je al veel besparen. Ook door na te denken over in welke winkels je je eten en drinken gaat kopen, bespaar je veel geld. Neem de fiets in plaats van de auto. Je zal zien, op het einde van de maand spaar je weer veel geld uit door op die kleine dingen te letten, zo kan je dit geld dan weer gebruiken voor een doordachte investering en heb je al (een klein beetje) minder problemen op het einde van de maand
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd October 2010, 13:06
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Heeft men er ook bij vermeld hoeveel deze mensen verdienen? Het is niet omdat je beiden werkt, dat je veel verdient. Er zijn mensen die zich krom werken voor pakweg 1.200 euro per maand. Stel dat je een appartement huurt. Je zal al ver moeten zoeken om iets deftigs te vinden onder de 600 euro. Zelf woon ik zo'n 10 kilometer van Antwerpen en hier vind je bijna niets beneden de 750 euro. Wil je hier iets kopen, dan heb je een gewone rijwoning voor zo'n 250.000 euro, een appartement kost al gauw 200.000 euro. Reken dus maar uit. Je moet je elektriciteit, eventueel gas en water nog betalen. Dan heb je nog niet gegeten. De prijs van het brood swingt de pan uit. Wil je gezond eten, dan kost het veel geld.
Heb je kinderen, zij moeten gekleed gaan. Dat kan natuurlijk evengoed met kleren uit de goedkopere ketens. Naar school gaan kost handenvol geld. Het zijn niet alleen cursussen en boeken die je moet kopen, maar de kleine en grotere uitstappen komen ook op de factuur.
Last but not least komt "vadertje staat" ook langs. Het is om te wenen als je weet hoeveel maanden per jaar een werknemer eigenlijk gratis gaat werken. Niet zelden moeten mensen leningen aangaan bij hun bank om hun belastingen af te betalen!!!

Ik wil maar zeggen dat, wanneer iemand het moeilijk heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, het niet persé zijn eigen schuld is.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd October 2010, 13:15
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Zoals de meeste hier bevestigen is het logisch dat er meer en meer mensen in de armoede belanden. De lonen blijven gelijk maar alles wordt duurder. Bovendien hebben vele grootverdieners zoveel hebzucht dat ze steeds meer en meer willen gaan verdienen en dit ten koste van werknemers en vaak ook de laaggeschoolde. Het is een zeer jammere evolutie die we zien, die volgens mij nog tot problemen gaat leiden. Nu is het nog "maar" 5% van de bevolking maar het aantal gaat toenemen en dan gaan we problemen krijgen wat mij niet meer als logisch lijkt. Ik kan aannemen dat niet iedereen evenveel kan verdienen maar men moet prijsstijgingen ook aan het loon zien want anders gaan de basisbehoefte onbetaalbaar worden en wat dan?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd October 2010, 16:38
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Wie werk heeft, kan ook in armoede belanden.

Toch denk ik dat wie werk heeft niet zo vlug in de armoede terecht komt.
Ik ben het er wel mee eens dat veel mensen met een minumum loon hun uitgaven goed moeten plannen. Ze moeten zich niet laten verleiden om onnodige luxe artikelen te kopen. Maar is dit armoede ? Ik denk veeleer dat mensen met een job, die toch in armoede leven, al in het verleden een schuldenlast opgebouwd hebben. Ook een langdurige ziekte kan de oorzaak van armoede zijn. 5% van de bevolking in België zou hiermee te maken krijgen, nochtans ken ik niemand die in deze situatie leeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.