actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2013, 10:34
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Helft vacatures raakt niet bij sollicitanten

Voor meer dan de helft van jobs voor kansengroepen heeft de VDAB vorig jaar niemand laten solliciteren. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Lydia Peeters (Open Vld) opvroeg bij minister van Werk Philippe Muyters (N-VA), zo schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg vandaag. Het gaat om jobs voor vijftigplussers, etnisch-culturele minderheden of mensen met een handicap.

De cijfers slaan op de werking van Jobkanaal, een systeem waarmee ondernemersorganisaties bedrijven zoeken die de kansengroepen willen aanwerven. Een job die in Jobkanaal belandt, staat open voor minstens één van de kansengroepen.

Vorig jaar kreeg de VDAB 8.197 vacatures binnen voor Jobkanaal. Daarvan werden er 1.817 via deze weg ingevuld, maar voor de helft is geen enkele verwijzing naar een sollicitant gebeurd. Bij meer dan dertig procent van de jobs waren er maximaal drie sollicitaties.

Ondernemersorganisatie Unizo meent dat de VDAB beter zijn best moet doen. De instantie zelf ontkent dat ze weinig moeite doet.

Bron:
De Morgen
10/05/2013

Mening:
Eerst en vooral wil ik opmerken dat ik het een mooi initiatief vind van VDAB om via een systeem bedrijven te zoeken die kansgroepen aanwerven. Mensen uit kansgroepen hebben het niet makkelijk om aan een job te geraken. Er zijn hier en daar bedrijven die deze mensen kunnen aanwerven en via VDAB hun vacature tot bij deze mensen kunnen laten komen. Maar ik vind dat wanneer ze zichzelf hiervoor inzetten, ze er ook voor moeten zorgen dat alle vacatures écht tot bij de sollicitanten geraken. Ik begrijp dat de instantie zelf het voorval ontkent. Tenslotte zullen zij hun "goede naam" hierdoor verliezen wanneer het tegendeel écht bewezen wordt. Maar ik vind dat deze zaak grondig onderzocht moet worden omdat kansgroepen evenveel recht hebben op een baan dan de "gewone" mens.

Laatst aangepast door s*ana.vervoort : 10th May 2013 om 10:44.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.