actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2010, 17:32
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
België zakt in ontwikkelingsranglijst

België zakt in ontwikkelingsranglijst

België is in 2010 een plaats gezakt op de ontwikkelingsranglijst van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDP). Ons land staat voortaan op de achttiende plaats op 169 landen.
In de zogenaamde Human Development Index (HDI) zit België met een score van 0,867 in de groep van 42 'zeer ontwikkelde' landen. Daarmee noteert ons land tussen IJsland en Denemarken, maar ver achter Noorwegen, de nummer 1 op de lijst met 0,983. Australië en Nieuw-Zeeland volgen op Noorwegen. De VS zijn nummer vier, voor Ierland. Nederland noteert op de zevende plaats. Helemaal achteraan bengelen Niger, Congo en Zimbabwe, de nummer 169.

De HDI vergelijkt sinds 1990 de ontwikkelingsgraad van de VN-lidstaten. Hij neemt daarbij niet alleen economische groei maar ook de levensverwachting en het opleidings- en inkomensniveau in acht. Als je in België geboren wordt, heb je volgens de UNDP en gemiddelde levensverwachting van 80,3 jaar en loop je gemiddeld 15,9 jaar school.

Gendergelijkheid

In de editie 2010 presenteerde het Ontwikkelingsprogramma voor het eerst ook de zogenaamde Gender Inequality Index, een nieuwe maatstaf voor het meten van de verschillen inzake de verdeling van ontwikkelingsaspecten tussen mannen en vrouwen. België staat hier op plaats zes, wat dus op gendergelijkheid wijst. Nederland, Denemarken en Zweden scoren het best.

Congo en Jemen tekenen de grootste ongelijkheid tussen man en vrouw op.
De ontwikkelingsindex is een onderdeel van jaarlijkse rapport van de UNDP, het 'Human Development Report'. Dat rapport staat dit jaar in het teken van 'de wegen naar menselijke ontwikkeling'.

Bron: www.destandaard.be

Mijn Mening:
Ik heb dit artikel bij sociaal-economisch geplaatst omdat het over de levensstandaard en ontwikkeling van de Belg gaat. De levensstandaard is immers een sociaal gegeven. De ontwikkelingsranglijst wordt ook beinvloed door de economische groei dat weer een sociaal gegeven is.
Om vervolgens verder in te gaan op het artikel. Ik vind het persoonlijk geen groot drama dat we een beetje achteruitgaan in de ontwikkelingsranglijst. Het enige dat me wel weer op valt is dat onze noorderburen het weer ruim beter doen dan ons. Wat me ook opvalt is dat we op plaats zes staan in de gelijkheid tussen man en vrouw. Goed werk geleverd dus want er gaan er maar vijf ons vooraf. Op andere vlakken hebben we het dan wel minder gedaan maar al bij al hebben we het er als klein landje nog redelijk vanaf gebracht ondanks onze daling van één plaatsje.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.