actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2010, 15:10
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Honderd bellers per maand vragen zich te laten blokkeren

zondag 31 oktober 2010 / Auteur: (BM)

De kansspelcommissie waakt over de belspelletjes. Zij beschouwt die niet als een gewone quiz, wel als een echt kansspel. Daarom ziet ze er ook geen graten in dat de rekenpuzzels eerder raadsels zijn die om een blinde gok vragen dan logische rekensommen.
Tegenwoordig controleert een deurwaarder alle antwoorden, en zijn de organisatoren er ook aan gehouden. 'De kansspelcommissie waakt niet alleen over de belangen van de consument', beklemtoont voorzitter Marc Callu. 'Zij moet er ook op toezien dat het spel rendabel kan verlopen.'
Enige misleiding is blijkbaar toegestaan. Callu wijst erop dat de staat er belang bij heeft de spelletjes in stand te houden: ze verdient eraan via de belasting op kansspelen.

Juriste Ine Van Cauwenberge houdt het toezicht op de Vlaamse belspelletjes. Sommige bellers geven honderden, zelfs duizenden euro's per maand aan de spelletjes uit. 'Toch een honderdtal bellers per maand vragen om zich te laten blokkeren, zodat ze niet meer kunnen bellen. Maar je moet opletten met dit cijfer, want daar zitten ook de andere nummers tussen die beginnen met 0905.' Het gaat onder meer ook om de horoscooplijnen en dergelijke.

'Het zijn vaak dezelfden die zich laten blokkeren. Na een tijdje vragen ze een deblokkering, raken weer in de problemen, en willen dan opnieuw niet langer naar die 0905-nummers kunnen bellen.'

Ook het niet-binnenlaten van de kijkers in de studio is geregeld. 'Wij zeggen dat er gemiddeld een oproep per twee minuten moet zijn, met een maximum van vijftien minuten tussen twee oproepen.' Per uur moeten dus dertig kandidaten in de studio geraken.

In het begin van elke uitzending komt het mailadres van de kansspelcommissie in beeld, voor wie vragen of klachten heeft. 'We krijgen er zo een tiental per maand', zegt Van Cauwenberge. 'Als iemand zegt dat een oplossing niet klopte, vragen we de gerechtsdeurwaarder die nog eens te controleren. Als er echt iets fout liep, wordt dat rechtgezet. Dan krijgt die persoon toch zijn prijs, of bieden ze een gratis spel aan. Terugbetalen kan niet altijd: mensen die met een gsm met betaalkaart bellen, kan je nu eenmaal niet bereiken.'

Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/de...cleid=G0B31KA1T


Eigen mening:
Ik denk dat met de komst van belspelletjes op televisie de kans groter wordt om er aan verslaafd te geraken. Mensen vragen zelf om geblokkeerd te worden zodat de verleiding er niet meer is. Het is spijtig dat deze maatschappij het deze mensen moeilijk maakt. Denkspelletjes en gokspelen zijn een zaak die door slimme zakenlui in het leven geroepen zijn om er winst uit te slaan en de kleine man is er de dupe van: Mensen die zelf de grens niet kunnen trekken om wel of niet te bellen, of ook mensen die geloven dat men met zulke spelletjes ‘rijk kan worden., zijn het slachtoffer van deze spelletjes. Ik vind dat deze mensen moeten gewaarschuwd worden via dezelfde media: de televisie maar ik vrees dat dit niet toegestaan wordt omdat ook de overheid verdient aan zulke spelletjes.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2010, 16:13
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
"Het is spijtig dat deze maatschappij het deze mensen moeilijk maakt."

Het is niet de maatschappij die het deze mensen moeilijk maakt. Het zijn de mensen zelf die het zichzelf moeilijk maken. Volgens mij hebben de meeste mensen die meedoen aan deze belspelletjes en bellen naar de horoscooplijnen e.d. geen job meer en zitten dus het grootste deel van de tijd thuis.
Ik kan me voorstellen dat je na een tijd niet weet wat doen en dat als je naar zo'n programma kijkt, je de neiging hebt om mee te doen. Maar er zijn zoveel andere mogelijkheden om je tijd door te brengen. Naar mijn mening hebben deze mensen hun tijdsverdrijf en hun geld nog altijd zelf in de hand.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2010, 16:17
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Boechout
Posts: 175
Eerst en vooral vind ik persoonlijk dat dit soort spelletjes zou moeten afgeschaft worden. Wie kijkt ernaar en wie laat zich verleiden om zijn (water)kansje te wagen? Voor deze mensen is de drempel zeer laag. Ze hoeven maar naar de telefoon te grijpen, maar zelden hebben ze bij de eerste keer iemand aan de lijn, dus blijven ze maar proberen. De presentatrice doet de kandidaat-beller geloven dat de oplossing heel simpel is en het te winnen bedrag wordt steeds opgetrokken. De kijker wordt onbewust meegesleept in het spel en verliest uiteindelijk meer dan hij hieraan wou besteden. Hij verliest alle controle over de duur (en dus de kostprijs) van de telefoonverbinding.

Ooit heb ik een artikel gelezen waarin men resultaten bekend maakte van een case study waarbij men testpersonen had uitgenodigd in een goktent. Men gaf iedereen een bedrag dat men mocht inzetten en men liet iedereen bij de eerste poging een kleine winst maken. Iedereen geloofde in zijn geluk en zette dit bedrag opnieuw in om uiteindelijk na dit eerste bezoek aan de goktent verslaafd naar huis te gaan.

Hoe men het ook keert of draait, deze markt mikt vooral op de goedgelovige consument.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.