actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2010, 13:34
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Recordaantal Belgen kan lening niet terugbetalen

Het aantal Belgen dat een of meer kredieten niet op tijd heeft terugbetaald, is in oktober opgelopen tot 364.496. Dat is meer dan in september (362.951), toen ook al gesproken werd van een record. In totaal gaat het in oktober om een achterstallige schuld van 3,382 miljard euro. Dat blijkt dinsdag uit de meest recente cijfers van de Centrale voor kredieten aan particulieren.
"Het gaat om het grootste aantal wanbetalers sinds de registratie vanaf 2003 en sinds de recente economische crisis", zegt Peter Neefs van de Centrale voor kredieten aan particulieren.

In oktober werden 9.736 nieuwe achterstallige kredieten geregistreerd, tegenover 9.667 in september 2010 en 9.066 in augustus 2010. De stijging is volledig te vinden bij de kredietopeningen (+12 procent in vergelijking met september). Het gaat hier meestal om kaarten met kredietopening, verstrekt door winkels, waardoor klanten terugbetalingen kunnen spreiden.

In oktober is het aantal nieuwe achterstallige kredieten voor hypothecaire leningen (- 8,5 procent) en leningen op afbetalingen (- 3 procent) ten opzichte de vorige maand verminderd.

In de afgelopen 12 maanden werden 79.635 achterstallige betalingen aangezuiverd.

Bron: www.destandaard.be

Ik denk dat het hoog tijd wordt voor een heropvoeding op vlak van geldbeheer en leningen.
Tegenwoordig kan je je boodschappen doen 'op afbetaling'. In grote winkelketens (Makro, Carrefour) heb je speciale klantenkaarten waarmee je een uitgestelde betaling kan krijgen. Gaat dit niet een beetje ver?
Mijns inziens gaan vooral de winkelketens hier in de fout. Ik lees op een ander forum dat 1 op 8 (als ik me niet vergis) van de belgen onder de armoedegrens leeft. Zou een fout beheer van hun geld niet mee aan de oorzaak kunnen liggen? Moeten we bepaalde mensen niet beschermen tegen zichzelf en hen doen inzien dat hun schuldenberg niet opgelost wordt door betalingen uit te stellen (integendeel zelfs)...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.