actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2018, 09:00
Dorien.V*nloo Dorien.V*nloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Hallaar
Posts: 50
Nederlands experiment met verkoop van legale wiet gaat gepaard met ontmoedigingscampa

Nederlands experiment met verkoop van legale wiet gaat gepaard met ontmoedigingscampagne

Het experiment met de verkoop van legaal geteelde wiet in Nederland gaat gepaard met een voorlichtingscampagne over de risico's. Dat schrijft de Volkskrant op basis van het conceptwetsvoorstel dat de legale teelt mogelijk moet maken. Het experiment gaat vijf jaar en twee maanden duren en begint op zijn vroegst eind 2019.

Op de verpakking van de wiet zal de samenstelling staan, de hoeveelheid van de werkzame stof en een uitleg over de gezondheidsrisico's, aldus de Volkskrant. De telers die de wiet gaan kweken, worden geworven via een openbare aanbesteding en de kweek vindt onder toezicht plaats. "Het gaat om een kostbaar product dat onder geen beding mag weglekken naar het criminele circuit", citeert de krant uit het wetsvoorstel.

Recreatief gebruik

In het Nederlandse regeerakkoord is afgesproken dat in een aantal gemeenten geëxperimenteerd zal worden met het telen van wiet voor recreatief gebruik. De proef moet onder meer duidelijk maken of de criminaliteit afneemt door legale teelt.

Strafrechtexpert Cyrille Fijnaut zegt in de krant dat het experiment in strijd is met internationale verdragen.

Bron: De morgen 03/04/18
https://www.demorgen.be/buitenland/...pagne-bd65a183/

Eigen menging:
Ik ben hier tegen. Ik ben tegen drugs in het algemeen, gezien de gevolgen van drugs. Wiet is dar geen uitzondering op. We zijn sigaretten roken steeds meer aan het verbieden en duurder aan het maken omdat het niet goed is voor de gezondheid. De longen gaan kapot en een verhoogd risico op kanker, ... . Wiet heeft net hetzelfde effect, maar dat gaan we legaliseren.
Misschien is het om er meer controle op te krijgen voor de regering, maar daarnaast gaat het ook eenvoudiger worden om wiet te kopen. Dus ik betwijfel of het een goed idee is.
Voor medicinale doeleinde zou ik, na veelvuldig onderzoek, het nog snappen. Er kunnen geneeskrachtige stoffen in de plant zitten waardoor ik een mensenleven nog steeds voorop zou zetten. Dit onderzoek is voor recreatief gebruik en dat vind ik niet kunnen. Het is zeer schadelijk voor de gezondheid, dus waarom zou het ineens mogen? Welke reden is er dat iemand legaal zichzelf ziek mag maken?
Daarnaast is er geen vervolg op het onderzoek, dus stel dat je wiet gaat halen in de winkel, omdat het nu toch legaal is. Je gebruikt het en je vindt het geweldig. Wat doe je dan na die twee maanden? Je zoekt een dealer om toch nog is een leuk feetje te hebben? Al ze dit experiment invoeren is er niet meer van af te komen. Daarnaast moet je het economisch bekijken. Zodra de wiet bij de dealer goedkoper is gaat de hele handel terug illegaal worden en in handen vallen van de criminelen. Ik nap de voordelen van het te legaliseren, omdat je er meer controle over hebt, maar zodra je het drugsgebruik zou willen verminderen door het duurder gaat worden, ga je wiet terug in handen van de criminelen geven. Er is geen controle over de drugs, want je kunt niets veranderen. Dus ik denk niet dat het legaliseren een oplossing is.

Laatst aangepast door Dorien.V*nloo : 3rd April 2018 om 09:06.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.