actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th May 2011, 19:47
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Sterrenkoks vragen 9 euro voor fles kraantjeswater

Wanneer u plat water of spuitwater bestelt in een sterrenrestaurant, is de kans groot dat u gefilterd kraantjeswater krijgt. Ook Geert Van Hecke serveert het in zijn driesterrenzaak DeKarmeliet. De prijs? Negen euro per fles. Duur? 'We hebben er zelf ook kosten aan', zeggen de topchefs.

Ze noemen het zelf home made water, het is in realiteit kraantjeswater. Tal van sterrenrestaurants in Vlaanderen serveren u gefilterd en gekoeld leidingwater als u plat of bruis bestelt bij uw etentje. Het Limburgse bedrijf Aquacare, marktleider in drinksystemen voor restaurants, begon er een viertal jaar geleden mee.

Koolzuur toegevoegd

' Ondertussen zijn één op de vier van alle sterrenrestaurants in België klant bij ons', zegt afgevaardigd bestuurder Jean Paul Van Kerkhoven van Aquacare. 'En het aantal blijft groeien.'

Aquacare installeert een filterapparaat en koelsysteem in het restaurant, waarna het leidingwater kan worden 'getapt'. Er kan ook koolzuur aan worden toegevoegd om er spuitwater van te maken. Maar is het ook lekker, die Chateau La Pompe? 'Het gaat niet om banaal kraantjeswater', zegt Van Kerkhoven. 'Het filtersysteem haalt alle onreinheden en ook de chloor eruit. Water dat bij u thuis uit de kraan komt, heeft een temperatuur van tussen de 13 en 16 graden, wij koelen dat naar 8 tot 12 graden.'

'Ik vind het alvast zeer lekker', zegt topchef Geert Van Hecke. 'Ik serveer het zelf in mijn driesterrenrestaurant De Karmeliet en in bistro Refter en nog niemand heeft er een opmerking over gemaakt. Je proeft helemaal geen verschil met klassiek water uit de fles.'

Van Hecke is niet alleen. Ook Viki Geunes van 't Zilte serveert het en ook in Vivendum in Dilsen-Stokkem, in restaurant Slagmolen in Opglabbeek, in Sans Cravate in Brugge en bij Philippe Nuyens in Blankenberge komt het op tafel. 'Ik doe het vooral om praktische redenen', zegt Van Hecke. 'Ik hoef niet meer te sleuren met tientallen bakken water en ik heb altijd water in voorraad. Ik denk dat het maar een kwestie van tijd is voor alle restaurants overschakelen op water van de kraan.'

Duur filterapparaat

Opmerkelijk: in tegenstelling tot de klassieke carafe d'eau in Franse restaurants is het kraantjeswater in onze sterrenrestaurants allerminst gratis. In restaurant Slagmolen in Opglabbeek (twee Michelinsterren) kost een fles van 0,75 liter 5euro, in De Karmeliet kost een literfles 9euro. 'Ons kraantjeswater kost de helft van een fles Bru of Vittel', zegt chefkok Bert Meewis van restaurant Slagmolen. 'Gratis kun je dat water niet geven. Het filterapparaat alleen heeft mij 4.000 euro gekost.'

'En de flessen waarin we het water serveren, zijn speciaal gemaakt met het logo van het restaurant. Zo'n fles alleen kost mij al 7euro per stuk', zegt Geert Van Hecke. 'Voor heel mijn watertapinstallatie heb ik 7.500 euro betaald.'

'Wie een gratis carafe d'eau drinkt in Frankrijk, krijgt ongefilterd en niet-gekoeld water in een fles die vuiler is dan een auto die al twee weken niet gewassen is', zegt Meewis. 'De vergelijking met ons water gaat dus niet op.'

Brone Standaard

Mening:
Ik vind het een goed alternatief dat restaurants dit aanbieden, maar toch vindt ik dat ze hiervoor geen te hoge prijzen voor mogen neertellen. Kraantjeswater is voor mij hetzelfde als flessenwater van smaak, enkel de prijs verschilt. En dat moet dan ook duidelijk zijn als je ergens gaat eten waar er leidingwater geserveerd wordt, dat de prijs duidelijk lager is. Het kan goed zijn dat je geïnvesteerd hebt in een installatie, maar ik denk dat je dat er snel uit hebt als het water effectief even lekker is. En 9 euro vind ik persoonlijk overdreven voor een fles water! Ook als ben je een sterrenkok.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th May 2011, 20:06
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Ik denk wel dat de meeste klanten geen boterham minder zullen moeten eten als er 9 euro uit hun portefeuille verdwijnt, maar zo'n bedrag voor een flesje water is inderdaad schandalig. Het perfecte woord voor de inhoud van dit artikel: decadentie!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th May 2011, 20:49
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze het in België niet doen zoals in andere landen. Gratis water op de tafels... het is kraantjeswater, maar so what? Perfect drinkbaar!
Ik krijg grijs haar van dat ik telkens op café meer moet betalen voor een spa-reine dan andere voor een pintje.

Waarom ze er 9 euro voor vragen snap ik al helemaal niet? AFZETTERS!
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.